Autodiagnoosi  Carcom Oy

Pakosarjan mitoitus

  • 3 Vastauksia
  • 7084 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Pakosarjan mitoitus
« : 20.02.2014, 03:14:41 »
Millasilla kaavoilla lasketaan putkien pituudet ja halkasijat? B280F tarvis uuteen koppaan sopivammat sarjat nii jos ne sais ees vähä sinne päin mitotettua ettei ainakaa huonommat ois ku vakiot.
Ilm. jotain ton suuntasta pitäs askarrella, noihin pätkät putkee ja yhdistää yheksi auton alla:

Neloskoneen 4-2-1 sarjan mitotus kiinnostaa kans.

Linkkejä, ohjeita ja ideoita otetaan vastaan.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan mitoitus
« Vastaus #1 : 25.02.2014, 09:02:48 »

Tuossa olisi pari linkkiä nopean googlailun tuloksena ja jonkun excelin olen joskus tehnyt virittäjän käsikirjoista napattujen kaavojen pohjalta.

http://www.bgideas.demon.co.uk/tmanual/Tm_Ch4.pdf
http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html

jospa noista olisi jotain apua?
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Lakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan mitoitus
« Vastaus #2 : 08.03.2014, 00:17:36 »
Pipemax. (googlaa)

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan mitoitus
« Vastaus #3 : 12.03.2014, 10:54:34 »
Millasilla kaavoilla lasketaan putkien pituudet ja halkasijat? B280F tarvis uuteen koppaan sopivammat sarjat nii jos ne sais ees vähä sinne päin mitotettua ettei ainakaa huonommat ois ku vakiot.
Ilm. jotain ton suuntasta pitäs askarrella, noihin pätkät putkee ja yhdistää yheksi auton alla:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Neloskoneen 4-2-1 sarjan mitotus kiinnostaa kans.

Linkkejä, ohjeita ja ideoita otetaan vastaan.

Mitat riippuvat vähän siitä mihin käyttöön olet noita tekemässä.

Tein aikanaan peltisarjat B28E:hen 38 mm putkesta ja 800 mm pitkinä. Moottoriin tein seuraavat muutokset: Peltisarjat, venttiilit kiilotettu, venttiililautasen kulmat pyöristetty ja seetirenkaita muotoiltu, kannenkanavat ja palotilat työstetty jouheammiksi, puristussuhdetta korotettu. Nokka-akselit ovat Honda-Mugen profiililla, mitattu venttiililtä norm. välyksillä 280 astetta, nostoa 11,2 mm ja nokkien väliseksi kulmaksi 108. Imusarja ja puhdistin B27E:stä (paremmat kuin B28E). Säännöt pakottivat käyttämään orgis sarjoja, joten tällä tutkin pakosarjan vaikutusta tehoon. Tuommoiset arvot piirtyivät lappuun:

Teho ja vääntö
178 hv @ 6000 rpm
236 Nm @ 2890 rpm

Vakio pakosarjoilla arvot olivat:
153 hv @ 5800 rpm
239 Nm @ 3200 rpm

Vanhemman koneen virittämisen isoin ongelma oli tuo imusarja + k-jetronik ja säännöt pakottivat käyttämään sitä. Toivottavasti se 280F:n imusarja on parempi. Jos käyttöautoa meinaat vähän viritellä niin pientä putkea 36 mm päältä ja 900 mm voisi olla sopiva. Tee 3-1 kollektori siten että siitä lähtee 40 mm putkea noin 500 mm pätkä terävällä pykälällä isompaan putkeen. Tällä saat estetyksi takaisinvirtausta, jolloin alipaine kasvaa overlapin aikana -> huuhtelu paranee. Vakio nokka-akseliden asteet voivat olla niin pienet ettei overlappio juurikaan ole, jolloin myös pakosarjan vaikutus jää aika pieneksi. Tuon moottorin virittäminen taitaa edellyttää kyllä kireämpiä nokkia.


Laita yv:tä jos haluat nuo dynolaput nähtäville ja minulla taitaa olla ne pakosarjat vielä jossakin tallella, olivat 264 volvossa M47 kaverina. Jotakin osaa (nokkia, keinuvipuja 280F:n kansi pari yms) saattaa vielä löytyä.

 

RallyBaron  Samppasport