Autodiagnoosi  Carcom Oy

Moottori vaatii huollon.

  • 31 Vastauksia
  • 13471 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #15 : 27.04.2014, 12:20:28 »
Täytyy tänään vielä tarkastaa koodit. Ensimmäisellä lukukerralla P0244,muisti nollattiin, muutaman kerran jälkeen kun teksti taas ilmestyi mittatistoon luettiin koodit... "vikamuistissa ei koodeja".
Nyt herjoja tullut n. 10 joten lukastaampa illalla töitten jälkeen koodit uudelleen.
Jep vikakoodit luettu ELM327 laitteella, ei pysyviä vikakoodeja eikä ns. häilyviä vikakoodeja. Silti mittaristossa viesti "moottori vaatii huollon." Onko mittaristossa itsessään vika vai onko vika järjestelmässä jota ELM327 ei lue?
Muuta oiretta tosiaan autoon ei tule ainoastaan ko. viesti näyttöön. Ideoita kellään vai onko mentävä sinisen tiskille paremalla testerillä yrittämään?

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #16 : 27.04.2014, 13:11:01 »
Jos nyt seuraavaksi nollaisit huoltoväli ilmoituksen...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #17 : 27.04.2014, 13:14:45 »
Jos nyt seuraavaksi nollaisit huoltoväli ilmoituksen...

Siinä pitäisi silloin lukea "Huollon aika"

Mitä tulee noihin vikakoodeihin, niin jos laite sanoi, että ei pysyviä koodeja, niin silloin tarvitsisi kaiketi tutkia jollain sellaisella testerillä, joka lukee myös tilapäiset koodit. Tietyt koodit jättävät mittaristoon tuon ilmoituksen, vaikka vika olisikin jo poistunut. Häipyy kyllä itsestään ajan kanssa, jos vika ei uusiudu.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #18 : 27.04.2014, 13:24:04 »
Pääseekö tuolla elmerillä edes volvoon kunnolla kiinni?
V70 D5

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #19 : 27.04.2014, 13:53:44 »
Siinä pitäisi silloin lukea "Huollon aika"
Niinpä  :buck2:

Poissa arim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #20 : 27.04.2014, 14:09:10 »
Pääseekö tuolla elmerillä edes volvoon kunnolla kiinni?
Löysi ainakin sen aiemman P0244 koodin ja sen aikeiset anturitiedot kun vika oli ilmennyt. Tällähän kuten kaikilla muilla tämän tyyppisillä laitteilla pitää päästä standardin mukaisiin moottoritietoihin, lisäksi jokainen autonvalmistaja voi "piilottaa" vikatietoa omien koodien taakse ja niihin ei tietysti pääse kuin tehtaan hyväksymillä testereillä.
Eli nimimerkkien Lapari ja Rompe mukaan vika on nyt sellainen että luettava sinisellä :)
Ja Rompe eikös se huoltoilmoitus tule heti kun virrat laittaa autoon päälle?
Sekin on nyt kuitenkin varmuuden vuoksi tehty, vaikka tehtiin kyllä edellisen huollon yhteydessä.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #21 : 27.04.2014, 15:40:12 »
Ja Rompe eikös se huoltoilmoitus tule heti kun virrat laittaa autoon päälle?
Tulee joo. Ja katoaa näytöltä reilun minuutin jälkeen.
Onkos tuota luettu BSRän testerillä?
Silläkin jotain vois löytyä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #22 : 27.04.2014, 17:09:16 »
Testeri kuin testeri, jos yhteyden saa autoon niin näyttää ainakin p-koodin vaikka ei selitystä sille annakaan. Odottavat vikakoodit kannattaa myös tsekata.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa arim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #23 : 27.04.2014, 18:54:31 »
Tulee joo. Ja katoaa näytöltä reilun minuutin jälkeen.
Onkos tuota luettu BSRän testerillä?
Silläkin jotain vois löytyä.
Jep hankimma sitte Elekmalta laitteen mutta kumman:
http://www.elekma.com/volvo_vikakoodinlukija_1
Vai
http://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
Vai onko väliäkumman ottaa jos pelkkiä Volvoja lukee.
Tuo Maxidiag houkuttelis kans.
http://www.elekma.com/maxidiag_md702_vikakoodinlukija_kaikki_jarjestelmat

