Proturbo  Autodiagnoosi

760 B280E ongelmia

  • 44 Vastauksia
  • 12329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #15 : 11.03.2014, 16:00:26 »
Itsellä oli kanssa tuon jäähdytysnesteen katoamisongelma, suurin syy oli tihkuvuotanut jäähdytin. Nestettä hävis, ei lätäkköä.
Olihan se jäähdytin täynä semmosta töhnää josta se ois pitänyt heti tajuta.
Vuoti koneen käydessä jostain lävestä ja kun jäähdytin oli kuuma ja puhallus/ viima oli kova niin lätäkköä ei jäänyt.
Ja perusmallin jäähdytin ei käy kun on vinot lähdöt ja automaatti--> taas halpaa osan vaihtoa, uusi jäähdytin noin 230eur
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #16 : 12.03.2014, 16:59:36 »
Nyt voi olla että olen höpöttänyt omiani tuon koneen mallin suhteen. Heräsi epäilys siitä, että kone olisikin B280E. Kävin nimittäin hommaamassa B28E tulpanjohdot ja eihän ne käyneet lähellekään tuohon.

B28E näyttää vissiinkin tältä:

Kun oma konehuoneeni näyttää enemmänkin tältä:

Tämä kuitenkin myytiin mulle B28E koneisena, ja mielestäni tiilikeuloissa on aina ollut tuo nimenomainen kone. Nyt olen jokseenkin ymmälläni. Rekisteriotteessakin lukee tuo 115 KW
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9517
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #17 : 12.03.2014, 17:13:52 »
On saattanut koneen vaihtaa joku jossain välissä, kun nuo B28:t ei välttämättä kestä yhtä kauan kuin kori  :D

Edellinen omistaja jos oli vähemmän harrastaja, ei ole välttämättä asiaa tiedostanut. Tai halunnut myöntää.... Kun koneenvaihto periaatteessa pitäisi muutostaa otteeseen, mutta B280 on niin sama kuin B28 että harva sitä huomaa eikä se kenenkään turvallisuutta vaaranna mitenkään.

Ekassa kuvassa tosiaan B28E ja tuo toinen on B280.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #18 : 12.03.2014, 17:18:38 »
Taitaa olla tosiaan B280 sinulla siinä. B28E voi näyttää myös tältä:



Kuva vuosimallin 1981 autosta.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2014, 17:21:06 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #19 : 12.03.2014, 17:24:31 »
Ei se tollainen ole, taitaapa sittenkin olla se B280E. Mikä ei kyllä ole ollenkaan huono yllätys. Kuullut B28Estä kaikenlaisia kauhutarinoita ja miettinyt, että miten tämä meikän yksilö kehrää kuin kissa eikä nakuttele ollenkaan, taisi selitys löytyä.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B280E tehot häviää
« Vastaus #20 : 29.03.2014, 23:41:11 »
No niin. Uudet tulpanjohdot ja tulpat paikallaan, ilmanputsari myös. Käy huomattavasti nätimmin nyt. Saa käydäkin 90e arvoisilla tulpanpiuhoilla :D mutta, en ole edellenkään paikallistanut bensansuodatinta. Lieneekö se tuolla tankin lähellä ja tarkalleen missä? Ihan parkkipaikkaremppaa tehdään, onnistuuko se vaihto edes näissä olosuhteissa vai vienkö suosiolla pajalle? Olen yrittänyt taskulampun ja peilin kanssa urkkia, mutta mitään ei näy.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9517
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 B280E tehot häviää
« Vastaus #21 : 30.03.2014, 00:02:03 »
mutta, en ole edellenkään paikallistanut bensansuodatinta. Lieneekö se tuolla tankin lähellä ja tarkalleen missä?

Yhden korjausoppaan mukaan muissa kuin B28 se on pohjassa, eli veikkaisin että kuskin penkin alapuolella.

Kunhan saat auton pukeille kuskin puolelta niin pystyy sen suotimen sieltä pohjasta vaihtamaan parkkipaikallakin.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #22 : 01.04.2014, 15:22:03 »
Käytin Volvoa pajalla bensansuodattimen vaihdossa.  Ei ratkennut ongelma. Vaihdettu on nyt siis tuon filtterin lisäksi ilmanputsari, tulpat ja tulpanjohdot. Korjaamon ukko sanoi, että ei käy kaikilla pytyillä, mahdollisesti kipinä häviää tai sitten puristukset. Ongelma siis ilmenee ainoastaan kun autolla on ajettu n. kaksi kilsaa, kylmänä toimii vallan mainiosti. Mistä lähtisin seuraavaksi purkamaan tätä vyyhteä? Olisi mukavaa saada viimein tämä laiva sinne minne se kuuluu, eli maantielle, alkaa jo ottaa kupoliin tuo Corollalla ajelu. Ratkaisevan vihjeen antajalle tarjoan pienen kahvin.
 
Suuttimet?
Virranjakajan kansi ja pyörijä?
Ehkä jopa jotain venttiilipuolella?  :(
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #23 : 01.04.2014, 15:29:14 »
Puristuspainemittaus, venttiilinvälykset tarkastaen, mielummin kumpi vaan ensin. Lottoan kantavaa imuvenaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9517
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #24 : 01.04.2014, 16:21:02 »
Puola tai sytkäpääte.
765 B280 -85,  MB EQC -22

AV64

  • Vieras
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #25 : 01.04.2014, 16:50:55 »
Säädä ventiilit, pervossa on taipumus että venttiilit alkavat kantamaan.

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E AW71
« Vastaus #26 : 01.04.2014, 17:09:00 »
Säädä ventiilit, pervossa on taipumus että venttiilit alkavat kantamaan.

Löytyisiköhän netistä jotain opasta tuohon hommaan? Itse en pikaisella tsekkauksella löytänyt. Vai tohtisiko joku valottaa vähän jos tässä nimenomaisessa koneessa on jotain erikoista kyseisen työn suhteen. Pari kertaa on tullut venttiilit säädettyä, että perusteet ovat hallussa jotenkin.

edit. pitää hommata joku korjausopas

edit2. löytyi arvoja netistä: imu 0,15-0,20, pako 0,30-0,35 paineet 8-11bar. Eikai tässä auta muu kuin alkaa tutkailemaan.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2014, 17:28:58 kirjoittanut anshelmvonweltheim »
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9517
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 B280E käyntihäiriön selvittelyä
« Vastaus #27 : 01.04.2014, 18:30:11 »
Pervossahan venttiilit on hyvin helpot säätää.

Venakopat pois ja kampiakselia pyörittäen vuorotellen eri nokat ylöspäin. Liuskamitalla todetaan välys ja siinä keinuvipuhässäkässä on kullekin venttiilille kätevä ruuvi josta kiertäen välys säädetään.

Uudet venakopan tiivisteet kootessa, muutama lantti tarvikeliikkeessä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B280E käyntihäiriön selvittelyä
« Vastaus #28 : 02.04.2014, 11:32:59 »
Uudet venakopan tiivisteet kootessa, muutama lantti tarvikeliikkeessä.

Ei löytynyt ainakaan Fixukselta eikä Mätönetistä. Pitänee turvautua marmoritiskiin.

topautoosat.fi näyttäisi myös myyvän vähän vaikka mitä, mutta tohtineeko sieltä tilata.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9517
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 B280E käyntihäiriön selvittelyä
« Vastaus #29 : 02.04.2014, 12:01:29 »
www.tarviketori.fi käyttäisin itse, tosin liikkeessä asioimalla.
765 B280 -85,  MB EQC -22

 

Proturbo  Autodiagnoosi