Hittolainen kun en muista koodin numeroa kun omassa oli samoja oireita. Sanallinen selitys Boschin korjaamo testerissä oli muistaakseni jotakin: Ahtopaineen säätö: Karan säätövirhe tms. Huono muisti...
Edelleen jatkuu tämä epämääräinen herjan heitto mittaristoon.
Nyt vian ilmenemistä yritetty seurata tarkemmin ja havaittu ettei se ilmene kiihdyttäessä vaan paremminkin kaasua löysätessä taajamanopeudessa samalla kytkintä käyttäen vaihtaessa isomalle vaihteelle silloin tulee mittaristoon ko. ilmoitus
. Ei kuitenkaan mene ns. limb home moodiin vaan tehot tallella
.
Alipaine vuotoja esim. moottorin kumityynyissä ei ole sillä sama ilmoitus mittaristoon vaikka tyynyjen letku olisi tulpattu (testattu).
Eli siivetkö jumittaa vai onko tuo magneettiventtiili viallinen. Voiko sen toiminnan jotenkin testata
.
Jumituin vielä miettimään tuota alipainekorttia kun eikö ainut tiedossa oleva koodi viittaa siihen.
Jos vika ilmenee kierrosten ja nopeuden laskussa, silloinhan myös ohjataan alipaine tukityynyille- jos ymmärrän oikein tuota sekavaa lainausta viestin lopussa. Eli kun tyynyjen solenoidi aukeaa ja "päästää" alipaineen tukityynyille. Tällöin jos tukityyny tai missä tahansa alipaineletkussa on vuotoa, ei pääse riittävästi alipainetta kehittymään turbon alipainesylinterille ja ahtopaineen säätö ei toimi. En tiedä onko tuossa tilanteessa laskevilla kierroksilla enää niin paljoa ahtoa että tulisi vikatila. Toisaalta senhän pitäisi olla sama asia kuin jumittuneet siivet ja esim. Kulmamiehen mukaan pitäisi johtaa koodiin ECM6085.
Miten tulppasit tuon letkun? Siinä ilmanputsarin vieressä on se mokkula mikä ohjaa tukityynyjen alipainetta/ ilmanpainetta. Meinaan, että jäihän tyynyiltä tuleva linja auki ja mokkulalta lähtevä linja tukkoon. Ettei jääny järjestelmään reikää? Silloinhan lähestyttäessä tyhjäkäyntiä ja "tiettyä kierroslukua" häviää turbon ohjaus ja testi ei onnistunut. Anteeksi epäilykseni.
Tuon lainauksen mukaan tuo tyynyjen venttiili saa jatkuvan virran ja maadoituksella ohjataan on/off. Ulkolaiset foorumit kirjoittelee että myös tuo vnt solenoidi olisi samanlainen, mutta eipä niissä tainnut kaikissa olla 100% faktaa. Että josko sen solenoidin kara jumittelee ja säätö ei sen takia toimisi

Saattoi olla tämä aivopieru ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta tulipahan mietittyä

Luultavasti testerillä selviää jotakin... Onko muuten suodattimia milloin vaihdettu?
Quote:
The engine pads are activated (OFF/ON) depending on engine speed. Normally the valve is active (ON) at idle speed and is then deactivated (OFF) at engine speeds above approximately 1500 rpm.
ON = Open valve (hard engine pads).
OFF = Closed valve (soft engine pads).
Quote:
When the engine is idling or if the engine speed (RPM) is below approximately 1100 rpm and the vehicle speed is below a certain level, the engine control module (ECM) grounds the solenoid valve. The solenoid valve then opens the passage to the vacuum pump. This changes the atmospheric pressure in the engine pads to a vacuum, making the engine pads softer and better able to absorb vibrations at idle speed and low vehicle speeds. When the engine speed (RPM) is above approximately 1100 rpm or when the vehicle speed exceeds a certain level, the engine control module breaks the ground connection for the solenoid valve. The solenoid valve then closes the vacuum passage and opens the passage for atmospheric pressure instead. The atmospheric pressure then flows in via a hole in the solenoid valve and fills the engine pads, which become harder. This ensures better ride comfort in other driving conditions.http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841