Carcom Oy  Elekma

Ruusuja ja risuja Volvolle

  • 31 Vastauksia
  • 15493 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Ruusuja ja risuja Volvolle
« : 23.03.2014, 20:35:04 »
Kokosin tähän omia mietteitäni Volvostani (V70 D5 2001). Varmaan jotain korjattavaa löytyy kaikista merkeistä eikä tämä tunteen purkaus ole tarkoitettu miksikään valitusvirreksi. Omaan käyttööni sopii mainiosti ja vaikuttaa toimivankin. :)

NÄMÄ VOISI OLLA PAREMMINKIN

-KÄSIJARRU on onneton. Levyjarru on poikaa takanakin mutta onhan keksitty sellainenkin käsijarrumekanismi, joka vaikuttaa sen varsinaisen levyjarrun kautta. Olisi hyvä ja toimiva ratkaisu. Miksiköhän on tehty se onneton lisäkenkäsysteemi?

-TAKALUUKKU KERÄÄ PÖLYÄ reunoihin. Ehkä joku toinen pölytiiviste olisi ollut hyvä estämään hienon pölyn tunkeutuminen luukun reunojen alle. Luukku kyllä muuten kerrassaan mainio.

-TAVARATILASSA NIUKASTI TILAA AUTON OMILLE TARVIKKEILLE. Ehkä akku olisi voinut olla hankalammassakin paikassa. Sivutila on täytetty sulaketaululla, johon olisi voinut muotoilla melko suurenkin salalokeron. Tosin eipä nyt suurta tarvetta ole ollut mitään nesteitä lisäillä mutta joskus vähän onneton olo, kun ei ole koskaan mitään mukana. Vaikka jenkkifarkuista olisi voinut katsella mallia.

-ÄÄNIERISTYS RENGASÄÄNIEN OSALTA VOISI OLLA PAREMPI. Moottorin ääni ei häiritse ja se sentään on hyvä.

-KAUKOVALOT. Mielestäni valaisevat liikaa lähelle ja kantama on korkeintaan keskinkertainen. Eikös valomääräykset voi edelleen täyttää H4+lisäpitkä yhdistelmällä. Sillä ainakin näkisi.

-KOJELAUDAN PÄÄLLÄ EI PYSY MIKÄÄN. Saattaa olla myös turvallisuus kysymys

-VUOTOALTIS LÄMMITYSLAITTEEN KENNO voi päästää mehunsa autoon sisälle. Eikös kennot perinteisesti sijoitettu siten että vuosivat suoraan ulos.

-TODELLA SUURI KÄÄNTÖYMPYRÄ


PALJON HYVÄÄKIN ja kokonaisuudessaan olen varsin tyytyväinen.

+TÄYSIKOKOINEN VARARENGAS

+POLTTOAINETANKKI REILUN KOKOINEN. Toivottavasti tästä ei tingitä jatkossakaan uusissa malleissa. Mukava kun ei tarvitse jokaisella huoltiksella poiketa ja auttaa säästämään myös polttoaineen hinnassa.

+POLTTOAINEEN KULUTUS on erittäin kohtuullinen.

+VOIMAA JA TEHOA TÄYSIN RIITTÄVÄSTI – ainakin minulle.

+HYVÄ KUORMANKANTOKYKY JA SUURET KYTKENTÄMASSAT. Kulkee silti pehmeästi ja tämä on ainakin minulle mieleen.

+RUOSTEENESTO JA MAALAUS vaikuttaisi olevan varsin onnistunut. Eihän tuossa kori näytä ruostuvan mistään.

+VARUSTEET. Ainakin omassani on mielestäni kaikki oleellinen mitä tarvitsen. Erityisesti ilmastointi, vakionopeussäädin ja positiivisena yllätyksenä luistonesto (DSTC), joka vaikuttaa pätevältä.

MUUTA

EHKÄ SITTENKIN TAKAVETO. Saisi helposti rakennettua auton ketterämmäksi ja olisi kokonaisuudessaan helpommin korjattava. Ilmeisesti tosin takaveto layout hiukan kalliimpi valmistaa kuin etuveto. Kuulisin mielellään, miten ne keillä on kokemusta sekä etuvetoisista Volvoista ja takavetoisista ovat mieltä etuvedon eduista. Varmaan aika lailla tunne ja mieltymyskysymys, näin päättelisin. Olisiko kenelläkään heittää mitään faktoja etuvedon / takavedon paremmuuteen liittyen?

