Proturbo  Autodiagnoosi

B230 FD +630 tm sivuäänitupsutus

  • 3 Vastauksia
  • 1477 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
B230 FD +630 tm sivuäänitupsutus
« : 30.03.2014, 17:29:22 »
na nih! nyt alkoi fd pitämään moottorista sellaista naputustupsutusta.

ääni liki sama, kuin liian kireälle kiristetyn syttötupan tupsutus, kun lyö kaasua rungon välistä, tai kuten vuotavan pakosarjan tiivisteen tupsutus. ehkä hivenen naputtavampi...  :2funny:

vaihdoin pakosarjan tiivisteet, tarkastin tulpat ja johdot, venttiilivälykset tarkastin myös. pakosarjalle menevät takaisinvirtausputketkin ok. vetoa on ja muutenkin kukkuu ja käy.

öljynpainevalo ei vilku. ääni kuuluu KYLMÄNÄ hyvin tyhjäkäynniltä ja kun hivenen avaa kaasua.

mikähän tuo voisi olla? minusta se kuuluu pakosarjan puolelta, mutta toki korva voi valehdella... stetoskoopillakin yritin hakea, mutta tuloksetta.

haenko suosiolla  kaverilta 160 tkm ajetun vastaavan tilalle? ääni hermostuttaa. :)

_sfr-

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B230 FD +630 tm sivuäänitupsutus
« Vastaus #1 : 30.03.2014, 17:32:07 »
Pakosarja halki?
No kun halvalla sai.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230 FD +630 tm sivuäänitupsutus
« Vastaus #2 : 30.03.2014, 21:28:52 »
Kyse oletettavasti ei ole piston slapista?

Nyt kun noita on muutamia koneita aukonu, ihan pienestä naputtelusta en olisi kovin huolissani. Yks pannu piti semmosta kliketystä myös kuumana, ja kolisikin suhtkoht hitosti, laakerivauriota tai männäntappivikaa pelätessä nostettiin kone ylös ja sipastiin osiksi. Ei mitään muuta selkeää vikaa kuin kuluneet männät, mutta kun ääni ei ollut piston slap (jota kone kyllä myös piti riittävässä määrin). Ja itse asiassa, ehkä pelottelen hiukan, mulla ilmeni vähän samantyyppinen ilmiö jääauton b230a:ssa, joka on perimätiedon mukaan ajettu 550+, nimittäin vakiolla öljypohjalla tiemmä saa riittävän pitkässä siksakkisladissa piikkipyörillä öljynpainevalon vilkahtelemaan vaikka öljyä on maksimiin asti. Seurauksena suhtkoht työlään kuulonen klopina, villinä lottona vetäsin että veivinlaakerit olis ikäänko valmiit.

Muuttuuko ääni kaasua pumpatessa sen mukaan, onko koneen kierrokset nousemassa (=kuormitettu) tai laskemassa (="moottorijarru")?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 FD +630 tm sivuäänitupsutus
« Vastaus #3 : 05.04.2014, 17:58:48 »
Homma ratkesi. Otin nyt sen pakokaasujen takaisin kierrätyssysteemin putken irti. Sen, joka pakokanavien alla. Sieltähän se oli yksi tiivisterinkula menettänyt pienen pätkän itseään.  Ja syntyi se tupsutusääni.  Oli juurikin siinä alapuolella, niin ei näkynyt ekakerralla silmiin. Vasta irroitus paljasti vuodon. Taas mennään. Onneksi oli yhdet käytetyt rinkulat jääneet hyllyyn.

_sfr-

 

Autoracing  KL-varaosat