Futurez  Kulkukoira

242 Turbo viritelmä

  • 54 Vastauksia
  • 29287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #15 : 12.09.2014, 08:01:45 »
No eihän tämä oo täydellisyyttä lähelläkään. :D Ohan tässä vikoja, tai siis ominaisuuksia: kone huohottaa sillei että öljytikku ei paikallaan pysy ja kartaani vähä ravistaa jossain 80 km/h vauhissa. Ja pitemmällä matkalla peltorit ois kivat, kaikki äänieristeet ja sisämatot siis poistettu. (Koska ne oli vettyneet ja homeessa.) Vois tunkee turvakaaret tonne autoon että ois vielä hieman epäkäytännöllisempi. Ja pitää toi räyhäkkä Bilteman vaimennin laittaa kyllä jotenkin paremmin. :idiot2:

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #16 : 23.03.2015, 18:36:45 »
Jaahas, kevät koittaa ja tämäkin pommi pitäs kaivella hallista ja laittaa ajuun... Vanha moottori myyty ja uusi olis melkein kasassa.

Tekniikaks siis tulossa aika tutun kuulosta osaa... :D
-B230FD lohko öljyruiskuilla, 96,6 poraus ja mahlen turbo männät
-H-profiiliveivit
-531- kansi ja KLR T2 nokka
-Alumiini imusarja
-HX35 ja MS1 saa kelvata edelleen
-Teräs vp ja SRE 765
-6v ZF

alakerta ois kasassa


Muitakin osia vähän hahmoteltu paikalleen

Leimaakin ois heinäkuulle, hankaloittaa kun vain viikonloppusin pääsee pirssiä rassaamaan opiskelujen takia

Poissa QLITY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #17 : 24.03.2015, 15:04:54 »
Taas yksi hyviin käsiin päätynyt vanhus! Mukavaa katseltavaa!  :)

Oman ysin FT sylkee kans öljytikun ylös aika innokkaasti  :-\
Ja tosiaan.. pysyy positiivisempänä meno, kun pidetään asioita ominaisuuksina eikä vikoina  ;)
Volvo 940 Classic
B230FT, vähän piristeltynä

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2289
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #18 : 24.03.2015, 17:27:35 »
Ihan näin välihuomautuksena tuohon öljytikun paikallaan pysymiseen. Onko huohotus alkuperäisellä purkilla ja vedetty ahtimen imuun?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #19 : 24.03.2015, 18:01:29 »
Mulla kun ei vanhalla koneella pysyny öljytikku paikallaan, niin oli alkuperäinen huohotuspurkki josta letku oli vain ulkoilmaan. Nyt meinasin laittaa pakoputkeen huohotuskaasut.

Taas yksi hyviin käsiin päätynyt vanhus! Mukavaa katseltavaa!  :)

Juu todellakiin hyviin käsiin, joka auton unelma omistajahan on 20v jätkä jolla ei juurikaan oo aikasempaa kokemusta auton rakentelusta... :D

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #20 : 14.04.2015, 17:30:54 »
Kylläpä tämä etenee vauhdilla, kohta ei moottorista puuttus kun triggeri härveleitte istuttaminen kampiakselin päähän. Imusarjankin laitoin veljen mukkaan, että saa hitsailla sen kokoon koulussa. Venttilivälysten säätämiseenkään ei mennyt kun kaksi päivää, aika ikävää hommaa säädellä ja kun saa niitä säätölätkiä ehtiä ympäri kyliä. Pieniä toiveita olis että juhannuksena pääsee jo herättämään pahennusta.

 
Dp:tä vähän muokkailin, tein pellistä tommosen 2,5''-3'' suurenevan kartion. Ja mitä noihin hitsisaumoihin tulee niin teoriassa kyllä osaan hitsata mutta käytännössä en. :idiot2:

Ite auto on edelleen hupun alla hallissa, koko ajan joku roskapönttö tuossa nosturilla työn alla...

