Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

242 Turbo viritelmä

  • 54 Vastauksia
  • 29299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #30 : 23.05.2016, 18:22:26 »
Tuli farkkua käytettyä penkissä VRT Motorsportilla, kaikin puolin asiallinen paikka ja hinnatkin harrastaja ystävälliset. Katsastustehot otettiin, papereihin tulee 175hp... Lämpö ongelmien vuoksi ei ruvettu edes harkitsemaan paineiden nostoa. Ennakoita hieman säädeltiin ja 212hp (n.5600rpm) ja 296Nm (n.4500rpm). Huippu vääntö tulee melko korkeilla kierroksilla, hukkaportissa ei virtaus riittänyt ja portti hiipii pikkuhiljaa auki. Jousi oli n. 0.5 bar ja juuri ennen rajoitinta (6500rpm) paineet kävi 0,7bar:issa. Eli isompaa hukkaporttia, lämpöongelmat kuriin ja uudestaan kokeilemaan. Kyllä sieltä se 300 lähtee että heilahtaa. :D

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #31 : 31.05.2016, 18:15:40 »
Kaupungissa asuessa on kyllä auton laitto hankalaa kun ei oikei tallia ole, tai siis työpaikalla on mutta siellä ei kehtaa kuitenkaan kaikkia iltoja istua... Kysynpä siis onko Kuopion lähistöllä innokkaita volvoilijoita joiden tallilla voisi joskus tarvittaessa käydä ruuvaamassa näitä katiskoita? Jos on niin yv:llä tavoittaa...
Viikonloppuna tuli taas valkeaa ruuvattua. 242 meinasin turvakaaret tehdä kuhan tältä käyttöauton ruuvaukselta kerkeäisi. :D

Lämpöongelmat tuli kyllä nyt kerralla kuntoon. 940 isohko uusi syyläri ja ilmeisesti 850 volvon iso flekti. Laturin myös vaihdoin 80 ampeeriseen, nyt kärsii pitää kaikkia sähkövermeitä yhtaikaa päällä. Hukkaportin vaihdoin myös, tuli siis bilteman 50mm hyväksi (halvaksi) havaittu portti. Aika työmaa oli kun sai purkaa koko pakopuolen ja tehdä portille sopivan laipan. Portin mukana tullutta ohutta laippaa jossa on seetirengas ei siis tarvinnut hitsata vaan se on pelkästään siellä välissä. Jotain huonoakin bilteman portissa toki on, ensinnäkin se on helvetin suuri, 2 kertaa entisen Tialin kopion kokoinen. Myöskin nyloc mutteri portin sisällä on huono koska se ei kestä lämpöä... No ei tuohon hintaan voi kaikkea saadakkaan. Seuraavaksi pitäsi laittaa vielä hukkiksen ohjaus kuntoon...


Siinä kuva vielä konehuoneesta nyt. Toinen "GT-tuki" ei pikaisella sovituksella enään mahtunutkaan hervottoman korkean hukkaportin vuoksi...
 

Laitetaan penkkilappukin (paine n 0,6bar) näkyviin vaikka ei mikään esittelykelpoinen olekkaan... Vääntökäyrästä huomaa hyvin viturallaan olevan hukkiksen ohjauksen.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #32 : 15.06.2016, 16:42:11 »
Viime perjantaina ajeltiin farkkua taas penkissä vähän... pienellä paineen nostolla ja säädöillä saatiin hyvin potkua lisää. 1,2 barin paineella oli jtn 290hv/390Nm mutta lappua ei saatu kun kaikille megamiehille tutut triggeri häiriöt iski. Ei kiertäny enää lopuks 3500rpm yli millään. Lauantai aamuna sitten sulatin triggerianturin telineeseen varmaan kilon lisää rautaa ja häiriöt oli poissa, resonoi ilmeisesti juuri sopivasti ennen.

Homma alkaa muutenkiin karata taas käsistä tämän farkun suhteen. Tuli viime viikolla haettua Juvan suunnalta pitkäiskuseen 16v moottoriin rakennustarpeita... ::) Ja 305mm etulevytkin kävin hakemassa, meneköhän vakio satulan kanssa kun katselin että melko paksu tuo levy... Jos ei niin sitten pitänee jostain ettiä etuvedon satulat, ei kai tästä ongelmaa kannata tehdä. :D Uudemmasta 240:stä sovittelin myös etuspoilerin. Keulan käytös kovemmissa nopeuksissa tuntui hieman rauhoittuneen.

Seuraava operaatio olisi katsastaa tämä härveli...



Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #33 : 17.06.2016, 15:56:08 »

Homma alkaa muutenkiin karata taas käsistä tämän farkun suhteen.

Farkun jatkojalostus ei ole koskaan huono asia. Eikä erityisesti tämän yksilön kohdalla.  O0

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 242 Turbo viritelmät
« Vastaus #34 : 30.06.2016, 21:15:36 »
Tuli käytettyä farkkua konttorilla ja leimahan sieltä napsahti. 8) Muutosprosentteja ei montaa tullut ja muutenkin homma sujui jouhevasti, eikä turhanpäiväisyyksiin puututtu. Huomautus tuli etuvaloista, heijastinpinnat ovat karmeessa kunnossa ja valokuviot näin ollen epäselvät. Tuollaiset umpiot tuntuvat kuitenkin olevan hieman kiven alla... Pitäis vähän paikkamaalailuja myös tehdä ennen kuin pienet pintaruosteet etenee, värikoodia en vaan tahdo autosta löytää.

"Uudet " vanteet tuli tuossa myös puoli vahingossa hankittua kun sattu työkaverilta löytymään. Olleet joskus 940 alla mutta viettäneet vuosia nyt varastossa. Hintakaan ei mielestäni ollut paha, vanteet renkaineen + pottapyörä ja uusi SRE 763 asetelma yhteensä 100e... Vanteet siis ihan perus alession 17 tuumaset, leveyttä 7 1/2. ET sattu olemaan 20 eli menee ilman spacereita eli pysty nyt leimaamaankin niillä. Hieman karussa kunnossa mutta käyttäs puhallettavana ja maalattavana niin varmaan ihan kelvolliset sais.

Laitetaan kuva vielä nuilla vanteilla... ja jos jollain sattuu nuita vanhoja umpioita olemaan jemmassa niin saapi tarjota.  :)




Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #35 : 19.09.2016, 18:04:53 »
Pitkästää aikaa jotain tarinaa. Tarkoitus ollut vähän tuota tavaran määrää vähentää tässä mutta aika vaikealta tuntuu... 245 ollut kaupan ja kiinnostuneita on riittänyt mutta oikeat ostajat harvemmassa.

Pieni heräteostoskin tuli tehtyä. Pitkään tuossa jo katellut naapuritalon parkkipaikalla pitkään seissyttä Amazonia ja tuli rekkarin avulla selviteltyä omistaja ja kysyttyä, että ei sattuisi olemaan myynnissä. No, olihan se, kaikkihan on myynnissä kun hinnasta sovitaan.



Eli tuollainen tuli hankittua. VM -70 viritetyllä B20 koneella. Autolla ajettu joskus 90 - luvulla asfalttisprinttiä ja sen jälkeen muutettu takaisin tieliikenne käyttöön. Nyt seissyt viime talvesta asti.
Tekniikkana tällä hetkellä:
- B20 kone, 45 tuplakaasarit, peltisarja, kosusen tekemä kansi, joku parempi nokka-akseli
- M47 laatikko ja olikohan joku transitin kytkin  :idiot2:
- 240 taka-akseli jollakin hipo-lukolla
- Turvakaaret ja kuppipenkit
- Ja paljon kaikkea muuta

Startti oli rikki ja se tuli vaihdettua, mutta akku oli liian tyhjä, että ei käyntiin saanut vielä. Kaikkea tavaraakiin tuli pakettiautollinen, slicksi-renkaat aluvanteilla, vuori sekalaisia tikkukoneen osia, amazonin peltiosia, vinokoneen kansi ja joku pikku turbo, vinokoneen h-profiiliveivejä ja takomäntiä ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Pitää käydä tavarat ensi viikonloppuna läpi ja laittaa myyntiin itselle tarpeettomia tavaroita.

