Carcom Oy  Elekma

Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla.. RATKAISTU

  • 11 Vastauksia
  • 12970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Morjensta pöytään.  -94 T5 850, ajettu 352tkm. Viime katsastuksessa tullu hylky "CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea" ja sama tyhjäkäynnillä. Päästöt:
Tyhjäkäynti HC 90 : co % 0,7 : 02 % 0,2 : CO2 % 14.1 : Lambda 0 (?)
2000rpm HC 54 : co % 0,6 : O2 % 0,2 : CO2 % 14,1 : Lambda 0,98
Noista siis co % ei oo menny rajoihin. Hommasin auton tuossa talvella jollon ei lähteny ku pitkän sahauksen jälkeen hetkeksi käymään ja sillonki sammu pian ja haisi bensalta. Puhistin sitte tulpat (volvon tulpat mutta oli likaset), virranjakajan (oli kans tosi likanen) ja nyt lähtee hyvin käymään mutta kulutus tähtitieteellinen ja pakokaasuja pöllähtää aika rajusti sekä haisee polttoaineelle tai jollekki vastaavalle.. Vikakoodeja yrittäny saada ulos mutta antaa 1-1-1. Onko näissä mitään tyypillistä vikaa tähän liittyen, vaan pitääkö alkaa peruskaavalla öljyt, ilmansuodatin, tulpat yms. kaikki summassa vaihtelemaan?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 22:32:45 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #1 : 20.02.2014, 23:57:03 »
Peruskaava voisi olla UUDET tulpat, esim boschit (jos et viitsi volvolta hakea), virranjakaja + pyörijä. Sitten ehkä mittailla kuinka paljon vastusta tulpanjohdoissa.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #2 : 21.02.2014, 18:58:44 »
Juu pitää alkaa selvittelemään vaikka noin, tähänasti autolla lähes täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Mutta eiköhän tuota pärjää tarviketulpillakin :D
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #3 : 21.02.2014, 21:12:32 »
Kun lambda on kuitenkin arvoissaan, niin ongelma voisi olla katalysaattorissa..
Päästöjen läpäisemiseen voi riittää pelkästään se, että mittaa ne lämmittämälla katalysaattorin paremmin, eli mittaamalla päästöt ajolämpöisestä moottorista ja pitämällä hetken kierroksia vähän korkeammalla ennen mittausta.  Josko ei oo saavuttanut riittäävää lämpötilaa toimiakseen kunnolla.

Tosin tähtitieteellinen kulutus antaa viitettä ongelmasta sielä moottorin suunnalla...  paljonko satasella on tähtieteellinen?

Noi mainitut sytytysosat kyllä tosiaan kannattaa vaihtaa aina uusiin, puhdistamisen sijasta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #4 : 22.02.2014, 23:23:37 »
En usko että katalysaattorissa vika sillä pakokaasu haisee selvästi bensalta eli käy rikkaalla (joka saattaa pitemmällä aikavälillä sitte hajottaa katin)
Vaihdoin tänään öljyt, -suodattimen sekä ilmansuodattimen ja otin ilmamassamittarin irti, aattelin puhistaa sen sillä siihen hommaan tarkotetulla sprayllä. Miten se ilmamassamittarin toimivuuden mittaus nyt olikaan? Pitää ensviikolla vielä tulpat vaihtaa ja vaikka virranjakajan kansi.
Viime katastuksessa tosiaan tuo hapen osuus pakokaasuista nuin pieni, eikä silmä eikä kuulomääräsesti näy mitään vuotoja pakoputkessa ei ennen eikä jälkeen lambdan nii ei varmaan ilmavuodolla oo osuutta. Lambdan merkkivalokaan ei pala eikä vikakoodeja anna nii senki luulis olevan ehjä :)
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #5 : 23.02.2014, 02:44:59 »
Se "lambdan merkkivalo" on moottorin elektroniikan vikavalo ja voi siis syttyä melko monesta eri syystä kuin lambda-anturin takia näin selvennyksenä :)

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #6 : 23.02.2014, 08:13:21 »
Bensiininpaine kannattaa mitata myös...paineensäädin voi olla kuollut...

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #7 : 24.02.2014, 16:52:36 »
Yksi vaihtoehto lienee myöskin viallinen ja väärää tietoa eculle antava moottorin lämpötila-anturi -> kertoo koneen olevan aina kylmä, vaikkei olekaan, jolloin lisää syöttöä -> huima kulutus ja väärät päästöarvot.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #8 : 24.02.2014, 17:59:37 »
Missäpäin tää eculle tietoa antava anturi on? Voiko jotenki mitata toimivuutta? Kuullostaa kyllä järkeenkäyvältä... Hain äskettäin uudet tulpat ja pitää kokeilla oliko mitään apua, ilmamassamittari puhistettu asiaankuuluvalla sprayllä...
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Nercs

  • Vieras
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #9 : 24.02.2014, 23:21:50 »
Termostattikotelossa siellähän se on.
Samallaa kannattaa vaihtaa termari kun sen joutuu ottamaan esiin.Tuossa hyvä linkki hommiin ja muista hommata kunnon torz avaimet. Onko suuttimet  kanssa kunnossa kun kummiskin noi paljon on mittarissa kilometrejä
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/ect_sensor_coolant_replacement.html
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 23:23:21 kirjoittanut Nercs »

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #10 : 25.02.2014, 14:14:59 »
Kannattaa kattoa ettei vaan mikään suutin vuoda ja sen suutin linjaston pulttien kanssa saa olla erityisen varovainen jos meinaa sitä irroittaa  ;D yks keino olis vaihtaa öljyt+suodin ja samalla tehdä forte-huuhtelu.
Tulppien vaihto, mätänetistä saa jos ei jaksa marmoritiskiltä hakea, ilmanputsarin vaihto+kotelon imurointi sisältä.
Loraus fuel system cleaneria tankkiin ei olis pahaksikaan.. ja voihan sitä kokeilla laittaa etanolia tankkiin bensan joukkoon kun se kuitenkin palaa bensiiniä puhtaammin.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: Volvo 850 T5 CO% liian korkea, käy rikkaalla..
« Vastaus #11 : 25.02.2014, 22:32:30 »
Ei ollut vika suuttimissa eikä lämpötila-anturissa. Kaikki mitä autolle tehtiin = Öljyt ja suodatin vaihdettiin, ilmansuodatin vaihdettiin, ilmamassamittari puhdistettiin, virranjakaja puhdistettiin ja tulpat vaihdettiin.. Suurin vaikutus tais olla tulpilla! Kulutus laski normaaliin tasoon ja leimasta meni heittämällä.. Ei tullut muutenkaan mitään vikoja paperiin ja co- laski noista ajokieltoon oikeuttavista luvuista nollille :)  8) Kiitos kaikille vinkeistä
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

 

Elekma  Autoracing