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #21 : 12.06.2015, 22:04:55 »
Ensin oli tavoitteena, että maaliskuussahan saa tällä jo päristellä. No eihän se vappunakaan ollut vielä ollenkaan siinä kunnossa kuin piti ja nyt taitaa juhannuskin tulla liian äkkiä. Välillä käyny mielessä myyminenkin ohimennen... Mutta enhän mä nyt pappa-vainaan vollee ilkiä myyä. :D Joka tapauksessa jotain saatu aikaseks ja monen päivän homma ei enää ois laittaa autoo ajokuntoon. Tällä hetkellä paikalleen asennusta odottaa moottori ja laatikko, kardaani pitää kanssa tehä ja kaikkee pikku laittelua. Millonkahan evoluution tuloksena ihmiselle kasvaa kolmas käsi, se nimittäin ois aika usein tarpeellinen, tuli vaan mieleen...


Tommone näppärän kokonen kerääjäsäiliö tuli tehtyä


Taakse tuli Superpron polyuretaanipuslat ja korkeus-säätö alustaan, rajoitinvaijerit puuttus vielä. Ja koska olen niin helvetin laiska niin perävälitys on edelleen 3,91, joka on ihan saatanasti liian tihee ton zf:n kanssa. Pitää joskus ottaa itseä (tai veljeä) niskasta kiinni ja vaihtaa se.

Laitetaan vielä pari kivaa kuvaa triggerisätöstyksestä, niitähän on just niin monta kuin tekijöitäkin. ;D Elikkä blingfactoryn 36-1 triggeri sovitettuna vakio hihnapyörään.




Ei mulla muuta, kyllähän tää koko laitos vähän surkeelta tuntuu kun netistä muitten rojekteja kattelee. :hello:


Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #22 : 06.09.2015, 22:09:02 »
Joiltakin moottorin vaihto vie päivän, multa se vei vuoden. :D No vaihtuhan sinne nyt paljon muutakin palikkaa... Mutta kuitenkin, uusi motti paikallaan ja äsken sain sen vielä käyntiinkin, oli kiva kuulla taas pitkästä aikaa turbo-Volvon ääni. Ihan räväkästi pyöri vaikka kaikki kylmäkäynnistys jutut megassa iha metässä edelleen ja tankissa yli vuoden vanhat bensat.


Konehuoneessa pitäs vielä vähän siivota ja syyläri nakata paikalleen, alavesiletkulla on vaa pirun ahasta, toivottavasti ei paistu. Imusarja käsitelty rohkeasti Bilteman tuotteilla. :idiot2:


Kardaania pitäs pari senttiä lyhentää nii pääsin kytkimen toimintaa ihmettelemään. Ja kun aloin hukkaportinohjausletkua laittamaan kiinni nii huomasin, että enpä muistanu tehä ahtoputkeen sille lähtöö. :D

Hitto kun Suomen kesä on nii lyhyt...

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #23 : 21.09.2015, 19:05:09 »
No nyt sillä on ajettukkin tälle kesälle! Kytkin toimii yllättävän hyvin vaikka epäilen, että siellä vielä vähän ilmaa onkin. Asetelmana siis sre 765, blingfactory vp, laatikko zf gs6-37dz ja massalevy, Saffa merkkinen moposportilta http://www.moposport.fi/kytkinlevy-bmw-330d-240mm-22-uraa-racing-s-a-f-f-a. Painelaakeri jostain bemarista, piti kuitenkin vähän muokkailla... Kytkimen pääsylinteri Volvo 740 ja työsylinteri Bmw E36, letkua kytkinhilujen väliin olikin hieman vaikea löytää, paikallisilla hydrauliikka puljuissa ei ollu tarvikkeita nii solvelsin 240:n etujarruputken osia. Ja kytkin-nestesäilio Ladasta, tässäkin autossa on jo monesta eri merkistä osia. :D Pitäis tehä itelle joku parempi muistio mikä osa on mistäkin, parin kolmen vuoden päästä on kiva arvailla jos jotain hajoaa.