Vielä en oikein tiedä mitä tälle jatkossa teen, alkuun ainakin pientä ehostusta ja katsastaakkin pitäisi tämän kuun aikana... 2.5 16V turbo vinokone ois ja hx40 superi ylimääräsenä mutta aika ahas tuo amazonin konehuone.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #36 : 17.10.2016, 18:37:01 »
Amazoni tuli tutkailtua tarkemmin läpi tuossa pari viikkoa sitten ja todettiin, että onpa hemmetin hyvä kori... Vahvikehitsattu joskus ja yhden pienen paikkausta vaativan reiän löysin. Akselin vaihto tehty myös viimeisen päälle hyvin ja kaaret ovat myös erittäin siistit. Moottori tuntui hieman hengettömältä ja ei piristynyt tulpien vaihdolla ta kaasarien kanssa kikkailulla. No kone osiks ja "just tehty" kone ei ollut mikään ihan huippu, nokka-akseli melkein sileä, pari nenää tais olla ehjiä ja ykkösestä ylempi männänrengas poikki... Sekä alakerta hervottoman väljä. Tilalle tarkotus nostaa omaperäisesti vinokone, kuulin huhua, että kolmelitrasella kerkeää... Mutta Amazonin tarkotus olla ajussa viimeistään 2025 ja tarkotus rakennella edes vähän ajan ja rahan kanssa, siitä lisää myöhemmin.

245 tuli tuossa viime pyhinä vähän ruuvailtua, että pääsee töissä käymään. Perus syyshuoltoon kuului mm. vuotavan hammastangon ja ääntävän perän vaihto. Samalla vaihdoin taakse Gazin säädettävät iskarit ja täytyy kyllä sanoa että ovat kolme kertaa paremmat kuin perus mustat Bilsteinit. Bilsut olivat ainakin omaan makuun aivan liian löysät farkussa taakse kuormajousien kanssa. M90 laatikko tuli myös hankittua ja se olisi tarkotus laittaa paikalleen ensi viikonloppuna jos saan kytkinlevyn käsiini tässä viikolla.

242 seissy taas tyhjän panttina hyvän aikaa. Valmis auto mutta ei oo tullu käytettyä penkissä niin ei oo uskaltanu enempää ajella. Pitäs myös paremmat penkit hankkia ja sisustaa laitella muutenkin, mutta en oikein osaa päättää että rakentaako enemmän ratavehkeen suuntaan vaiko koittaisi tehdä hieman mukavamman pelin kruisailla menemään. Nykyine välimuoto on kuitenkin surkea. Alustaakin pitäisi jatkojalostaa... Ihan liikaa hommia yhelle immeiselle kun pitäisi kuulemma olla normaaliakin elämää Volvojen lisäksi. :idiot2:



Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #37 : 08.11.2016, 01:19:44 »
Seurantaan ehottomasti! Komeita ovat volvot.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #38 : 16.11.2016, 17:42:09 »
Tuuliviiri pyörinyt taas kuin viimeistä päivää. 16V kannen säästänkin nyt Amazoniin ja farkkuun rakentelen räyhäkämmän 8V koneen. Farkkuun tulee nyt tuo 2,5 alakerta ja laiteltu kansi sekä 40 Superi. Uuden pakosarjankin sain jo melkein valmiiksi, tein pulssisarjan tälläkertaa ja toivottavasti herääminen pysyy kohtuullisena 14 pakopesällä. 35 Superi ja pakosarja tuli jo myytyä joten paluuta ei ole.  :D Korkeamman puristussuhteen ja isomman iskutilavuuden uskon kuitenkin tuovan potkua myös alas.

