Proturbo  Autodiagnoosi

745 pakastearkku-käyttis

  • 0 Vastauksia
  • 2059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 383
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
745 pakastearkku-käyttis
« : 15.04.2011, 14:57:11 »
Rojekti alkoi viime kesänä, kun ajot vähenivät ja kuljetuskapasiteetin tarve kasvoi, joten piti lähteä vinokoneisen farkun hankintaan.

Volvolandiasta löytyi sopiva aihio: Vm. -87 (hyvä vuosikerta) 745 GLT valkoinen kori, 16-tappinen kansi oli sanonut SÄLÄNG ja auto palannut sen myyneelle liikkeelle. Pintapelleiltään auto oli kouluarvosanaltaan 9+, joten lähdimme kelkkomaan pakastearkkua Lappeenrannasta kohti Tamperetta.

Paikanpäällä pintapellit osoittautuivat kuvia vastaavaksi, mutta pohja oli Belgiassa kootussa Vollossa hieman rapsakka... Pelliä kului lopulta n. neliömetri ja paikkaluku nousi kymmeneen. Lisäksi melkoinen määrä hiomista, maalailua ja massailua. Tätä perussettiä.

Tekniikka. Alunperin sovittiin kaupasta ilman laatikkoa ja koneen alakertaa, mutta myyjän äkillisen motivaatiopulan takia loota ja kellari olivat edelleen paikallaan, eikä niitä siinä sitten ruvettu sen kummemmin ihmettelemään, samassa kaupassa ne menivät... Hetken aika suunniteltiin pelkän 530-kannen nostamista valmiin alakerran päälle, mutta jakopään ongelmien (tasapainoakselit <3) takia päädyttiin asentamaan nurkissa lojunut B230E korissa jo olevan 16-tappisen LH2.4:n ruokittavaksi. Eihän ruiskua lopulta kiinnosta, montako venttiiliä tai mitkä puristukset koneessa on. Tästä asennussessiosta muutama kuva: http://dartteri.idler.fi/Volvo/Ulkoasennus.jpg ja http://dartteri.idler.fi/Volvo/Ulkoasennusta2.jpg

Rojekti jatkui mm. kattopahvin uudelleenverhoilulla, kaiken sisustan pesemisellä, hitsailuilla, jne... Tätä peruskauraa. Kevään korvilla vastaan käveli edukas helmi, kullanvärinen 744 B230F + AW71L tekniikalla. Ajatuksissa oli aikaisemmin jo pyörinyt askin vaihto automaattiin, etenkin kun kakkosvaihteen synkrot olivat tavallaan valmiit. Kultaharkko ja pakastearkku päätyivät lopulta tallille ja vietin näppärän viikonlopun vaihdelaatikkopuuhissa.

Ensimmäinen vaihe oli helppo. Aski putosi lattialle kutakuinkin perjantai-illassa. Pakastearkku säilyi vielä ajokuntoisena, joten pääsin omaan punkkaan yöksi. Tarvikkeet pitkin lattioita: http://dartteri.idler.fi/Volvo/aski_lattialla.jpg

Lauantai-aamu valkeni ja suoritin vaihdon. Yksikseen askittoman seiskan työntely pitkin pihaa oli miellyttävää. Kuvasarja:
http://dartteri.idler.fi/Volvo/askel_taakse_mars.jpg
http://dartteri.idler.fi/Volvo/tuosta_hop.jpg
http://dartteri.idler.fi/Volvo/maenpaalla.jpg
http://dartteri.idler.fi/Volvo/Harkko_sijoillaan.jpg
Lauantain aikana ehdin saamaan AW:n uuteen kotiinsa: http://dartteri.idler.fi/Volvo/Aski-asemissa.jpg Sähkösarja ja kardaani jäivät vielä asentamatta, joten odotettavissa oli lämmin yö makuupussissa farkkuvollon kontissa. Mikäs siinä, onhan siellä tilaa.

Sähkösarjasta lyhyt virsi kaunis: M46 johtosarja irti liittimistä, AW:n johtosarja tilalle ja rokki soi. Korinpuolen johtosarjat ovat identtiset. Hetken epäilin, että väärä valo palaisi painettaessa nappia, mutta olin väärässä. Ehjään johtosarjaan ei tarvitse tehdä yhtäkään muutosta.

Nyt kevään kääntyessä kesään, vuorossa on lisää alustahommaa. Tein hölmönä pohjatyöt vähän pitkäjärveläisesti ja joitain paikkoja jäi pohjamaalille. Nyt paistaa kellertävää kukkaa saumoista. Siperia opettaa. Viimeaikoina on myös herännyt ajatusta 16-v turbo- tai remmiahdetun vinokoneen rakentamisesta, mutta sopiva kori puuttuu toistaiseksi. Tuskin tähän koriin, mutta aika näyttää... Käyttöauton rakentelu on kivaa. Pitää pysyä kohtuudessa.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 15:35:14 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FB + B230FBT + B234F (joskus T?) ja tuhoutumaton fenix-D24TIC

http://terasjanne.com

 

Autoracing  KL-varaosat