Seuraavaks kardaani painotukseen ja penkki aikaa varailemaan, varmaan yli 400hv ois iha realistine... Sitten varmaan vois iskareihin investoia, motonetin zingzongeja en suosittele kenellekkään. Tein joskus hirmu hienot etutolpat mutta edelleen oottavat asennusta, ei viittis laittaa niitä ennen kun saa paremmat iskarit heittää samalla alle. Opiskelijan elämä on vaan valintoja täynnä, jos ostan iskarit niin veronpalautuksiin asti syön makaroonia, tai niin mä kyllä syön joka tapauksessa. :2funny: Loppuun vielä pari ihanaa kuvaa tuosta kauniista Ruotsalaisesta luomuksesta:

 
Ihanaa peruna laatua kuvat, pahoittelut siitä.



Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #24 : 13.12.2015, 15:51:49 »
Vaikka 242 ei vielä ole aivan täydellisessä iskussa ole, niin tuli uusi pienempi muotoinen projekti hankittua... Eli vuoden -78 245. Auto tuli haettua Sastamalasta tänne Pohjois-Savoon, matkaa tuli semmonen kevyet 300km. Ylivoimaisesti karmein 200 -Volvo jolla olen ajanut, paljon ikävämpi matkustusmukavuudeltaan kuin keskimääräinen jokkis auto. Yli 80km/h ei pystynyt ajamaan tärinän, vapinan ja huojumisen takia (siis auton). Koriltaan ihan ryhdikäs, pohja uskomattoman hyvä, helmat ja takakaaret joskus vaihettu. Kuvat kertovat enemmän.


Enimmät sammaleet pesty pois, jäkälää jäi vielä katolle...









Auton historiasta sen verran, että auto oli jollain professorilla 1979- 2013, alkuun Oxfordissa ja sitten Suomessa. Kaikkiaan minä olen neljäs omistaja.

Tarkotus tehä jonkinlainen modernisointi tälle katiskalle, kuitenkin säilyttäen ulkonäkö alkuperäisenä. Ryyppyvipu aiheuttaa oksennusreaktion ja ajettavuus huonompi kuin Itäblokin vehkeissä. Sisustahan on komean värinen, harmi kun kuskin jakkara on niin rähjäisessä kunnossa, pitää yrittää varastaa jostain parempi samanlainen. Kaikki jarrulevyt myös kierot, iskarit sököt, ei varmaan yhtäkään tiukkaa puslaa tai niveltä missään jne. Uskomatonta että on mennyt katsastuksesta läpi heinäkuussa, eikä sen jälkeen ole ajettu...

Jotain pientä osaakin joutunut jo hankkimaan, jotta auton saisi ajoon:
-Bilsteinin B4 iskarit
-Kaikki jarrulevyt (brembot)
-Ohjaustehostin vermeet
-Moottoriin laakerit ja tiivisteet yms
-ATdriveboard ja erillispuolat
- Holset HX35 Super

Helpostihan tämä olisi myös museoitavissa, jos joku pussihousu haluaa tästä museoauton tehä niin soittoo mulle äkkiä. :D


Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #25 : 10.01.2016, 11:00:46 »
245 edistynyt olosuhteisiin nähden ihan hyvin. Joskus joulun pyhinä tein pakosarjan ja sen jälkeen moottori ja laatikko nostettiin pois. M45 taitaa päästä odottamaan uutta elämää jossain roskapönttö vehkeessä ja matkustus mukavuuden vuoksi laitan M47 tilalle. Moottori oli kaikkiaan aika järkyttävässä kunnossa, öljyjä ei oltu varmaan vaihettu koskaan. Nuukana kuitenkin aattelin että kyllä siitä vielä koneen tekee. Uudet laakerit ja männänrenkaat jne. niin ihan käyttökelpoinen alakerta vielä tuli, ainakin saakelin herkkä.  :D Männät oli sentään vielä ihan hyvät. Tästä kuitenkaan ei ole tarkoitus ottaa tehoa.







Ongelma tulikin sitten kannen kanssa, en viittiny laittaa alkuperäistä isoilla vesikanavilla olevaa 160 kantta josta pitäs laittaa kaikki uusiksi jos hyvän haluaa. Pitää yrittää omista ja kavereittein varastoista ettiä joku hyvä kuntoinen 530, jolle ei tarviis remonttia tehä. Jännä miten vähän ajetutkin kymppisarjan koneet on lähes poikkeuksetta karmeessa kunnossa ja yli puoli miljoonaa ajetut satasarjan vinokoneet puolestaan tosi hyviä. Liekkö öljyjen kehittyminen ja materiaalien parantuminen syynä...

Kytkin oli myös aivan loppu, levyn niitit oli kaivanu aikamoiset urat vauhtipyörään, roskis tavaraa kaikki. Tilalle tulee pottapyörä johon sovitettu vissiin M3 kolmosen bemarin 240mm asetelma. Pahimman tärinänkii syy tais selvitä, perä ilmeisesti rikki. Kardaani pyörii puoli kierrosta ilman että auto liikkuu mihinkään, pitää siis sekin vaihtaa. Tekniikan osalta tässä autossa ei ollut siis mitään ehjää. :D

Etupenkit myös löysin, en tosin alkuperäisiä. Naapurista löyty Audi A4 todella hyväkuntoiset nahkapenkit edullisesti niin pitää yrittää ne sovittaa tuohon.

Tähän koriin ois kyllä joskus kiva laittaa joku tinakone tai joku muu edes vähän moderninmpi kone joskus...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016, 11:05:37 kirjoittanut Jonttu_ »

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #26 : 09.03.2016, 20:58:15 »
Reilut pari kuukautta, noin 250 tuntia "töitä" ja n.2500e siihen meni, mutta nyt ois 245 koeajua vaille. Nätisti pyörii jo ainakin paikallaan. Tekniikkassa ei ole mitään erityistä eikä oikeastaan autossa muutenkaan. Mutta konehuoneeseen ja siihen liittyen siis tuli:
-B21A vakio alakerta
-530 vakio kansi ja vx3 nokka
-Holset HX35 Super
-Ite tehty jonkinlainen pakosarja
-600x300x75mm välijäähy
-3"/2,5" putkisto kahdella vaimentajalla
-AT Driveboard (eli siis Megasquirt 3) ja GM:n Ls2 puolat
-Innovate laajakaistalambda
-Nyt väliaikaisesti 870cc suuttimet
-Lh vakio imusarja
-044 bensapumppu

Ja voimansiirroksi
-M47
-Kevennetty pottapyörä ja bmw:n 240mm kytkin ja sintteri levy
-vakio avoin perä

Ja alustaan ja jarruihin:
-Bilstein B4 iskarit
-lesjö jouset
-Uudet vakio jarrulevyt ja kunnostetut satulat
-ohjaustehostin

Muita muutoksia oli, että akku siirtyi peräkonttiin varapyörän koteloon. Ja paljon kaikkea muuta pientä näpräystä... Täytyy kyllä sanoa että toi AT driveboard oli kyllä kaikkiaan hyvä ostos, toistaseks ainakin oon siihen tyytyväinen. 600e siitä maksoin johtosarjan, puolien, ja satasarjan koneeseen sopivan alumiinihihnapyörän kanssa. :)
Loppuun vielä pari tosi huonolaatusta kuvaa, pitää yrittää huomenna ottaa parempia ulkona.









Semmonen se nyt on. Sisustasta puuttuu vielä pikku juttuja ja johtoja roikkuu vielä vähän, pitää siistiä huomenna. Sitten pitäis alottaa se saatanallinen säätäminen. :D
 



Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #27 : 30.03.2016, 16:25:14 »
Terve taas kaikille! 242 odottaa edelleen hallissa parempia aikoja, tullut nyt tähän 245 keskityttyä enemmän... Tulikin nyt laitettua testaukseen korkeus-säädettävät tolpat tähän farkkuun eteen, etujouset ovat muistaakseni 450lbs ja aika jäykiltä tuntuuvat normi ajussa. Pitää hieman löysemmät ostaa tähän ja nämä jouset luultavasti päätyvät sitten joskus 242:sen alle. Takana olevat lesjöt ovat taas sitten vastaavasti aivan liian löysät joten keskiarvohan on todella hyvä.