PAINO IHMETYTTÄÄ. Volvo V70 D5 2001: Rekisteriotteen mukaan 1690 kg, pituus 4,71 m ja leveys 1,80 m = 8,5 m2 eli 199 kg/m2. Raudasta rungolle rakennetut –80 luvun jenkkifarmarit valurautaisine (bensa) V8:een ja automaattilaatikoineen painavat kokoonsa nähden vähemmän (esim. 5,55 m x 2,03 m =11,3 m2 ) eli 177 kg/m2. Vain kaikkein raskaimmissa vanhoissa jenkkiruhmuissa savutetaan sama paino neliötä kohti. Turvallisuus on tuonut todella rutosti rautaa mukanaan vaikka painossa on sentään yritetty säästääkin käyttämällä muovia ja alumiinia.

PENKKI Mielestäni erittäin hyvä istua mutta sen sivuevän vuoksi kuskin pukille ei niin vaan "hypätä".

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #1 : 23.03.2014, 20:47:32 »
Alustan muotoilu onneton koska takavanteet kerää mujua.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #2 : 23.03.2014, 20:48:29 »

-KOJELAUDAN PÄÄLLÄ EI PYSY MIKÄÄN. Saattaa olla myös turvallisuus kysymys


Mitä siinä kojelaudan päällä pitäsi pitää? ??? Empä ole moista kuullut, että se on, joku romunsäilytyspaikka.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #3 : 23.03.2014, 21:37:49 »
Mitä siinä kojelaudan päällä pitäsi pitää? ??? Empä ole moista kuullut, että se on, joku romunsäilytyspaikka.
Juu samaa mieltä, on tuossa parkkikiekko pysynyt koko pysäköinnin ajan  :P

Tuosta takakontin kannesta tuli mieleen että omasta mielestä ihan ok ratkaisu jättää ulkotilkkeet pois, senkun laskee painepesurilla pulskasti väliin ja pesun jälkeen kuivaa. Monesti ne ulkopuoliset tiivisteet hieroo myös maalipinnan pilalle ympäriltään.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014, 21:39:23 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #4 : 23.03.2014, 21:54:54 »
Painoa tulee sisällöstä, autoissa on paljon enemmän "täytteitä" kuin ennen ja yhden sanan myötä, joka on "kolariturvallisuus"

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #5 : 23.03.2014, 22:01:00 »
Juu samaa mieltä, on tuossa parkkikiekko pysynyt koko pysäköinnin ajan  :P

Ja siitä se sitten putoaa lattialle ensimmäisessä mutkassa. Kaikkea ei näemmä voi saada  :D

Rautaa on varmaan käytetty matkustamon vahvistamiseen kovasti ja se on kätevästi piilossa peltikuoren alla.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #6 : 23.03.2014, 22:24:03 »
Käsijarru joka vaikuttaa levyjarruihin. Hmm. Muistelen lämmöllä c5 sitikkaa ja kolmoskoppasta ford mondeota. Mondeon käsijarru oli juuri levyihin vaikuttava ja sen kanssa sai taistella ihan omiksi tarpeiksi. Ei kiitos sitä riesaa Volvoon.
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #7 : 23.03.2014, 22:43:46 »
Kone vois sa*tana välillä kestää! ;D

Liikaa voemoo.. ::)
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #8 : 24.03.2014, 14:51:19 »
Risuja:
Olen kummastellut ettei S80:ssä saa rattia säädettyä korkeammalle kuin mitä siinä saa.
Itselleni on liian matalalla korkeimmassakin asennossa, pitää luikerrella että saa oikean jalan ratin alta.


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #9 : 28.03.2014, 22:57:55 »
Aloittajan näkemyksiin pitkälti yhdyn. Silmääkin vanhat isot volvot miellyttää. Tuntuu kestävän ruostetta. Hyvä harrastajayhteisö. Näissä vanhemmissa on autoista selkein kojelauta, kaikki oikeilla paikoilla ja ei tarvitse ohjekirjaa tai siirtää katsetta.

Kasipätkä oli mahtava auto vaikka lopulta leviskin. Ketterä kuin mikä, tosi hyvä ohjaustuntuma, kulki luotisuoraan, peruskäytännöllinen ja hyvä kaikessa ja kymppiventtiilinenkin kiihtyi sähäkästi peruskuormalla kun vaihteita vatkas. Kaunis moottoriääni. Fiksu kylmänilmanventtilili kuskille. Karvalakkimallissa heikko varustelu.