Poissa arim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #24 : 27.04.2014, 19:01:21 »
Siinä pitäisi silloin lukea "Huollon aika"

Mitä tulee noihin vikakoodeihin, niin jos laite sanoi, että ei pysyviä koodeja, niin silloin tarvitsisi kaiketi tutkia jollain sellaisella testerillä, joka lukee myös tilapäiset koodit. Tietyt koodit jättävät mittaristoon tuon ilmoituksen, vaikka vika olisikin jo poistunut. Häipyy kyllä itsestään ajan kanssa, jos vika ei uusiudu.
Tuossa elm lukijassa on kahdenlaiset koodit ns. pysyvät viat ja ns. häilyvät viat. Ymmärtäisin asian niin että nuo häilyvät viat on niitä tilapäisiä häiriöitä jotka ovat poistuneen/ korjattu, mutta ei ole kuitattu testerillä pois. Pysyvät taas aiheuttavat pysyvän vikatila eivätkä kuittaannu pois esim. autoa virrattomana pitämällä.
Nyt kahdesti peräkkäin luettu koodit eikä kumpiakaan vikoja ole testerin mukaan ollut.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #25 : 27.04.2014, 19:35:20 »
Tuossa elm lukijassa on kahdenlaiset koodit ns. pysyvät viat ja ns. häilyvät viat. Ymmärtäisin asian niin että nuo häilyvät viat on niitä tilapäisiä häiriöitä jotka ovat poistuneen/ korjattu, mutta ei ole kuitattu testerillä pois. Pysyvät taas aiheuttavat pysyvän vikatila eivätkä kuittaannu pois esim. autoa virrattomana pitämällä.
Nyt kahdesti peräkkäin luettu koodit eikä kumpiakaan vikoja ole testerin mukaan ollut.

Häilyvät = odottavat = vika on havaittu, mutta vika ei ole vielä muodostunut pysyväksi viaksi. Eli ensin kaikki vikakoodit on odottavissa tietyn testijakson ajan ja jos vika ei ole korjaantunut niin muodostetaan pysyvä vikakoodi (siirtyy odottavista pois pysyviin) joka taas vikakoodista riippuen tekee eri toimintoja eli sytyttää häiriövalon, antaa ilmoituksen, alentaa tehot tai ei tee mitään ja jää vain muistiin. Pysyvä vikakoodi jää aina muistiin, mutta häiriövalo yleensä sammuu kolmen häiriöttömän käynnistyksen jälkeen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #26 : 28.04.2014, 19:10:07 »
"aktiiviset" ja "ajoittaiset" vikakoodit kulkee 30% säännöllä
Mikäli vika havaitaan yli 30%:lla kaikista kyseisen piirin/toiminnon diagnoosikerroista, on vika jatkuva ja alle 30% on vika ajoittainen.

Se, että päteekö sama obd-puolella, kuin tuola volvon puolella, on mulle arvoitus.

Poissa arim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #27 : 28.04.2014, 19:28:47 »
Tosiaan ihmetyttää tuo ilmoitus moottori vaatii huollon, mitään häiriövaloja ei sytytä mittaristoon. Se että milloin tuo P0244 koodin aiheuttanut vika on tullut ei tarkkaan tiedossa, koska ensimmäisellä lukukerralla kun koodin lukijalla sai ulos ei tietenkään tullut katsottua freeze framea tarkemmiinjoka olisi ilmoittanut vian ilmenemis ajankohdan. Meinaan n. 10 kk sitten kärryä vedettäessä  tuli sama ilmoitus ja vikatila eli merkkivalo tekstin kera mittaristoon ja alennettu teho. Poistui  virta-avaimesta virrattomana käyttämällä. Oisko nyt tuo P0244 peruja sieltä ja nyt yksinkertaisesti mittaristo alkaa elämään omaa elämää, koska ilmoitukseen ei liity vikavaloa tai tehonalennusta eikä löydy vikakoodeja.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #28 : 28.04.2014, 22:51:30 »
Hittolainen kun en muista koodin numeroa kun omassa oli samoja oireita. Sanallinen selitys Boschin korjaamo testerissä oli muistaakseni jotakin: Ahtopaineen säätö: Karan säätövirhe tms. Huono muisti...