Megan säätöäkin pikkuhiljaa aloittelin mutta aika tuskaselta tuntuu, vien penkkiin tuonkin säädettäväksi niin pääsee paljon vähemmällä vahingolla...  Flektin ohjauksen muutin myös megan kautta. Unohdin varmaan jo toisella ajokerralla laittaa sen päälle pienempää tietä ajaessa hitaasti, jolloin vedet tuli kertaalleen kaverin pihaan. :D Onneks kannentiiviste ei palanut tai muutakaan vahinkoa päässyt kaymään. Turbolle laitoin myös vesijäähdytyksen käyttöön ja oman pumpun kierrättämään vettä siellä. Ongelmia aiheutti löytää ylimääräisiin turbon vesilähtöihin (M16 x 1,5) sopivat tulpat. Sopiva kierre löytyikin sitten volvon vanhoista raidetangon sisäpäistä joista tein tulpat hitsaamalla mutterin katkaistun kierre osan jatkoksi. Kuvia tuosta operaatiosta ei onneksi ole.

Finjectorilta tuli tilattua E85 kestävät bensaletkut, jotta voi siirtyä viinaksien käyttöön sitten kun vehkeet rokkaa bensalla ensin hyvin. Houkuttaisi myös flexifuel anturi hankkia jotta vois ajaa kummalla tahansa polttoaineella tai niiden sekoituksella. Pohjois-savossa kun e85 saatavuus ei ole kovinkaan hyvällä tasolla.

Yksi operaatio oli kanssa tuossa pääsiäisen pyhinä saada linuxin kanssa mega toimimaan. Nörtti serkkuni taisteli ajureita vastaan useamman tunnin ja onnellinen olen vain siitä, että itse en edes yrittänyt moista operaatiota. :D Mutta nyt kelpaa kun parinkympin miniläppäri saa olla aina autossa mukana. Seuraavaks pitäs penkkilappu hakee katsastukseen.
Eipä tässä kai sen kummempia, vielä sen verran että tuo turbo herää jopa ärsyttävän aikaisin...  ;D

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #28 : 24.04.2016, 15:32:57 »
Valkeella tullut n 500km tässä ajeltua ja säädöt on jo ainakin sinnepäin. Ahdot nyt 0,6bar ja kulkee jo ihan kivasti verrattuna vakioon. Toistaseks hajonnut lämmityslaitteen vesiletku ja mappi anturi sekos, Finjectorilta tuli onneks uusi vuorokaudessa. Ei meinaa vaan mennä vaihteet oikei päälle, houkuttas tähänkin laittaa samanlainen zf kun tuossa toisessakin autossa. Jostain syystä kuitenkin nyt tykästyin tähän viis oviseen, tavara kulkee mukana paremmin kuin kaks ovisessa. :)


Tuommoset Motecin vanteet laitoin alle kun sattu ylimääräsenä olemaan.


Kauppakassit.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #29 : 16.05.2016, 20:59:52 »
Vaikka tämä farkku ei taida ihmisissä kovin suuria tuntemuksia herättää kumpaankaan suuntaan, niin kirjoittelempa silti. :D Viikonloppuna tuli sisustaa hieman ehostettua, nahkatuoli vaihtui jo kuskin paikalle ja ensi viikonloppuna sama operaatio apukuskin jakkaralle. Sovitin siis Audi A4 penkin 240:n omiin kiskoihin. Ei oikein tahtonut saada penkkiä tarpeeksi alas, vieläkin penkin takareuna jäi aavistuksen liian ylös. Lämpöongelmat myös vaivaa, syyläri ei taia olla ihan tolkuissaan koska kenno on viileä vaikka koneen lämmöt n 100C. Uusi syyläri vaihtunee lähipäivinä.
Dynoon pitäisi mennä nyt ensi perjantaina VRT motorsportille katsastustehot ottamaan. Koska kuvat kertoo enemmän kuin 1000 sanaa niin pari peruna kuvatusta sisustasta.






 

Everlastin AC/dc tig kone tuli myös hankittua pajalle (Kiitokset isä-ukolle) niin pääsee myös alumiinin hitsausta harjoittelemaan. Mustaa tullut vähän hitsailtua ja tuntuu ihan soivalta peliltä.

 

Futurez  Kulkukoira