Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tärinää, V70

  • 30 Vastauksia
  • 23863 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Tärinää, V70
« : 15.04.2011, 21:03:49 »
Terve vaan.

Potilaana V70 2,4T Aut. -02 165tkm

Auto täristelee oudosti, eli tärinä on "purskemaista" eikä jatkuvaa kuten esim. epätasapainossa olevat renkaat, huomaa ihan ratista ja perstuntumalla teräviä värinöitä. Ratti ei vipata sivuttain vaan täysin pystysuunnassa.

Ongelma alkoi syksyllä talvirenkaiden vaihdosta, samana päivänä oli myös vaihdettu sinisellä etutukivarren etummainen hela. On kokeiltu kaksilla renkailla sekä kaksilla vanteilla, ei vaikutusta. Katsastuksessa kone väitti iskareiden olevan kunnossa, mutta tuohan vissiin mittaa vain oikean ja vasemman puolen eroja? Eli jos molemmat ovat vainaa niin huomaako kone sellaista?

Toinen mikä tuli mieleen, että pitääkö tuon helan vaihdon jälkeen tehdä nelipyörasuuntaus kun kaikkia heloja/puslia ei kerralla vaihdettu? Tai voisiko muuten pyöränkulmien heitot tehdä tuollaista?

Kiitos jo etukäteen.

P.S.
Yritin haulla etsiä mutta en löytänyt, tai sitten en osannut... :-\
« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 21:05:28 kirjoittanut tommo »

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #1 : 15.04.2011, 21:13:15 »
Terve vaan.

Potilaana V70 2,4T Aut. -02 165tkm

Auto täristelee oudosti, eli tärinä on "purskemaista" eikä jatkuvaa kuten esim. epätasapainossa olevat renkaat, huomaa ihan ratista ja perstuntumalla teräviä värinöitä. Ratti ei vipata sivuttain vaan täysin pystysuunnassa.

Ongelma alkoi syksyllä talvirenkaiden vaihdosta, samana päivänä oli myös vaihdettu sinisellä etutukivarren etummainen hela. On kokeiltu kaksilla renkailla sekä kaksilla vanteilla, ei vaikutusta. Katsastuksessa kone väitti iskareiden olevan kunnossa, mutta tuohan vissiin mittaa vain oikean ja vasemman puolen eroja? Eli jos molemmat ovat vainaa niin huomaako kone sellaista?

Toinen mikä tuli mieleen, että pitääkö tuon helan vaihdon jälkeen tehdä nelipyörasuuntaus kun kaikkia heloja/puslia ei kerralla vaihdettu? Tai voisiko muuten pyöränkulmien heitot tehdä tuollaista?

Kiitos jo etukäteen.

Voi helpostikin pyöränkulmien heitot tehdä juurikin tuollaista...eli renkaat alkavat kulua osittain...helppo havaita renkaiden kulutuspinnan "hammastamisesta" ja läikittäisestä kulutuspinnan kulumisesta...ja tärytys alkaa ensin heikompana, mut vahvistuu kulumien kasvaessa.
Lisäksi voisin mainita, että täryytys on riippuvainen nopeuksista (auton ja renkaan) sekä osin vielä tienpinnan liukkaudestakin.
Itselläni meni kaksi rengassarjaa (kesä- ja talvi pyörät) piloille väärien pyöränkulmien vuoksi (toinen eturengas oli ajettu ilmeisesti sivukivetykseen autoa parkkiin käänneltäessä).... eli noista pyöränkulmista lähtisin liikkeelle, ja seuraavaksi tarkistaisin renkaat (ei välttämättä tule esille tasapainotuksessa!!!) ihan vaikka auton takakulma tunkilla ylös ja rengas kerrallaan pyörimään ja renkaan välittömään läheisyyteen jokin jolla tarkistaa heitot renkaan pyöriessä...toki jossain rengasliikkeessäkin voi olla laite jolla tuollaiset tarkistaa???
...itseltäni meni tovi aikaa ravistuksia metsastäessä, mutta kärsivällisyys palkitaan!!! Onnea metsästykselle!!! 8)

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #2 : 15.04.2011, 22:19:18 »
Täytynee käyttää pyörien suuntauksessa, toivottavasti selviäisi niin helpolla.

Koko tuon tärinän ajan on ollut talvirenkaat, joista tosiaan oli kahdesta renkaasta vyö poikki, eli oli kyljessä pullistuma. Ajattelin että juttu selvisi, ja vaihdoin tänään kesärenkaat. Mutta eipäs vika poistunutkaan. Talvirenkaissa en havainnut ihmeempiä kulumaeroja, toisaalta olivat aika finaalissa muutenkin.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #3 : 28.04.2011, 20:53:55 »
Jeps, kävi nelipyöräsuuntauksessa. Aurauskulmissa ihan vähän heittoa, mutta oikea takajousi poikki sekä koiranluu samasta nurkasta väljä. Eiköhän tuo tärinä lopu huomenna kun jouset vaihtaa.

