RallyBaron  Samppasport

Turbosta vapariksi

  • 12 Vastauksia
  • 5152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Turbosta vapariksi
« : 14.04.2014, 17:45:59 »
Synkkä kevät...

Lauantaina poiki 2.3fk ollut Garretti (escort Cosworth mallinen) jonku öljynkierto ongelman takia tai joku mystinen muut.
Laakerit kaputt välys miljoona.
Kävi kysäisemässä paikallisesta liikkeestä mitä maksaisi korvaava ahdin tai muu soveltuva fk vakio pakosarjalle.
1000e ylöspäin.
Kiinanpaskaa saa tietty halvalla en huoli.
Vakio kukkopilliä en laita kun sillä ei ole mitään virkaa.

Kysymys. Voiko turbo muuttaa vapariksi ettei tule komplikaatioita. Turbon öljylinja umpee samoin paluu se nyt tiedän.

Mutta miten pitemmälti voi käydä onko tässä mitään järkeä.
1000e tai yli sijoitus turboo ei nyt tällahetkellä innosta ja käytettyjä ei arvaa ostaa jos ne tai kun leviää ensimmäisillä vedoilla.
Ja kun ei tied onko tämän moottorin öljynkierrossa häikkää vai on öljypumppu vetelä paska (340tkm).
Mitä käy bensankulutuksen, pitäisi säätää paineen 3-baarista alaspäin.
On laajakaista seos mittari.
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2289
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #1 : 14.04.2014, 17:54:24 »
Eihän tuossa pitäisi ongelmaa olla, eihän se moottori alipainealueella toimiessaan muutenkaan tiedä onko siellä ahdinta vai ei.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa zeba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #2 : 14.04.2014, 18:42:41 »
Tottakai voit muuttaa vapariks.
On vaan vähä helvetin paljon laiskemp vs perusvapari, koska puristukset ovat matalemmat.
Yhdistät ne öljylinjat yhteen tai tulppaat reiät.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #3 : 14.04.2014, 18:46:59 »
Varaudu jäätävään polttoaineenkulutukseen ja b19a:ta laiskempaan suorituskykyyn.

100-150e saa toimivia vakioahtimia, semmonen sinne lottovoittoa odotellessa. Kylä laiska saa olla muttei...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #4 : 14.04.2014, 19:09:13 »
kyllä ratkasuks ite valitsisin käytetyn orkkiksen tai uuden kiinalaisen. paskoja, mut on tyhjää parempi. ja jos väliaikasena pitää, ei harmita jos/kun kunnon turbon hankittua ei saakkaan myytyä pois...
nimim. toistaseks 8tkm rullailtu kinkki 3/4:sella
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #5 : 16.04.2014, 10:53:54 »
Saabin Garrett T25 löytyi.

Pientä soveltamista niin siihen se istuu.

Onko pienen ahtimen kanssa tallaisesta mitään hyötyä?: http://badassparts.se/grenror-volvo-8v.html

Saattaisi vaan olla tuollainen tiedossa.....
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #6 : 06.05.2014, 19:16:12 »
Hitto että menee hyvin...

Uusi turbo kesti 1000km ja samalla tavalla paskana kuin entinen noin 5mm pitkittäistä pystyä noin 2mm.
Öljynkierrot ok sen olen todennut, kaikin puolin muutenkin asiat pitäisi olla ok.
Onko Garretin laatu näin paskaa?

Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #7 : 06.05.2014, 20:12:15 »
Hitto että menee hyvin...

Uusi turbo kesti 1000km ja samalla tavalla paskana kuin entinen noin 5mm pitkittäistä pystyä noin 2mm.
Öljynkierrot ok sen olen todennut, kaikin puolin muutenkin asiat pitäisi olla ok.
Onko Garretin laatu näin paskaa?
Oliko se turbon "laakeripesä" oikeassa asennossa?
Elikkä öljynpaine tuli kutakuinkin vertikaalisesti yläpuolelta ja öljynpaluu alapuolelle.

