Kulkukoira  Proturbo

940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla

  • 45 Vastauksia
  • 15309 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #15 : 02.02.2015, 18:14:10 »
http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAutoRebuild.htm 
Tuosta löytyy aika kattavasti, myös modaukset

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1822
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #16 : 02.02.2015, 18:15:28 »
Rohkenen lisäksi epäillä, että huuhtelemalla saa vanhan öljyn tehokkaammin pois, ts. hukkaprosentti on pienempi kuin sotkemalla uudet öljyt ajamalla vanhoihin... Mutta tyyli on vapaa, pääasia että se öljy joskus vaihtuu.

Itsekkin tulee nykyisin vaihdettua vaan propusta noin kolmesti vaihtovälillä, eli samalla aikavälillä lootaan vaihtuu suunnilleen sama määrä uutta öljyä. Joskus on tietysti hyvä putsata/vaihtaa suodinkin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

The moose

  • Vieras
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #17 : 02.02.2015, 18:43:06 »
Kohta on kymmenen vuotta menty takaveto automaatila. Aw 71l ja öljyt otettu aina letkulla pönttöön ja iha itekseni oon tehny. Mitään ilmaongelmia ei ole tullut ja 1 - 2 l kerralla pois ja uutta tilalle. 20 l atf kannusta vaihtaa kahdesti öljyt.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #18 : 03.02.2015, 16:03:13 »
Tohon öljyn "huuhteluvaihtoon" on toinenkin tapa: ölyt pois propusta, uudet sisään, kunnon lenkki, että öljyt vaihtuu ~20 km (muista myös ajella R:llä esim. parkkiksella ympyrää), sitten taasen öölit pois ja uutta tilalle ... tee tätä niin paljon, kunnes alkaa tulla kirkasta öljyä pihalle. Yleensä 3-5 kertaa riittää.

Hyvin työläs ja epätehokas tapa.

Laatikossa majaileva sonta laimennetaan tuolla tavoin joka lisäyksellä mutta silti jäävä sontamäärä on paljon isompi kuin perinteisellä huuhteluvaihdolla, joka tehdään irroittamalla jäädyttimen ylempi putki ja siitä letkulla keruu astiaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #19 : 03.02.2015, 16:12:18 »
Kuulostaa aika työläälle ja aikaavievälle tavalle verrattuna normihuuhteluun. ::)

Alipaineet ja imuvuodot jne. kannattaa myös tarkistaa, vaikuttavat varsin paljon laatikonkin toimintaan. Oma alkoi esimerkiksi imusarjan tiivisteen vaihdon jälkeen potkia paljon herkemmin pienempää päälle ja muutenkin toimia korkeammilla kierroksilla. Normikäyttöä ajatellen muutos oli siis huonompaan suuntaan.

ATF:t ostan 20l pöntössä, ei jää hirveesti litralle hintaa. ;)

Eikös kaikki AW7x sarjan laatikot ole vaijeriohjattuja? Alipaineohjatussa laatikossa imuvodot tietysti vaikuttavat, mutta AW:ssä imusarjan tiivisteiden vaihto voi vaikutta toimintaan vain sikäli kun sen imusarjan vaihdon yhteydessä on kickdown vaijeri säätynyt eri asentoon. Tietysti jos vuodot ovat olleet isoja niin kaasuläppän avautumiskulmassakin on ollut jo eroja, mutta tuskin kone enää toimisi mitenkään järkevästi jos tuollainen voisi olla vaikuttava tekijä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #20 : 03.02.2015, 16:43:29 »
Eikös kaikki AW7x sarjan laatikot ole vaijeriohjattuja?

On! 

Ainoa selitys imuvuodoilla laatikon toimintaan on moottorin vääntö ja käytös ylipäätään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #21 : 03.02.2015, 17:32:16 »
öljyn vaihossa kannattaa myös käytää se laatikon pohja auki jos vaan suinki mahollista. Pariin +300tkm ajetuun ku on öljyt vaihtanu nii aika paljon on sontaa siellä pohjassa. Ei oo iso eikä vaativa homma.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1822
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #22 : 03.02.2015, 18:13:12 »
On! 

Ainoa selitys imuvuodoilla laatikon toimintaan on moottorin vääntö ja käytös ylipäätään.
Kas, olen aina ollut siinä uskossa että tuokin on alipaineohjattu, varsinkin kun toiminta on ollut mittarista seuraten varsin johdonmukaista.

Kun en itse tiedä, alan opettamaan muita... :hello:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #23 : 17.02.2015, 18:21:33 »
No onhan se toisaalta kaasuläppä se joka määrää alipaineen määrän, joten onhan se loogista että se seuraa johdonmukaisesti alipainetta  :)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1822
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #24 : 17.02.2015, 21:43:21 »
Hjoo...

Sanotaan nyt vielä että tuo loora pelaa sen verran nohevasti verrattuna moneen vanhempaan tomaattiin että siitä tuo virheellinen olettamus alipaineohjauksesta.

Laatikon toiminnan sai vaijerin säädöllä taas mieleisekseen, mutta varsinainen syy jäi tällä erää mysteeriksi. Ollut viime aikoina lähinnä isällä ajossa niin ei ole tullut syvennyttyä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #25 : 18.02.2015, 08:52:28 »
Jos se vika on tullut ihan yhtäkkiä, niin mielestänit todennäköisin syy on se ttä kaasuvivusto on ottanut jotain osumaa ja sinne on tullut välystä. Yleensähän tuo muuttuu pikkuhiljaa kaasuvivuston pikkuhiljaa väljistyessä (siis lähinnä sen vaijerirullan ja kaasuläpän välinen nivellys).

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #26 : 31.12.2015, 17:52:39 »
Nytten on vaihdettu kickdown vaijeri.

Ehkä tuli aavisdtuksen parempi, mutta edeenkin mietti vaihtoja, etenkin kolmosella.

Ja reippaammalla kaasulla jää takomaan rajoitinta vasten, tosin konetta on hieman piristetty (~220-230 hv persdynolla mitattuna).

Voiko tossa ottaa venttiilikoneiston pois laatikon ollessa autossa kiinni?

Tarvisko loota säätää uudelleen isommille paineille?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #27 : 31.12.2015, 18:16:59 »
Ja reippaammalla kaasulla jää takomaan rajoitinta vasten, tosin konetta on hieman piristetty (~220-230 hv persdynolla mitattuna).

Voiko tossa ottaa venttiilikoneiston pois laatikon ollessa autossa kiinni?

Tarvisko loota säätää uudelleen isommille paineille?

-Luistaa pakat... Jos runttaat kaasua ja osuu rajariin ennen kuin vaihtaa.
Pahenee joka kerta, katso öljyt (valkoselle paperille) onko tummat ja tuoksahtaako

-Voi ottaa

-Eipä siellä oikein muuta järkevää voi tehdä kuin shift kit, nopeuttaa vaihtoja (luistattaa vähemmän).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #28 : 31.12.2015, 19:50:29 »
Ei tuoksunut öljyt.

Suht reilusti oli kyllä harmaata mönjää.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 AW71L vaihtaa korkeilla kierroksilla
« Vastaus #29 : 01.01.2016, 17:29:28 »
Ei tuoksunut öljyt.

Suht reilusti oli kyllä harmaata mönjää.

Jos vetää öljyt punasesta mustaksi/tummanharmaa ehkä hieman rusehtava. Niin aski öljyt (sisuskalut) palanut.

Jos öljy on hyytelöä ja on täysin "kirkkaan" ruskeaa (ehkä harmaata) tai vastaavaa hyytelöä = vuotaa sillon jäähdytin glykolit vaihdelaatikkoon.

 :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy