Race.fi  Puotilan autokorjaamo

b230/b234 turbo rakentelu/iskunmuutos kysymyksiä.

  • 2 Vastauksia
  • 2861 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VRV-977

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Tarkoitus olisi rakentaa 2.3 16v moottori turbolla ja remmiahtimella. Kumpaako lohkoa kannattaisi ruveta rakentelemaan b230 vai b234? Ja tiedossa olisi uusi 101mm iskulla oleva kampiakseli -> onko kukaan asentanut tuollaista omaan moottoriinsa? Onko turhan raju turbo vekottimeen? Nopeasti laskeskelin että 2.3 tulisi 2.9litrainen. Tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon vääntöä koneesta irti. Oliko noissa moottorien kampiakseleiden kauloissa jotain vahvuus eroja? ???
Volvo 240 -87 2.3L --> 242 16v 3.1L turbo(projekti)
volvo 240 -88 b230f Kartano (orja)
volvo 144 -68 (museointi projekti)
MB C220D -96 (se laiskempi orja)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: b230/b234 turbo rakentelu/iskunmuutos kysymyksiä.
« Vastaus #1 : 16.03.2014, 00:27:41 »
Tästä samasta hommasta foorumilla varmaan miljoona keskustelua.

Lohkosta ei mitään väliä kumpaa käytät, kumpaakin joudut muokkaamaan jotta saat 101mm kampuran sopimaan, joudut tekemään kangille tilaa että liikkuvat ympäriinsä.

Tuosta koneesta saa jo 2,3 tai 2,5L vakioversioina 16v hatulla sellaisia vääntölukemia että volvon koko voimansiirto mkl. "isonvolvon" perä ja vetarit, puhumattakaan laatikosta huutaa hoosiannaa. Eli vastaus: ON turhan raju turbovehkeeseen.

Yli 800Nm on penkitettu 2,5L alakerralla ja 16v hatulla (2,0L 16v alakerrallakin penkitetty 648Nm/600hv+), omassa 1,45bar paineella 664Nm. Noilla väännöillä ei ykskään vakio voimansiirto palikka kestä enää, ehkä takavanteet, puhumattakaan siitä jos teet alakerrasta 2,9L, voisin kuvitella että sen jälkeen vääntölukema on nelinumeroinen.

Alkaa jo yli 600Nm väännöillä kytkin olemaan kysymys, menee melkein 3levyiseksi, ja se ei enää ole käyttöystävällinen, puhumattakaan että ei taida olla kun yksi järkevästi sopiva vaihteisto, eli about 6vaihteinen getrag isosta bemarista, ja sekin saattaa antautua kovassa käytössä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa VRV-977

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: b230/b234 turbo rakentelu/iskunmuutos kysymyksiä.
« Vastaus #2 : 16.03.2014, 00:58:35 »
ok vähä näin arvelinkin. saattaa olla että rakennan sen tuon b230 päälle kun siihen mottiin on jo laitettu wisecon ft männät ja H-profiili kanget. mäntiin vain joutuu tekemään kolot venttiileille.

tuossa vielä linkki mistä saa nuota Kampiakselia http://www.tommyrace.fi/teraskampiakselit-c-223.html
Volvo 240 -87 2.3L --> 242 16v 3.1L turbo(projekti)
volvo 240 -88 b230f Kartano (orja)
volvo 144 -68 (museointi projekti)
MB C220D -96 (se laiskempi orja)

 

Kulkukoira  Proturbo