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #8 : 07.05.2014, 16:49:22 »
Kyllä..... meno ylhäällä (pieni), paluu alhaalla (suuri).
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #9 : 08.05.2014, 02:35:07 »
Jos mahdollista niin pura turbo(t) ja tutki mikä mennyt. Jos laakereissa selviä naarmuja niin todennäköiseti ei öljyä ole tullut riittävästi. Tuo pitkittäisvälys jo vaikuttais että mutteri auennu kompurapuolelta, ei kai nuin paljoa voi muuten olla? Jos se 5mm pääsee liikkumaan niin sielä ei ole turbiinipuolen tiivistettä enää ollenkaan. Älä kysy mistä tiedän, juuri koin tämän mitsun 15G:n kanssa. Pukkas savut pihalle, mutteri auennu ja turbiinipuolen siipi ottanu pakopesään,akseli siis karannut pari milliä, metallinen tiiviste/lukitusrengas kadonnu. Laakerit hyvät, vasta huollettu turbo, ilmeisesti liian löysälle jätin mutterin. Onneksi ei isompaa tuhoa sattunut.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #10 : 08.05.2014, 21:38:50 »
Jos mahdollista niin pura turbo(t) ja tutki mikä mennyt. Jos laakereissa selviä naarmuja niin todennäköiseti ei öljyä ole tullut riittävästi. Tuo pitkittäisvälys jo vaikuttais että mutteri auennu kompurapuolelta, ei kai nuin paljoa voi muuten olla? Jos se 5mm pääsee liikkumaan niin sielä ei ole turbiinipuolen tiivistettä enää ollenkaan. Älä kysy mistä tiedän, juuri koin tämän mitsun 15G:n kanssa. Pukkas savut pihalle, mutteri auennu ja turbiinipuolen siipi ottanu pakopesään,akseli siis karannut pari milliä, metallinen tiiviste/lukitusrengas kadonnu. Laakerit hyvät, vasta huollettu turbo, ilmeisesti liian löysälle jätin mutterin. Onneksi ei isompaa tuhoa sattunut.

Et sitten laittanut nylok-mutteria.  VITSI, VITSI.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #11 : 09.05.2014, 06:20:08 »
Jos mahdollista niin pura turbo(t) ja tutki mikä mennyt. Jos laakereissa selviä naarmuja niin todennäköiseti ei öljyä ole tullut riittävästi. Tuo pitkittäisvälys jo vaikuttais että mutteri auennu kompurapuolelta, ei kai nuin paljoa voi muuten olla? Jos se 5mm pääsee liikkumaan niin sielä ei ole turbiinipuolen tiivistettä enää ollenkaan. Älä kysy mistä tiedän, juuri koin tämän mitsun 15G:n kanssa. Pukkas savut pihalle, mutteri auennu ja turbiinipuolen siipi ottanu pakopesään,akseli siis karannut pari milliä, metallinen tiiviste/lukitusrengas kadonnu. Laakerit hyvät, vasta huollettu turbo, ilmeisesti liian löysälle jätin mutterin. Onneksi ei isompaa tuhoa sattunut.

Sehän tässä kummaa onkin kun 2kpl turboja meni suht perä jälkeen. Mutterit on paikoillaan. Voisiko olla että öljypumppu ei enää toimi täydellisesti jaa a. No nuo puhaltimet on paskana ja niille ei kannata enää huoltoja tehdä osat jo yli föönin hinnan....Turbiini kotelot piloilla kummastakin eli rauta romua.

Tänään lähtee FK keulilta ja FB tilalle.
Katsoa tekeekä tuolle koneelle mitään tai tekeekö sillä enää mitään kun 2 alumiini pöllyt on siivistä saanut.

Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbosta vapariksi
« Vastaus #12 : 14.05.2014, 11:38:22 »
Nyt Lappeenrannan kova äänisin ja laiskin 940 (matalapuristeinen).
Hitto mikä homma tuossakin
ilmamäärämittarin kaapelinpidennys
lampda muutos/kaapeli
pakosarja ja alaputki
jäähdytin letkuineen
immu toiseen paikkaan
letku muutoksia jne jne

FB vaihtokone jäi vaihtamatta ai miksikö?
Nokkahihna poikki jo valmiiksi ja venttiilit solmussa.

Laiskahan se on mutta toimii, bensankulutus mittaus pitää vielä laskea päästäänkö 15-25 litraan satasella....
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

 

Futurez  Kulkukoira