Viime perjantaina pääsi käymään hieman ikävästi, kun moottorinohjaimen ison liittimen yksi pinni kärvähti. ATDriveboardissa kun polttoainpumpun rele on kotelossa sisällä ja virta kulkee liittimen läpi. Ilmeisesti oli jäänyt koko iso liitin lukitsematta kun lämppärin moottorinvaihdoin pari viikkoa sitten, siinä yhteydessä tuli käytettyä moottorinohjainta irti. Huonon kosketuksen myötä päässyt lämpeämään. Nyt muutan tuon siten, että levyllä oleva rele ohjaan vain toista relettä jotta virtaa ei enää kulje tuon kohdan läpi juurikaan.

Täytyy kyllä vielä todeta, että on tämä toisaalta typerä harrastus, rakentaa laittomia vehkeitä jotka ovat aina rikki ja rahhaa palaa aivan liikaa. Jännä nähä aikuistuuko sitä ikinä ja hankkii vaikka Skodan jolla siirtyy paikasta toiseen. :D




Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #39 : 16.11.2016, 18:15:13 »


Täytyy kyllä vielä todeta, että on tämä toisaalta typerä harrastus, rakentaa laittomia vehkeitä jotka ovat aina rikki ja rahhaa palaa aivan liikaa. Jännä nähä aikuistuuko sitä ikinä ja hankkii vaikka Skodan jolla siirtyy paikasta toiseen. :D

minäkin olen jo kohtuullisen kauan odotellut aikuistumista ;) ei näy helpottavan ja sama typeryys jatkuu geeniperimän kautta seuraavassa sukupolvessa, jopa pahempana kuin itsellä. kokemuksesta tiedän että tauti voi akkaantumisen ja perheen perustamisen aikana pysytellä oireettomana jopa vuosia, silloin saatat erehtyä luulemaan että olet " aikuistunut".

tällainen on vain petollista harhaa, vaikka olisit hävittänyt kaikki vermeet eläen normaalia elämää niin sinulla on bensalenkkarin vaistot. tulee päivä päivien joukossa jolloin teet jonkun löydön, silloin on jälleen peli pelattu ja paluuta ei ole ;D ;D

tervetuloa taas käymään....

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #40 : 16.11.2016, 18:44:52 »
Todenäköisesti aivan liian totta.  :D

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #41 : 20.11.2016, 17:44:07 »
Pakosarjan sain valmiiksi tuossa, lukuunottamatta turbonlaippaa kun oli jaettujen T3 laippojen varasto päässyt ehtymään. Hukkaportin paikkaa en meinannut myöskään osata päättää, mutta tuleepa nyt vaihtelun vuoksi taakse ja alas. Alhaalta päin joutuu vaan ropamaan porttia mutta kun nosturi löytyy niin eipä ole niin iso ongelma. Seuraavaksi pitää pakopesään hitsata 3" V-band lähtö, jotta on putkee mukavampi irrotella. Ja kun onhan tuolla TIG:illä niin kivaa hitsata. :D Pedaalinkin ostin, jotta alumiinia helpompi sulatella.

Kuva vielä ennen kuin tein hukkaportin lähtöjä.




Tein myöskin kanteen tulevan jigin, jolla saa tuorbon laipan aina asettumaan tuolle samalle kohtaa. Ahdin tulee melko eteen, mutta tulppien vaihto on helppoa ja muutenkin tuntuu istuvan ihan hyvin paikalleen. Tuo sarja on myös helppo laittaa paikalleen.


Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #42 : 21.02.2017, 09:40:09 »
Kirjotellaas jotain pitkästä aikaa, kun kuumehorkassa tässä ei oikein muuhunkaan pysty. :D Hieman vähemmälle jäänyt ajelut nyt talvella, farkkuun ois uusi moottori kasassa ja pitäsi vaan paikalleen vaihtaa, siitä lisää myöhemmin... Jääradalla tullut vähän leikittyä Ladalla, farkku tuntu vaan liukuvan eikä vetopitoakaan oikein löytynyt ja pieni ahtoviive häirihti.





