Osaisko joku ees sanoa noi 2x 8pin liittimet b230et moottorista kuskinpuolen että mitä johdot ovat?
Ei löydy vaikka kuin kattelee kaikki kytkentäkaaviot mitä vaan löytyy..
kuva -> http://aijaa.com/GF3hpc
Hämärä muistikuva sanoo, että oisin monasti nähny tuommoset tyhjänä.
Itse vaihto-operaatiosta, kun ei kukaan kokeneempi ole viitsiny lähtee neuvomaan, niin arvaillaan nyt sitten jotain:
- ABS:n johtosarja ja muu järjestelmä on kutakuinkin täysin riippuumaton ja päälleliimattu. Pumpun ja purkin välisen yhteyden lisäksi sen johtosarjaan kuuluu seuraavaa: Etupyörien anturit, nopeustieto perältä (kuskin jalkatilassa olevan ison liittimen kautta, kierretty pari), jarrupolkimen kytkin, merkkivalo mittaristoon sekä maat ja käyttösähköt. Pervossa pumppu on oikealla puolella todennäköisesti vain tilateknisistä syistä. Myös B234F:n kaverina pumppu on oikealla.
- Etupalkki ja vakaaja ovat pervon alla erilaiset. Ota talteen vinokoneisesta. Vakaaja saattaa sopiakkin olemaan. Mekaanisista osista tarttee vaihtaa lyhyesti ja ytimekkäässti kaikki flektistä kardaaniin. Periaatteessa kardaanin takapätkä on sama, mutta ne on jonkun perimätiedon mukaan tasapainotettu yhtenä palana, eli jos et vaihda koko pötkyä, täristää.
- Moottorin johtosarjojen kanssa tulee puuhaa. Kaikki on vaihdettavissa liittimistä, katkomatta yhtäkään johtoa. Voi olla, että jonkun liittimen (etenkin ne isot etujalkatiloissa) joutuu purkamaan ja kokoamaan pinni kerrallaan uudestaan, kannattaa tarkistaa että värit suurin piirtein täsmää. Kaikki värit eivät jatku samoina liittimen läpi, mutta suuri osa. Itse lähtisin vaihtamaan koko konehuoneen johtosarjaa, ehkä poislukien se ABS, jos vinokoneisessa ei ole.
Olen itsekin koittanut erään rojektin yhteydessä etsiä liitinkaavioita mainitsemaasi jalkatilan liittimeen, mutta semmoista ei taida olla olemassa. Lisäksi mokomat ovat vaihtuneet melkein joka vuosi...
Loppuun vielä pari varmistusta: Onkos se vinokone oikeasti B230ET, ettei olisi kuitenkin FT? Eroa näillä kahdella on moottorinohajus, kansi ja ahdin. ET:ssä on 531 kansi, Garretin ahdin ja Motronic ohjaus, kun taas FT:ssä 530, mitsu ja Bosch LH jetronic. Jälkimmäinen ohjausjärjestelmä on käyttökelpoinen, ensimmäinen ei. Jos aiot pitää moottorin edes sinnepäin vakiona (alle 350 hp), LH2.4 on ainoa järkevä vaihtoehto.