Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 -98 etupyörien käännön rajoitin

  • 6 Vastauksia
  • 2140 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10043
  • Teiden tukko
940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« : 01.04.2014, 11:21:48 »
Onko etupyörissä edes olemassa mitään kääntöä rajoittavaa tekijää? Huomasin renkaita vaihtaessa, että kuskinpuoleinen pyörä on ottanut tukivarteen ja sisälokasuojaan kiinni, eli vasemmalle käännettäessä. Toisella puolella ei ollut mitään jälkiä.  ??? Hammastangossa jotain vikaa?  ???

Puslia katselin samalla ja totesin, että taitaa ruveta olemaan aiheellista vaihtaa niitä pikkuhiljaa. Ikinä vissiin vaihdettu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« Vastaus #1 : 01.04.2014, 11:49:19 »
Käännönrajotin on hammastanko. Sulla lie raidepäät säädetty vaan jotenkin, jollonka hammastanko ei suoraan ajaessa ole aivan keskikohdassaan -> kääntyy toiseen suuntaan enempi kun toiseen. Eli ensiks ratti alkuperäiseen asemaan (käännät laidasta laitaan ja katot ääriasennot, siitä sitten näppäränä arvioit puolivälin ja käännät hammastangon liikkeensä puoliväliin, ja siitä ratti irti ja takasin suoraan), sitten säädetään raidepäistä auto kulkemaan suoraan ja auraukset kohdilleen. Myös mikäli rengastusta on selkeästi muutettu alkuperäsestä niin tuo efekti voi syntyä, kannattaa tosiaan mittoa tuo että kuin keskellä tanko on suoraan ajaessa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 542
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« Vastaus #2 : 02.04.2014, 17:12:23 »
Bägillisessä pitää sitten rattia irrotettaessa ja akselia kääntäessa pitää kehä aina keskiasennossa..
S80 -07

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« Vastaus #3 : 02.04.2014, 17:15:28 »
Ja muistettava lukita airbagin kontaktikehä ratissa olevalla pikkuruuvilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10043
  • Teiden tukko
Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« Vastaus #4 : 03.04.2014, 04:52:54 »
Käännönrajotin on hammastanko. Sulla lie raidepäät säädetty vaan jotenkin, jollonka hammastanko ei suoraan ajaessa ole aivan keskikohdassaan -> kääntyy toiseen suuntaan enempi kun toiseen. Eli ensiks ratti alkuperäiseen asemaan (käännät laidasta laitaan ja katot ääriasennot, siitä sitten näppäränä arvioit puolivälin ja käännät hammastangon liikkeensä puoliväliin, ja siitä ratti irti ja takasin suoraan), sitten säädetään raidepäistä auto kulkemaan suoraan ja auraukset kohdilleen. Myös mikäli rengastusta on selkeästi muutettu alkuperäsestä niin tuo efekti voi syntyä, kannattaa tosiaan mittoa tuo että kuin keskellä tanko on suoraan ajaessa.

Sikäli jännä ilmiö, että ilmeni vasta tänä talvena ja mihinkään säätöihin ei ole koskettu. Talvirengastus on kokoa, 205/55R16. Pyörien kulmat on säädetty kolmisen vuotta sitten. Täytyy ajaa auto nosturille ja ruveta tutkimaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« Vastaus #5 : 03.04.2014, 06:35:38 »
Tuppaavat noissa "asiansa osaavissa" liikkeissä tekemään helpoimman kautta eli säätö vain toisesta ja ratti pooriltaan suoraan... Ainakin näihin vanhempiin. Tarinahan ei toki kerro oletko itse laittanut vai liikkeessä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10043
  • Teiden tukko
Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
« Vastaus #6 : 03.04.2014, 10:13:56 »
Tuppaavat noissa "asiansa osaavissa" liikkeissä tekemään helpoimman kautta eli säätö vain toisesta ja ratti pooriltaan suoraan... Ainakin näihin vanhempiin. Tarinahan ei toki kerro oletko itse laittanut vai liikkeessä.

Liikkeessä laitettiin, olin mukana toimenpiteessä. En nyt muista kuollaksenikaan, että kumpaa puolta siinä säädettiin. Mutta, silti tämä ominaisuus tuli vasta tänä talvena.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Proturbo  Autodiagnoosi