Ollaan veljen kanssa joskus rakennettu jokkikseen tuo mutta taietaan pitää hupiautona itellä ja vois Superrokkia vaikka käyä kokeilemassa. Kyseessähän siis valeasuinen Volvo.
2,2l kone kuplan 94 männillä, veiveistä ei mitään muisti kuvaa.
531 kairattu kansi, 45dellortot ja peltipakosarja.
SRE 763 asetelma ja läpivälitetty M45 ja volvon 1030 perä 5.3 välityksellä.

Tuohon kun vaihtais vielä ruiskuvermeet ja maalais siistiks nii ois ihan kelpo peli. Erittäin mukava tuolla kyllä on jo nytkin laskee menemään, kilpa-auton tuntua.:D
« Viimeksi muokattu: 15.03.2017, 16:52:47 kirjoittanut Jonttu_ »

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #43 : 15.03.2017, 17:17:48 »
Kevät tulee ja pitäisi ottaa turboviritelmät ajuun. 242:sta tuli Megasquirt myytyä serkulle jokkisautoon (tulkaa joku ostamaan tuulen nopea pikku Volvo sitten Kemoraan). Tilalle tuli kyllä jo tilailtua pitkän harkinnan jälkeen Maxxecu, jota toivottavasti pääsen ensi viikolla asentelemaan. Vaikka Megastakaan ei ole kun hyviä kokemuksia, on kiva tutustua välillä johonkin muuhunkin.

Samoin pääsin itseni kanssa yhteisymmärrykseen auton sisustasta. Kaaria ei 242:een tule, jäärata hommissa kun kaarien väliin ihteesä pujotellu ja 6-piste vöitä vetäny päälle niin ei niitä kyllä katuautoon kaipaa sitten yhtään.:D Kaarien kanssa kun on melkein käytettävä myös kypärää jos haluaa, että niistä on oikeasti hyötyä.  Eli sisustaan nyt ajattelin melko orkkis tyylistä ratkaisua, takapenkit ja lattiamatot tekevät paluun ja radionkin voisi laittaa takaisin. Tuninki kuppijakkaroitten tilalle pitäisi löytää jotkut mukavammat kippaavat tuolit. 240 alkuperäisiä ei viittis laittaa olemattoman sivuttaistuen takia. Samoin jonkinlaista äänieristyksen parantamista voisi harkita. 

Sellaista tällä kertaa.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #44 : 09.04.2017, 20:12:28 »
Hieman taas keritty Volvojen kimppuun, vaikka opinnot ja työt tahtoo harrastuksia haitatakkin. 242 pyörii taas, nyt MaxxECU:n ohjaamana. Johtosarjan teko meni ihan jouhevasti vaikka en mikään spesialisti olekkaan. Johtosarja paikalleen, liittimet kiinni, ulostulojen testaus ja asetukset purkista vähän sinnepäin ja lähti käyntiin kun palmunalta. :D Eli toistaseks tuon homman osalta kaikki mennyt jopa hieman liian hyvin... Moottorinohjauksen tuli siis nyt
- MaxxECU Street (koska olen köyhä)
- Bosch EV14 1000cc suuttimet
- GM LS2 Truck puolat

Nokka-akselin asentoanturin teline puuttuu vielä ja sen vuoksi puolat ns. hukkakipinä moodissa mutta eiköhän pääsiäisenä tilanne korjaannu.

Pari kuvatusta hieman keskeneräisestä johtosarjasta ja releiden, sulakerasian ja ohjainboksin sijoittelusta.




Arkistojen kätköistä löytyi myös kuva vuodelta 2006, isoveli tämän 242 ratissa kun sitä pihassa jonnekkin hinasivat. :D Oli se vaan hienossa kunnossa silloin...





 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron