Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -99 tdi jarrutehostin"ongelma"

  • 0 Vastauksia
  • 1608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1097
  • www.vrcf.fi
V70 -99 tdi jarrutehostin"ongelma"
« : 16.03.2014, 19:42:20 »
Onko arvon raadilla vielä lisättävää ajatukseeni porsineesta jarrutehostimesta? (alipainekalvosylinteri pääsylinterin alla)

Frouva valitteli aiemmin että autossa ei jarrut toimineet kunnolla, ja äskettäin oli jo meinannut ajaa työpaikan parkkiksella toisen kylkeen kun jarrut olivat taas kikkailleet. Kuulustelun perusteella tulin siihen tulokseen että tehostuksessa ongelmaa koska poljin oli mennyt kovaksi.
Sainkin vian päälle kotona kun kiusasin polkimella, eli useampi perättäinen "lirputus" polkimella hävittää jarrut aika tehokkaasti joskin ne tulevat hetken päästä takaisin.
Mielestäni kaksi vaihtoehtoa, pumppu tai se tehostimen kalvo.

Tutkiskelin vielä lisää.

Nokka-akselissa epäkesko ok.
Pumppu kokeiltu irtoletkulla ja imee aika topakasti sormea/kumihanskaa, sekä rupeaa hetken imeskeltyään pitämään sitä tuttua rytmikästä kalkatteluaan.
Pumppu imetty myös letkusta päin, pitää alipaineen ainakin jonkinaikaa.  (eli kieli letkussa niin kauan kun jaksaa naama konehuoneessa nojata)
Letkulähdössä oleva suuntaventtiili toimii ja pitää. Myös huuhdeltu öljystä jota ei kyllä ollut kuin hieksi asti.
Tehostimen suuntaan imetty letkusta ja ainakin lepotilassa pysyy alipaine. (eli kieli letkussa niin kauan kun jaksaa naama konehuoneessa nojata)
Tehostimessa olevan katkaisijan o-rengas ainakin silmällä ehjä.
Polkimen puolella oleva stefa ehjä ja paikallaan eikä kuulu suhinoita, vain se normaali polkimen ääni poljinta nopeasti runtatessa. Joka tulee mielestäni korvausilmasta kalvon vastapuolelle, eikös se mene siitä varren vaahtomuovin läpi?

Pumppu rupeaa kalkattamaan noin 20-30sec siitä kun polkimella on pumpattu reippaasti paineita pois. Kalkatus alkaa letkutestin perusteella sitten kun pumppu on imenyt sen mitä pystyy. Kun polkimella kiusaa muutaman reilun polkaisun niin jostain tehostimen suunnalta kuuluu vaimea ujellus/purina joka voisi olla johonkin karkaavan alipaineen aiheuttama? Tämä siis moottorin käydessä.
Moottori sammutettuna kestää vajaa kaksi polkaisua ennenkuin poljin on kova, kun poljin painettuna starttaa niin poljin lähtee välittömästi painumaan.

Onkohan tässä vielä jotain muuta mitä en muistanut/tiennyt? Tehostin on aika hinnakas joten sen ostaminen kokeiluksi ei huvittaisi, eipä kyllä pumppukaan mikään ilmainen ole, tosin jompikumpi näistä pitää ostaa kun jarrujen kanssa ei viitsi leikkiä.
Valitettavasti ei juuri nyt ole mittaria jolla voisi todeta pumpun tekemän alipaineen mutta ei se näppituntumalla tunnu mitenkään laiskalta.

Ajettu tuolla on vajaa 350tkm ja -99 on vuosimalli. Haulla löytyi joitain sekalaisia juttuja joiden perusteella tuo tehostinpömpeli voisi olla tiensä päässä.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2014, 23:28:48 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

 

Kulkukoira  Proturbo