Autoracing  KL-varaosat

renix anturi kampuran päähän.

  • 3 Vastauksia
  • 1957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
renix anturi kampuran päähän.
« : 24.03.2014, 18:54:34 »
joskus olen tästä täällä lukenut mutta en löydä sitä mistää, eli poistakaa jos moinen löytyy jo. eli suunnitelmissa on vaihtaa vauhtipyörä kevyempään teräksiseen niin onnistuuko siirto että laittaa triggeri pyörän ja vaihtaa anturin paikkaa kampuran päähän lukemaan sitä triggeriä? onko kukaan käytännossä ikinä kokeillut sitä? ja jos on niin millainen triggerin piti olla koska perus 6-1 ei tainnut käynyt?
nykyiset.
Volvo 360GL 86.kesäauto projekti  
Volvo 850 T5 2.3 93 käyttis

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 992
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: renix anturi kampuran päähän.
« Vastaus #1 : 10.04.2014, 12:53:02 »
Nyt aivot käteen, ihan oikeesti, ei millään pahalla. :D

Kampiakselilta luetaan asento, jotta saadaan sytytys oikein. On 100% välttämätöntä sentakia että kampiakselilla on juuri oikea sille sytytyslaitteistolle suunniteltu "ratas".

300 sarjan (renix) tapauksessa, kampiakselilla (vauhtipyörässä) oleva hammaskehä on 40-2-2, eli 44 reijän jaolla on 40 reikää ja toisiaan vastakkain 180º välein on kummassakin kaksi "puuttuvaa" reikää, eli tasanne tässä tapauksessa. Koneen ollessa YKK asennossa, tasanteet, eli "puuttuvat reijät" ovat startin aukossa ja vastapäätä.

Tarvitset siis tuollaisen kampuran päähän. Vakio anturi kelpaa.

Sen voin kertoa, että näitä ei ole valmiina näkynyt missään, eli teetättämiseksi menee.

Jos hampaiden väleissä on puolen millinkin (tai jopa pienempi) heitto, sytytys on pielessä.

Eli on tehtävissä, mutta ei ehkä helpoin operaatio, JA lopputulos on huonompi, kun jos kevennät olemassaolevaa.

Mikä moottori muuten on kyseessä?

Sen tiedän että rellu 1,4 vauhtipyörä on vähän hankala keventää, se on aikas limppu, mutta on sekin tehtävissä. Volvon vinokoneen vauhtipyörä on varmaan helpoin keventää, ja senkin voi keventää melkeen puoleen painoon, tuhoamatta tuota kehää, kunhan vaan keventää muista paikoista, paitsi juuri uloimman kehän. Eli sorvaa esim kehän sisälaidoilta veke painoa.

Sama tekninen juttu kyllä pätee kaikkiin 300 sarjalaisiin 1983-> (B13, B14, B172, B200), joissa on siis renix, paitsi B19 koneisiin, joissa ei tietääkseni ole renixiä vaan joko katkoja tai Bosch TZK hall-sytkä.

Siihen en sitten ota kantaa miten paljon tollanen kevennys auttaa.

Itse vaihdoin omasta harrasteesta tuon 13kg vauhtipyörän vakioasetelmalla alle 10kg littupyörään 765SRE asetelmalla, ja kierrosherkkyys ei kyllä mitenkään muuttunut.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: renix anturi kampuran päähän.
« Vastaus #2 : 15.04.2014, 09:49:20 »
Eli moottorihan on perus b200k. Eli yllä olevan tekstin voi tiivistää että homma on turha, hyöty pieni nähtyä vaivaa katsoen?
nykyiset.
Volvo 360GL 86.kesäauto projekti  
Volvo 850 T5 2.3 93 käyttis

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 992
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: renix anturi kampuran päähän.
« Vastaus #3 : 29.04.2014, 14:25:00 »
Eli moottorihan on perus b200k. Eli yllä olevan tekstin voi tiivistää että homma on turha, hyöty pieni nähtyä vaivaa katsoen?
Aivan oikein, jos haluat suorituskykyä lisää, asenna polttoaineen suihkutus ja turboahdin. :)

Jos on aivan pakko vaparina virittää (tyhmää tämän päivän bensahinnoilla + tulee PALJON kalliimmaksi per saavutettu teho ja suorituskyky), ni sit on kans asennettava ohjelmoitava moottorinohjaus jne.

Ja kaasutinturbo B200K = tuhoon tuomittu. Koneessa 10:1 puristus-suhde vakiona, eli nakuttaa 100% varmasti ennemmin tai myöhemmin, koska polttoaineseos kaasarilla on mitä on etenkin ahtopaineilla. Polttoaineen suihkutuksella ja ohjelmoitavalla sytkällä voi syöttää vaikka 1bar ahtopaineen, jos vaan säädöt kunnossa, E85 polttoaineella enemmänkin.  :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Samppasport  Futurez