Futurez  Kulkukoira

940 dtic alko nakuttaan

  • 15 Vastauksia
  • 5842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
940 dtic alko nakuttaan
« : 25.02.2014, 13:55:10 »
Eli ostin otsikon auton joulun alla 240pin kaveriksi ja eilen töistä lähtiessä ei meinannu kone pyöriä, ihan ku ois ollu akku tyhjä kun pyöriminen tökkäs ekaan puristukseen, mutta pitkän hehkutuksen jälkeen hörähti heti tulille mutta jäi pyttyjä välistä ja kone ravisti aika pahasti. Kun lämpes toimi muuten ok. Mutta nakutus jäi, se nakutttaa vedon aikana, tasakaasulla ajaessa, moottorijarrutuksesa, tyhjäkäynnillä nakuttaa vähiten. Ennen eilistä ei kalkattanut kuin kylmänä pari min. Kone ei syö nesteitä muuta ku öljyä ahtimen kautta, eikä kone huohotakkaan juuri lainkaan eli ei pitäs kovin väjjä olla. Lähtee hyvin käyntiin pakkasillaki ja tehot on tallessa vieläki vaikka nyt nakuttaaki. Itellä tuli mieleen jumittavat suuttimet/suutin. Ehdottaa saa muita vika mahollisuuksia.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #1 : 25.02.2014, 14:11:35 »
Kuulostaa väärään mukiin menevältä sopalta. Deeku lähtee käyntiin, vaikka pumppu työntää aineen väärään mukiin... Syöttöpumpun ajotus voi hypätä reilustikin, jos startissa kone pääsee lyömään vastaan. FAQ kertoo, miten se ajotus tarkastetaan.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #2 : 25.02.2014, 14:34:26 »
Ei se päässy vastaan lyömään kun ei pyörähtäny puristustahin yli.
Aamulla lähti yhtä hienosti käyntiin ku ennenki, paitsi että jätti pyttyjä välistä.
Tosiaanki sielä sylinterisä oli varmaan dieseliä kun ei
jaksanu startti pyörittää.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #3 : 25.02.2014, 20:57:30 »
Ei oo pumpun jako hypänny ainakaan entisen omistajan ajotusmerkkien mukaan. Tänään töistä lähtiessä kylmänä teki semmosta että ajoittain kävi kaikilla pytyillä ja sitte taas yks pytty (tai useampi) sammu ja taas hörähti ja sammu, kierroksilla kävi kaikilla pytyillä. Parin min jälkeen kävi kaikilla nätisti, kierrokset 1000rpm. Ja se nakutus/kolkotus on sen verran harvaa koneen kierroksiin nähen että uskosin sen tulevan vaan yhestä pytystä. Mitä sanotte, eikai tuo vaan venttiileistä voi johtua, jos jäis vaikka imuvena vähä auki?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #4 : 25.02.2014, 21:23:27 »
Eikö kuvatut oireet viittaa rikkonaiseen suuttimeen / syöttöpumppuun?

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #5 : 25.02.2014, 22:27:20 »
Kävis hakeen motonetista uuet suutinkärjet ensalkuun. Onko noitten vaihto ihan yksinkertaisuudessaan että vanha pois ja uus tilalle?

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #6 : 26.02.2014, 21:16:44 »
Aina tästä joutuu sanomaa jollekki..samasta asiasta.Jos se naputtaa tyhjäkäynnillä ni löysää koneen käynnissä olleessaa suutinputki kerrallaa suuttimen juuresta.Jos naputus loppuu jonku pytyn kohalla ni voi olla suutin sökö.Niinku ite kerroit,että tekee tota välillä kuormalla ja ilman,kierroksilla ja tyhjäkäynnillä,ni vahvasti viittaa suuttimeen.Hyvä ois jos ois suutin pumppu ni pääsis testaamaa vanhat suuttimet ja sais samalla säädettyy uusille kärille oikeet avautumispaineet.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #7 : 28.02.2014, 11:12:13 »
Ei sitä naputusta oikein tyhjäkäynnillä kuulu mutta
voishan sitä käskiä toisen painaa kaasua ja aukoa
sitte putkia.

Nyt toi teki semmosta ku annoin pitkän hehkun että
hörähti ihan 1sek sartilla kaikilla käymään mutta
kun hehkun jähty putos ainaki yks pytty pois pelistä pariksi
minuutiks kunnes lämpes.

Onko tuo ihan välttämätöntä sääddättää avautumispaineet
jos vaihtaa uuet suutinkärjet?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #8 : 28.02.2014, 13:03:57 »
Ei sitä naputusta oikein tyhjäkäynnillä kuulu mutta
voishan sitä käskiä toisen painaa kaasua ja aukoa
sitte putkia.

Nyt toi teki semmosta ku annoin pitkän hehkun että
hörähti ihan 1sek sartilla kaikilla käymään mutta
kun hehkun jähty putos ainaki yks pytty pois pelistä pariksi
minuutiks kunnes lämpes.

Onko tuo ihan välttämätöntä sääddättää avautumispaineet
jos vaihtaa uuet suutinkärjet?

Suutinvialta tuo tosiaan noin yhtäkkiä kuulostaisi, joten suosittelen tuota vpernun mainitsemaa testiä.
Jos siellä suutin kusee, niin se tekee pahimmassa tapauksessa mäntään reiän aika nopeasti.

Voihan sitä kokeilla ilman säätöäkin ne kärjet vaihtaa, voihan se säkällä toimiakin. Mutta jos haluaa että kulutus pysyy aisoissa ja tehot tallella niin kyllä ne pitäisi aina tarkistaa. Joskus voi osua kohdalleenkin, mutta voi olla isojakin heittoja. Yksinkertaisia suutintestereitä saa aika halvalla uusiakin ja löytyy aika monelta pajaltakin, esim multa. Jos ne avautumispaineet ei osu kohdilleen, niin näissä tarvitaan säätöön eripaksuisia shimmilevyjä, eli helpoin konsti on viedä johonkin dieselhuoltoon, jolla on noita säätöpaloja.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2014, 13:14:08 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #9 : 28.02.2014, 15:39:38 »
Ok, kiitoksia vastauksisa. Taidan viedä kärjet sitte ihan suosiolla jollekki diesel-pajalle vaihdettaviksi.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #10 : 07.03.2014, 11:11:53 »
Tuli tässä järkeiltyä että eipä taidakkaan johtua tuo nakutus
suuttimista. Kyllähän nakutuksen pitäs loppua moottori
jarrutuksesa jos ois suuttimista kii? Ei lopu vaikka kääntää
virrat pois moot.jarrutuksen aikana.  Voisin laittaa tänne
vähä ääninäytettä nakutuksesta illemmalla.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #11 : 07.03.2014, 13:19:00 »
Tuli tässä järkeiltyä että eipä taidakkaan johtua tuo nakutus
suuttimista. Kyllähän nakutuksen pitäs loppua moottori
jarrutuksesa jos ois suuttimista kii? Ei lopu vaikka kääntää
virrat pois moot.jarrutuksen aikana.  Voisin laittaa tänne
vähä ääninäytettä nakutuksesta illemmalla.

Petiaatteessa kyllä. Yksi mikä tuli mieleen, että voisi tuon nakutuksen aiheuttaa, olisi alipainepumppu. Mutta se ei kyllä selitä mystisiä käyntihäiriöitä. Voihan se olla kanteen hakkava mäntäkin? Onko koneelle tehty mitään remppaa aiemmin? Minkäpaksuinen kannentiiviste?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #12 : 07.03.2014, 14:14:02 »
Petiaatteessa kyllä. Yksi mikä tuli mieleen, että voisi tuon nakutuksen aiheuttaa, olisi alipainepumppu. Mutta se ei kyllä selitä mystisiä käyntihäiriöitä. Voihan se olla kanteen hakkava mäntäkin? Onko koneelle tehty mitään remppaa aiemmin? Minkäpaksuinen kannentiiviste?
Unohtu mainita että toi huono käynti kylmänä loppu heti ku kävin ostaan
tanki täyteen nesteen pro dieseliä ja lirautin 0.5l 2t öljyä, vanhan kansan mukaan
voitelis pumppua ja suuttimia. Jos a.p pumpusta johtus pitäs kuulemma nakutus
loppua jarrua painamalla. 420tkm on mittarisa ja ei oo tietoa mitä koneelle on tehty,
tuntus olevan aika timmissä kunnossa kone. Oon yrittäny rautaputkella ääntä paikantaa
mutta ei saa selvää tuleeko nakutus ylä vai alakerrasta.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #13 : 07.03.2014, 16:57:56 »
Tossa ääninäyte http://www.youtube.com/watch?v=V9pK_RymcCo kannattaa laitaa 0.30 ennen ääniä pienemälle ku menin ulos ''kuvaamaan''. Mielipeitä saa esittää mistä johtuu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 dtic alko nakuttaan
« Vastaus #14 : 07.03.2014, 17:20:48 »
Mulla on pitäny hyvin vastaavaa lätkätystä jonkun 100tkm, 120tkm oon autolla ajanu. Ostettaessa alipainepumppu oli uutuuttaan kiiltelevä, veikkaan kyllä että se tuo lätkytys on. Tars varmaan joskus oikeen purkaa ja kurkata, vasta 5 vuotta ollu työn alla seki.

Edit: alkuun se vähän muutti ääntä kon pumppas jarrua, nyt eio enää vuosiin jarrun pumppaaminen vaikuttanu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport