Täs olis tälläänen helppo testi etupäähän.
Ota kunnolla kiinni vasemmalla kädellä klo 9 ja oikealla kädellä klo 3 renkaasta kun se on tunkattu ylös.
Nyt kun heilutat sellaista nopeaa alle sentin liikettä, niin välyksen tuntiessasi, on välys raidetangon ulko tai sisäpää.
Kun otat kunnon otteen ylös tunkatusta renkaasta klo 12 oikealla ja klo 6 vasemmalla, niin nyt tuntuu laakerin välys, jos sellaista on.
Tässä tapauksessa myös alapallon välys tuntuu, jos sellaista on.
Joissain tapauksissa myös iskarin yläpään välys tuntuu tällä tavalla.
Molemmissa tapauksissa olis hyvä toiset silmäparit olla katsomassa ko niveliä liikuteltaessa, myös käsi ko nivelen päällä heilutettaessa, se välys tuntuu myös.
Molemmat tapaukset pätee myös etuvetoisiin.
Ellet ole ennen tällaista tehnyt, niin löysää laakeria, niin huomaat kuinka se vaikuttaa.
Toki kiristät löysäämisen jälkeen, mutta ei liian kireelle.
Pelkkä ratista pyörittely ei ilmianna välyksellistä paikkaa, ellei joku ole katsomassa niitä niveliä kääntäessä.
Käy jonku "sepän" työnä, se kyllä heiluteltaessa sanoo mitä pitää vaihtaa, kokemus auttaa....
Toki on se katsastussedän vaihtoehtokin, sekin ilmoittaa ihan kirjallisesti, mitä pitää vaihtaa.