Laitan Motonetin vahvistetut jouset 42,90€/kpl, valmistaja Kilen. Kokeillaan samalla Motonetin OE-mallista koiranluuta 39,90€/kpl, paketissa lukee Federal-Mogul MOOG.

Poissa vman

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #4 : 29.04.2011, 21:57:15 »
Kerrohan sitten kuinka kävi. Samoista oireista kärsinyt liki vuoden.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #5 : 30.04.2011, 13:15:29 »
Joo tärinä loppui ainakin lyhyen koeajon aikana. Mutta sain vain rikkinäisen jousen vaihdettua, on sitten niin paskamainen homma vaihtaa ilman merkkikorjaamon vehkeitä. Tavallisilla ruuvattavilla jousipuristimilla on tilanpuutteen takia liian työlästä. Laikkasin puristimet lyhyemmäksi jolloin homma onnistui joten kuten huonosti, jousi jäi hieman vinoon mutta toivottavasti asettuu paikoilleen? Tajusin jälkeenpäin että olisi pitänyt saippualla tms. voidella jousen yläpään kumi, olisi helpottanut takaisinasennusta huomattavasti.
 
Auton oikea takakulma on nyt toista puolta 1,5cm korkeammalla kuin toinen,luonnolisesti kun toinen jousi on kuormajousi ja toinen ei. Joten vien kyllä toisen jousen korjaamolle asennettavaksi.

Saakohan jostain ostettua järkevään hintaan jousipuristimia joissa on lähes kuunsirpin muotoiset leuat?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #6 : 30.04.2011, 18:52:09 »
Joo tärinä loppui ainakin lyhyen koeajon aikana. Mutta sain vain rikkinäisen jousen vaihdettua, on sitten niin paskamainen homma vaihtaa ilman merkkikorjaamon vehkeitä. Tavallisilla ruuvattavilla jousipuristimilla on tilanpuutteen takia liian työlästä. Laikkasin puristimet lyhyemmäksi jolloin homma onnistui joten kuten huonosti, jousi jäi hieman vinoon mutta toivottavasti asettuu paikoilleen? Tajusin jälkeenpäin että olisi pitänyt saippualla tms. voidella jousen yläpään kumi, olisi helpottanut takaisinasennusta huomattavasti.
 
Auton oikea takakulma on nyt toista puolta 1,5cm korkeammalla kuin toinen,luonnolisesti kun toinen jousi on kuormajousi ja toinen ei. Joten vien kyllä toisen jousen korjaamolle asennettavaksi.

Saakohan jostain ostettua järkevään hintaan jousipuristimia joissa on lähes kuunsirpin muotoiset leuat?

Eipä tuohon hommaan merkkikorjaamossakaan perustyökaluja enempää työkaluja tarvi, jokunen hylsy sekä väännin, ja tunkki tai vaihteistonostin, riippuen tekeekö nosturilla vai maassa, jousipuristinta ei tarvi ollenkaan..

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #7 : 30.04.2011, 19:02:25 »
Miten sen sitten vaihtaa ilman puristinta? Meinaatko että jousi täydessä mitassaan paikalleen ja tunkataan se sitten pänniin? Tarkoitin tuolla puristimella sellaista hydraulista joka on Vadiksen ohjeissa.

Kyllä yritin hommaa helpottaakseni purkaa tukivartta palasiksi ja kuormaliinalla vetää joustintukea alemmas mutta ei oikein auttanut.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #8 : 30.04.2011, 19:47:45 »
Miten sen sitten vaihtaa ilman puristinta? Meinaatko että jousi täydessä mitassaan paikalleen ja tunkataan se sitten pänniin? Tarkoitin tuolla puristimella sellaista hydraulista joka on Vadiksen ohjeissa.

Kyllä yritin hommaa helpottaakseni purkaa tukivartta palasiksi ja kuormaliinalla vetää joustintukea alemmas mutta ei oikein auttanut.

Iskari irti ja se poikittainen tukivarsi, jossa jousikin on alapäästä, irroitetaan sisemmästä pultista, sitten saa tukivartta väännettyä riittävästi alas, että jousi ei ole enää pännissä ja jousen saa pois, uusi jousi paikalleen ja tukivartta nostetaan tukivarren uloimmasta reunasta ylös, niin sisäpään pultinreikä menee lähes kohdalleen..
(Muistelisin, että ei siinä muuta tarvinnu purkaa pois, niin tukivartta sai laskettua alas)

Puristin jollainen tuossa voisi toimia, todennäköisesti on hinnat alkaen 1000e, jonkintyyppisiä "ammattimallisia" harrastepuristimia on ainakin biltemassa, tuotenumero 191355, tuo ei myöskään ole oikein hyvä takajousiin, mutta mcphersoneihin ihan huippu

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #9 : 30.04.2011, 20:07:19 »
Ahaa, ei tullut mieleen irroittaa sisäpäästä... Ehkä voisi rohkaistuneena kokeilla vaihtaa sen toisenkin puolen...