Mainio auto tää V70mk2 D5, vakaampaa autoa pahalla kelillä saa etsiä. Perusvarma etenijä kunhan pohjasta ei jää kiinni. Varustelu on kohdillaan.
Takakontin koko ja tavaraverho on mannaa. Tosin isolle miehelle iso auto tarjoaa hädin tuskin riittävästi tilaa mikä vähän yllättää. Faceliftissä penkin liikerataa on kasvatettu. Takana keskipenkillä tuntuu ettei mahdu mitenkään, kasipätkässä joskus muistan siellä olleeni. Miten polttimoiden vaihto on voitu tehdä näin vaikeaksi?
Valoviiksi saisi kaukovalojen osalta toimia niin että pitkät jäisi päälle työnnettäessä ja vilahtaisi vedettäessä. Automaattilaatikko on vähän hidas.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #10 : 29.03.2014, 09:08:24 »
V70 mk2 2004

Risuja:
- Ratin säätö ei nouse riittävän ylös
- Sähkösäätöisen penkin muisti kaukosäätimellä säätyy paikalle vasta sitten kun avaa oven, saisi säätyä heti kun painaa kaken nappulaa. Mulla penkki kaukana ja vaimolla lähellä, ne on pitkät 10 sekuntia odottaa autoon menoa penkin säätyessä kohdallensa kun avaa oven.
- Takavanteisiin kertyvä moska
- Volvoilijoista toisinaan kuulee puhuttavat "Kartanovolvo, kultainen noutaja, mökki" -hömppää.

Ruusut:
- 10 vuotta vanhoissa kulkineissa rahalle saa mielestäni vastinetta.
- Kuulemma turvallinen

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #11 : 30.03.2014, 23:37:18 »
Tuon joillain vanteilla esiintyvän takavanteiden "tukkeutumisen" voi ehkäistä helposti ostamalla ne "siankorvat" tukivarsiin taakse. :)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #12 : 31.03.2014, 00:01:58 »
Vanhoista Volvoista risuja en keksi, mutta uudet "volvot" saa kyllä verisuonet päästä poksahtelemaan.

Eihän niissä ole mitään Volvoa, kun ne 5 kirjainta takapaksissa.

Esim, faijan vm.2013 S80 summum, pitäiskö sen oikeasti olla jokin erikoinen tai edustusauto tai jotenkin säväyttävä? Lähinnä tulee mieleen joku sitikka missä lukee volvo. Muovinen leluauto se on. Verrokkina voi käyttää esim. S/V90 Volvoja, jotka tänäkin päivänä on hienoja ja ajettavuus vähintään yhtä hyvä kun yllämainitussa kiinan"volvossa" .
Volvoilusta parantunut

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1023
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #13 : 31.03.2014, 09:04:21 »
Tuon joillain vanteilla esiintyvän takavanteiden "tukkeutumisen" voi ehkäistä helposti ostamalla ne "siankorvat" tukivarsiin taakse. :)

Eipä ne kyllä paljoa mitään auta, ainakaan hiekkateiden rapakeleillä ja pehmeässä lumessa. Joskus lumitalvena, kun on jäätä pitkin päässyt mökille ajamaan niin takavanteet on jo sen kilometrin ajon jälkeen aivan ummessa. Samoin pesin eilen aika paksun kerroksen jämähtänyttä rapaa pois takavanteista kun tuli alkuviikosta hiukan pehmeähköä hiekkatietä ajeltua. Kuva. Tahtoo tuota vauhtia olla tuolloin sen verran vähän ettei siankorvat auta.
Ja lumet tahtoo sopivilla keleillä sulaa ja yöllä taas jäätyä vanteen alaosaan ja renkaat on sen jälkeen jumalattomassa epätasapainossa, siksi pitää talvella muistaa lumiajeluiden jälkeen puhdistaa takavanteiden sisäpuolet.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #14 : 31.03.2014, 09:38:38 »
Vanhoista Volvoista risuja en keksi, mutta uudet "volvot" saa kyllä verisuonet päästä poksahtelemaan.

Eihän niissä ole mitään Volvoa, kun ne 5 kirjainta takapaksissa.

Esim, faijan vm.2013 S80 summum, pitäiskö sen oikeasti olla jokin erikoinen tai edustusauto tai jotenkin säväyttävä? Lähinnä tulee mieleen joku sitikka missä lukee volvo. Muovinen leluauto se on. Verrokkina voi käyttää esim. S/V90 Volvoja, jotka tänäkin päivänä on hienoja ja ajettavuus vähintään yhtä hyvä kun yllämainitussa kiinan"volvossa" .

Hehe :) Viikonloppuna tuli ajettua about 700km taas ysikympillä ja sille antamani nimitys "minijenkki" (onhan se johonkin Town Cariin verrattuna pieni) ei mene hukkaan. Aivan huippu matka-auto...

Nykyisistä isoista Volvoista ei ole ajokokemusta mutta ainakin V 40/60 olivat pettymyksiä. Toki ovat varmasti turvallisuuden kärkeä. Jospa tulevien omaa suunnittelua olevien mallien myötä palattaisiin perusasioihin takaisin Volvolla O0
a car you can believe in

 

Autoracing  KL-varaosat