Edelleen jatkuu tämä epämääräinen herjan heitto mittaristoon. :'( Nyt vian ilmenemistä yritetty seurata tarkemmin ja havaittu ettei se ilmene kiihdyttäessä vaan paremminkin kaasua löysätessä taajamanopeudessa samalla kytkintä käyttäen vaihtaessa isomalle vaihteelle silloin tulee mittaristoon ko. ilmoitus  :-\. Ei kuitenkaan mene ns. limb home moodiin vaan tehot tallella  :).
Alipaine vuotoja esim. moottorin kumityynyissä ei ole sillä sama ilmoitus mittaristoon vaikka tyynyjen letku olisi tulpattu (testattu).
Eli siivetkö jumittaa vai onko tuo magneettiventtiili viallinen. Voiko sen toiminnan jotenkin testata  :idiot2:.


Jumituin vielä miettimään tuota alipainekorttia kun eikö ainut tiedossa oleva koodi viittaa siihen.

Jos vika ilmenee kierrosten ja nopeuden laskussa, silloinhan myös ohjataan alipaine tukityynyille- jos ymmärrän oikein tuota sekavaa lainausta viestin lopussa. Eli kun tyynyjen solenoidi aukeaa ja "päästää" alipaineen tukityynyille. Tällöin jos tukityyny tai missä tahansa alipaineletkussa on vuotoa, ei pääse riittävästi alipainetta kehittymään turbon alipainesylinterille ja ahtopaineen säätö ei toimi. En tiedä onko tuossa tilanteessa laskevilla kierroksilla enää niin paljoa ahtoa että tulisi vikatila. Toisaalta senhän pitäisi olla sama asia kuin jumittuneet siivet ja esim. Kulmamiehen mukaan pitäisi johtaa koodiin ECM6085.

Miten tulppasit tuon letkun? Siinä ilmanputsarin vieressä on se mokkula mikä ohjaa tukityynyjen alipainetta/ ilmanpainetta. Meinaan, että jäihän tyynyiltä tuleva linja auki ja mokkulalta lähtevä linja tukkoon. Ettei jääny järjestelmään reikää? Silloinhan lähestyttäessä tyhjäkäyntiä ja "tiettyä kierroslukua" häviää turbon ohjaus ja testi ei onnistunut. Anteeksi epäilykseni.

Tuon lainauksen mukaan tuo tyynyjen venttiili saa jatkuvan virran ja maadoituksella ohjataan on/off. Ulkolaiset foorumit kirjoittelee että myös tuo vnt solenoidi olisi samanlainen, mutta eipä niissä tainnut kaikissa olla 100% faktaa. Että josko sen solenoidin kara jumittelee ja säätö ei sen takia toimisi :idiot2:

Saattoi olla tämä aivopieru ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta tulipahan mietittyä :idiot2: :buck2: :D Luultavasti testerillä selviää jotakin... Onko muuten suodattimia milloin vaihdettu?



Quote:
The engine pads are activated (OFF/ON) depending on engine speed. Normally the valve is active (ON) at idle speed and is then deactivated (OFF) at engine speeds above approximately 1500 rpm.
ON = Open valve (hard engine pads).
OFF = Closed valve (soft engine pads).
Quote:
When the engine is idling or if the engine speed (RPM) is below approximately 1100 rpm and the vehicle speed is below a certain level, the engine control module (ECM) grounds the solenoid valve. The solenoid valve then opens the passage to the vacuum pump. This changes the atmospheric pressure in the engine pads to a vacuum, making the engine pads softer and better able to absorb vibrations at idle speed and low vehicle speeds. When the engine speed (RPM) is above approximately 1100 rpm or when the vehicle speed exceeds a certain level, the engine control module breaks the ground connection for the solenoid valve. The solenoid valve then closes the vacuum passage and opens the passage for atmospheric pressure instead. The atmospheric pressure then flows in via a hole in the solenoid valve and fills the engine pads, which become harder. This ensures better ride comfort in other driving conditions.


http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841
« Viimeksi muokattu: 28.04.2014, 22:57:05 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa arim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottori vaatii huollon.
« Vastaus #29 : 30.04.2014, 08:31:56 »
Hittolainen kun en muista koodin numeroa kun omassa oli samoja oireita. Sanallinen selitys Boschin korjaamo testerissä oli muistaakseni jotakin: Ahtopaineen säätö: Karan säätövirhe tms. Huono muisti...


Jumituin vielä miettimään tuota alipainekorttia kun eikö ainut tiedossa oleva koodi viittaa siihen.

Jos vika ilmenee kierrosten ja nopeuden laskussa, silloinhan myös ohjataan alipaine tukityynyille- jos ymmärrän oikein tuota sekavaa lainausta viestin lopussa. Eli kun tyynyjen solenoidi aukeaa ja "päästää" alipaineen tukityynyille. Tällöin jos tukityyny tai missä tahansa alipaineletkussa on vuotoa, ei pääse riittävästi alipainetta kehittymään turbon alipainesylinterille ja ahtopaineen säätö ei toimi. En tiedä onko tuossa tilanteessa laskevilla kierroksilla enää niin paljoa ahtoa että tulisi vikatila. Toisaalta senhän pitäisi olla sama asia kuin jumittuneet siivet ja esim. Kulmamiehen mukaan pitäisi johtaa koodiin ECM6085.

Miten tulppasit tuon letkun? Siinä ilmanputsarin vieressä on se mokkula mikä ohjaa tukityynyjen alipainetta/ ilmanpainetta. Meinaan, että jäihän tyynyiltä tuleva linja auki ja mokkulalta lähtevä linja tukkoon. Ettei jääny järjestelmään reikää? Silloinhan lähestyttäessä tyhjäkäyntiä ja "tiettyä kierroslukua" häviää turbon ohjaus ja testi ei onnistunut. Anteeksi epäilykseni.

Tuon lainauksen mukaan tuo tyynyjen venttiili saa jatkuvan virran ja maadoituksella ohjataan on/off. Ulkolaiset foorumit kirjoittelee että myös tuo vnt solenoidi olisi samanlainen, mutta eipä niissä tainnut kaikissa olla 100% faktaa. Että josko sen solenoidin kara jumittelee ja säätö ei sen takia toimisi :idiot2:

Saattoi olla tämä aivopieru ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta tulipahan mietittyä :idiot2: :buck2: :D Luultavasti testerillä selviää jotakin... Onko muuten suodattimia milloin vaihdettu?



Quote:
The engine pads are activated (OFF/ON) depending on engine speed. Normally the valve is active (ON) at idle speed and is then deactivated (OFF) at engine speeds above approximately 1500 rpm.
ON = Open valve (hard engine pads).
OFF = Closed valve (soft engine pads).
Quote:
When the engine is idling or if the engine speed (RPM) is below approximately 1100 rpm and the vehicle speed is below a certain level, the engine control module (ECM) grounds the solenoid valve. The solenoid valve then opens the passage to the vacuum pump. This changes the atmospheric pressure in the engine pads to a vacuum, making the engine pads softer and better able to absorb vibrations at idle speed and low vehicle speeds. When the engine speed (RPM) is above approximately 1100 rpm or when the vehicle speed exceeds a certain level, the engine control module breaks the ground connection for the solenoid valve. The solenoid valve then closes the vacuum passage and opens the passage for atmospheric pressure instead. The atmospheric pressure then flows in via a hole in the solenoid valve and fills the engine pads, which become harder. This ensures better ride comfort in other driving conditions.


http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841

Jep, suodattimet vaihdoin syksyllä, mutta käydäänpä tänään hakemassa uudet ja kokeillaan. Ovat sen verran halpa yritys ja uusittavahan nekin on joskus ;).

 

RallyBaron  Samppasport