Kokosin tähän omia mietteitäni Volvostani (V70 D5 2001). Varmaan jotain korjattavaa löytyy kaikista merkeistä eikä tämä tunteen purkaus ole tarkoitettu miksikään valitusvirreksi. Omaan käyttööni sopii mainiosti ja vaikuttaa toimivankin.
NÄMÄ VOISI OLLA PAREMMINKIN-KÄSIJARRU on onneton. Levyjarru on poikaa takanakin mutta onhan keksitty sellainenkin käsijarrumekanismi, joka vaikuttaa sen varsinaisen levyjarrun kautta. Olisi hyvä ja toimiva ratkaisu. Miksiköhän on tehty se onneton lisäkenkäsysteemi?
-TAKALUUKKU KERÄÄ PÖLYÄ reunoihin. Ehkä joku toinen pölytiiviste olisi ollut hyvä estämään hienon pölyn tunkeutuminen luukun reunojen alle. Luukku kyllä muuten kerrassaan mainio.
-TAVARATILASSA NIUKASTI TILAA AUTON OMILLE TARVIKKEILLE. Ehkä akku olisi voinut olla hankalammassakin paikassa. Sivutila on täytetty sulaketaululla, johon olisi voinut muotoilla melko suurenkin salalokeron. Tosin eipä nyt suurta tarvetta ole ollut mitään nesteitä lisäillä mutta joskus vähän onneton olo, kun ei ole koskaan mitään mukana. Vaikka jenkkifarkuista olisi voinut katsella mallia.
-ÄÄNIERISTYS RENGASÄÄNIEN OSALTA VOISI OLLA PAREMPI. Moottorin ääni ei häiritse ja se sentään on hyvä.
-KAUKOVALOT. Mielestäni valaisevat liikaa lähelle ja kantama on korkeintaan keskinkertainen. Eikös valomääräykset voi edelleen täyttää H4+lisäpitkä yhdistelmällä. Sillä ainakin näkisi.
-KOJELAUDAN PÄÄLLÄ EI PYSY MIKÄÄN. Saattaa olla myös turvallisuus kysymys
-VUOTOALTIS LÄMMITYSLAITTEEN KENNO voi päästää mehunsa autoon sisälle. Eikös kennot perinteisesti sijoitettu siten että vuosivat suoraan ulos.
-TODELLA SUURI KÄÄNTÖYMPYRÄ
PALJON HYVÄÄKIN ja kokonaisuudessaan olen varsin tyytyväinen.
+TÄYSIKOKOINEN VARARENGAS
+POLTTOAINETANKKI REILUN KOKOINEN. Toivottavasti tästä ei tingitä jatkossakaan uusissa malleissa. Mukava kun ei tarvitse jokaisella huoltiksella poiketa ja auttaa säästämään myös polttoaineen hinnassa.
+POLTTOAINEEN KULUTUS on erittäin kohtuullinen.
+VOIMAA JA TEHOA TÄYSIN RIITTÄVÄSTI – ainakin minulle.
+HYVÄ KUORMANKANTOKYKY JA SUURET KYTKENTÄMASSAT. Kulkee silti pehmeästi ja tämä on ainakin minulle mieleen.
+RUOSTEENESTO JA MAALAUS vaikuttaisi olevan varsin onnistunut. Eihän tuossa kori näytä ruostuvan mistään.
+VARUSTEET. Ainakin omassani on mielestäni kaikki oleellinen mitä tarvitsen. Erityisesti ilmastointi, vakionopeussäädin ja positiivisena yllätyksenä luistonesto (DSTC), joka vaikuttaa pätevältä.
MUUTAEHKÄ SITTENKIN TAKAVETO. Saisi helposti rakennettua auton ketterämmäksi ja olisi kokonaisuudessaan helpommin korjattava. Ilmeisesti tosin takaveto layout hiukan kalliimpi valmistaa kuin etuveto. Kuulisin mielellään, miten ne keillä on kokemusta sekä etuvetoisista Volvoista ja takavetoisista ovat mieltä etuvedon eduista. Varmaan aika lailla tunne ja mieltymyskysymys, näin päättelisin. Olisiko kenelläkään heittää mitään faktoja etuvedon / takavedon paremmuuteen liittyen?
PAINO IHMETYTTÄÄ. Volvo V70 D5 2001: Rekisteriotteen mukaan 1690 kg, pituus 4,71 m ja leveys 1,80 m = 8,5 m
2 eli 199 kg/m
2. Raudasta rungolle rakennetut –80 luvun jenkkifarmarit valurautaisine (bensa) V8:een ja automaattilaatikoineen painavat kokoonsa nähden vähemmän (esim. 5,55 m x 2,03 m =11,3 m
2 ) eli 177 kg/m
2. Vain kaikkein raskaimmissa vanhoissa jenkkiruhmuissa savutetaan sama paino neliötä kohti. Turvallisuus on tuonut todella rutosti rautaa mukanaan vaikka painossa on sentään yritetty säästääkin käyttämällä muovia ja alumiinia.
PENKKI Mielestäni erittäin hyvä istua mutta sen sivuevän vuoksi kuskin pukille ei niin vaan "hypätä".