Tuo biltsukan puristin on juurikin sellainen kun tarkoitin. Voisi tuon melkein hommata kun noita jousien vaihtoja kuitenkin ajoittain tulee...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #10 : 30.04.2011, 20:14:17 »
Ahaa, ei tullut mieleen irroittaa sisäpäästä... Ehkä voisi rohkaistuneena kokeilla vaihtaa sen toisenkin puolen...

Tuo biltsukan puristin on juurikin sellainen kun tarkoitin. Voisi tuon melkein hommata kun noita jousien vaihtoja kuitenkin ajoittain tulee...

Toi bilteman mallinen ei kovin hyvä sinne väliin oo, mutta ehkä sillä saa sen jousen pois.. tai sitten ei, voi vähän tuo varsi ottaa kiinni tukivarteen, eikä leukaa saa tarpeeksi syvälle.
Joo, tosiaan sieltä sisäpäästä kun sen irroittaa, niin menee aika helposti.
Tukivarren ylöspaineminen ulkopäästä siksi, että sieltä painamalla samalla pyöräntunetan kangottuu hieman ulospäin, jolloin sisäpään pultin reikä tulee lähes kohdalleen, vaatii vain pienen ruuvimeisselillä väännätyksen, jos yrittää sisäpäästä nostaa, niin se on auttamatta väärässä kohtaa ja saa isollakin raudalla vääntää, eikä mene kohdalleen (kokemusta on :D )

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #11 : 02.05.2011, 21:55:35 »
Noniin nyt on takajouset molemmat kunnossa ja ISO kiitos Miksulle!!

Tosiaan noilla ohjeilla meni älyttömän helposti, vielä kun jousen yläpään kumin voitelee silikonivaseliinilla tai saippualla niin helpottaa jousen asettelua.

Tuossa vielä ajellessa huomasin ettei kaikki tärinät ole ihan vielä poissa, mutta ääni kääntyy iskareille. Katsastuksessa tosin väitettiin iskareiden olevan ihan kunnossa mutta ei nuo iskaritesterit kaiketi ihan absoluuttisen oikeassa ole?

Ja vielä yksi ihmettely: Voiko pyöränkulmien säätö mennä pieleen kun ne on säädetty rikkinäisen takajousen ollessa paikallaan? Nyt kun on jouset kunnossa, auto puoltaa oikealle ja ratti on vinossa...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #12 : 02.05.2011, 22:05:55 »
Mukava, että vinkistä oli apuva.

Kyllä ne jouset voi siihen vaikuttaa, tukivarret on eri kulmassa riippuen auton korkeudesta.

Iskari voi olla jo vuotanut osan nesteistä pihalle ja silti menee läpi iskaritestistä, sillä iskaritestillä käytännössä pystyy tunnistamaan täysin sökön iskarin ja sellaisen iskarin rikkiolon kyllä huomaa jo vaikka auton kulmaa painelemalla, kun auto jää "keinumaan"
Rengaspaineet vaikuttaa tosi paljon myös iskaritestitulokseen.

Poissa Andy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • V70 -01 T5
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #13 : 03.05.2011, 14:51:48 »
Itellä samantyylistä ongelmaa ilmennyt nyt. Lähinnä tärinä alkaa vasta kovemmasta nopeudesta, kun esimerkiksi tekee nopean ohitus kiihdytyksen. Alkaa armoton tärinä, tuntuu että koko auton kori tärisee. Perstuntumalta sanottuna tuntuu että tärinä alkaisi auton etupäästä. Voiko väärät kulmien säädöt vaikuttaa noin paljon? Onko muita ideoita tuohon?

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #14 : 03.05.2011, 16:45:45 »
Itellä samantyylistä ongelmaa ilmennyt nyt. Lähinnä tärinä alkaa vasta kovemmasta nopeudesta, kun esimerkiksi tekee nopean ohitus kiihdytyksen. Alkaa armoton tärinä, tuntuu että koko auton kori tärisee. Perstuntumalta sanottuna tuntuu että tärinä alkaisi auton etupäästä. Voiko väärät kulmien säädöt vaikuttaa noin paljon? Onko muita ideoita tuohon?
...mulla tärinän aiheutti väärin kuluneet renkaat (hammastava kulutuspinta)...pinta kului kokoajan, ja tärinän aiheuttava nopeusalue muuttui kulumisen mukaan. Mutta mieleen toki tulee -vetonivelet! Eli mikäli tärinä ilmaantuu vasta voimakkaan kiihdytyksen jälkeen ja tasaantuu vauhdinkin tasaantuessa, voisi vetarin nivelten kuluminen ja nivelen sisältämän, jo kuivahtaneen rasvan paikan vaihtuminen nivelessä aiheuttaa tärryytyksen voimakkaassa kiihdytyksessä??? No, tuosta ei omakohtaista kokemusta joten kokeneemmat lisätköön/korjatkoon juttuani :)

 

Futurez  Kulkukoira