Carcom Oy  Elekma

Jakohihnan kireysarvo / unit?

  • 8 Vastauksia
  • 3621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Jakohihnan kireysarvo / unit?
« : 07.04.2014, 00:15:41 »
Ajattelin tsekata 960-97 2,5 jakohihnan kireyden. Vadis kertoo, että sen olisi oltava  3,5-4,6 UNIT.
Onko kellään käsitystä, paljonko yksi unitti on? Ajattelin joko ostaa Biltemasta kireysmittarin tai
vaihtoehtoisesti tehdä sellaisen itse. Miten olette tarkastaneet jakohihna  kireyden? Ja onko
esim. kyseisessä Bilteman mittarissa unit-yksiköt?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #1 : 20.10.2014, 22:09:45 »
Eipä ole kukaan sulle tähän vastannut, mutta eipä tuon kireydestä tarvitse vaihtovälillä mitenkään huolta kantaakaan. Seiskasataasarjassakin ennen suositeltu jälkikiristys kuulemma nykyhihnoilla tarpeeton, mutta niin helppo ja nopea siitä jakohihnan suojakannen reiästä tehdä, että teen kuitenkin  ;)

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #2 : 21.10.2014, 12:32:37 »
Tässä on hydraulinen kiristin ja olisin kiinnostunut mittaamaan kireyden ihan vaan sen vuoksi,
että voisin olla vakuuttunut kiristimen riittävästä toiminnasta. Volvo kertoo huolto-ohjeessa,
että jos kiristin vuotaa, se pitää uusia. Samoin jos ei ole vastusta sisään painettaessa. Voi olla,
että kiristin on niin luotettava ettei siitä sen kummemmmin tarvitse kantaa huolta.
|
3 x että  :)
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #3 : 21.10.2014, 12:43:02 »
Tuo kireyden mittaussysteemi lienee sama/vastaava, jota eräs selvitteli jo wanhan foorumin aikoina 16V vinokoneen kanssa. Muistaakseni oli joko nimim. pikatraktori tai takapotkukartano.

Se kireyden mittaaminen muistaakseni tehtiin Volvon omilla mittalaitteilla Volvon itsekeksimällä asteikolla. Perusidea oli kuitenkin tietystä hihnapyörien välistä venyttää remmiä ja tietty poikkeama tietyllä venytysvoimalla on sitten "yksi yksikkö". Em. foorumilainen noita venytysvoimia mittaili ja taulukoi.

Löytyisiköhän noita tuloksia vielä jostain...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #4 : 21.10.2014, 12:56:48 »
Mulla on tosiaan muistaakseni about samoilla kilsoilla oleva V90 kuin sun 960. 360 tkm rajapyykki lähellä eli hihnahomma muun (valitettavasti) askaroinnin ohessa edessä. Muistan kun hihnaa tuohon viimeksi vaihdoin, niin kyllä siinä hydraulisessa kiristimessä (tai vibration damperissa/damping elementissa kuten sen virallinen nimi kuuluu) tuntui olevan hönkä tallella kun sitä pikkuhiljaa ohjeiden mukaisesti sisäänpäin kiertelin. Volvolla suosittelivat (ekaa kertaa tämän kuulin) että pitäis vaihtaa joka hihnanvaihdon yhteydessä. Ihan ymmärrettävä suositus, kun haluavat kyseisestä osasta 121.23 €
Pukeman vinkkaamassa volvopartswebstoressa hinta on 86.61 €, Skandixilla OE-laatuinen omaa tuotemerkkiä oleva maksaa 69.00 € ja heidän kauttaan Volvon orginaali 109.11 €

Kyllä näiden osista saa näköjään tosiaankin maksaa ihan niin paljon kuin haluaa. Hätäinen heppu saa takuulla takkiinsa ja niin olis mullekin käynyt ilman foorumilaisten vinkkejä. En tiedä minkä tason kuraa Skruvat myy, koska siellä näkyis olevan vasen alatukivarsi, jossa tulee siis etu- ja takapusla mukana, mutta EI alapalloniveltä, 87.33 € ja oikeanpuoleinen jostain syystä hieman hintavampi eli 95.93 €.
Ei siinä hirveesti puristelupalkkaa jää kun laskee mitä puslat maksaa erikseen. Tosin saattavat nuo sitten olla ihan sontaakin, mutta houkuttais kokeilla onnea arpajaisissa ja ostaa nuo tuollaisena bolt on-versiona tällä kertaa. Turhan vilpoista konttailla tallittoman surkimuksen enää tuolla taivasallakaan  :D


Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #5 : 21.10.2014, 13:34:20 »
Vaihdoin nokkahihnan pari vuotta sitten ja kyllä kiristimessä silloin vastusta oli.
Tuo hihnan kireyden mittaaminen on tuttua siinä mielessä, että olin töissä MTV:n
Elektroniikkahuollossa jossa huolsin kuvanauhureita ja nauhakireydet mitattiin
vastaavalla menetelmällä käyttäen Tentelometeriä. Jos vaan saisi tietää kireyden,
voisi tuollaisen mittauksen helposti tehdä. Varmaan tottunut tuntee riittävän
kireyden näpeilläänkin. Eihän siinä muuta mutta jos hihna irtoaa niin tonni menee.
Voi olla, että kireysarvon saisi jos soittaisi Volvon maksulliseen neuvontanumeroon.
Vadiksessa tai Vidassa ei sitä ole muuten ilmoitettu kuin noilla ihmeyksiköillä, mikä
on tavallaan ymmärrettävää koska Volvon omilla työkalullahan se huollossa mitataan.

Vadis ei kerro, että kiristin pitäisi aina vaihtaa vaan kertoo, että jos kiristin vuotaa,
ei ole vastusta sisään puristettaessa tai ei voi painaa sisään, se tulee vaihtaa
:

Note! If there is leakage or no resistance when pushed in or if it
cannot be pushed in the tensioner damping unit must be replaced.


Rullienkin kohdalla kehottaa vaan tarkastamaan ja kuunteleman niiden kuntoa.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #6 : 21.10.2014, 16:49:31 »


Vadis ei kerro, että kiristin pitäisi aina vaihtaa vaan kertoo, että jos kiristin vuotaa,
ei ole vastusta sisään puristettaessa tai ei voi painaa sisään, se tulee vaihtaa
:

Note! If there is leakage or no resistance when pushed in or if it
cannot be pushed in the tensioner damping unit must be replaced.


Rullienkin kohdalla kehottaa vaan tarkastamaan ja kuunteleman niiden kuntoa.

Joo, ekan kerran minäkin tuollaisen vaihtokehoituksen kuulin. No, nykyään kun eivät enää Vadista käytä, niin eivät ole tuosta faktasta, että vaihdetaan vain jos on todellista syytä, tietoisia :)

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #7 : 25.10.2014, 11:48:01 »
Vanha hyvä kireysmittari on kun kiertää pisimmän rullavälin keskeltä hihnaa niin kiertyy n. 90 astetta ja sitten tiukka (ei suosiolla kierry enempää) tuntuu pätevän nykyään kin kun olen kokeillut noissa missä on jousikiristys. Siihen hydraulikiristimen akseliinhan työnnetään "muoviprikka" jonka tarkutus on estää hihnan löystyminen jos hydrauliikka pettää, ainakin näissä vanhemmissa.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Jakohihnan kireysarvo / unit?
« Vastaus #8 : 25.10.2014, 14:06:16 »
OK. Pitääpä testata. Kuulostaa hyvältä vinkiltä.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

 

Carcom Oy  Elekma