Onkohan foorumilla muitankin Peugeotin omistajia?
Itsellä nämä ranskalaiset ovat täysin uusi tuttavuus, ja enpä olisi vielä vuosi sitten voinut kuvitella ajelevani ranskalaisella autolla.
Auto on siis Peugeot 508 2.0 Hdi, jolla ostettaessa ajettu 75tkm, nyt kolmen viikon jälkeen mittarissa 77tkm, joten onhan tällä jo jokunen kilsa tullut ajettua.
Auto oli seisonut liikkeen pihalla reilut puoli vuotta, joten joitain pieniä vikailmoituksia tuli, mutta ne lähtivät itsestään pois hetken liikuttuaan, ja avaimeton käynnistyskin alkoi toimimaan ongelmitta kun vaihdoin avaimen patterin. Myös Volvossa tuli erinäisiä ilmoituksia, kun seisoi pihalla puoli vuotta, joten annetaan Pökötillekin anteeksi

positiivisia huomioita Saabin jälkeen:
-Auto on ihanan hiljainen, ja tämä pätee myös sisustan osiin. Ei todellakaan tule ylimääräisiä natinoita mistään, ihan selkeästi paras autoni tämän suhteen, varsinkin edellinen Saab 9-3 oli varsinainen natinoiden pesä, milloin kojelauta ritisi ja ratisi, milloin rämisi taustapeili jne, ja tämän päälle järkyttävä rengasjyrinä...
-Sisusta on pökötissä muutenkin tyylikäs, pianolakattu muovi näyttää hienolta(

), muotoilu toimii ja kaikki tuntuu "jämäkältä". Ensimmäinen ranskalainen auto, jossa on tälläinen fiilis tullut.
-Penkit tuntuvat Saabin peruslautojen jälkeen huomattavasti paremmilta, istuessa tulee aika pitkälti mieleen edellisen S60:n sporttipenkit.
-Kulutus on hyvin kurissa, ottaen huomioon, että auton omapaino on yli 1600kg. Yhden kokonaisen tankillisen olen ajanut, joka sisälsi paljon moottoritietä, työmatkaa Helsingissä ruuhka-aikoina ja webaston käyttöä, niin silti laskettu kulutus oli alle reippaasti 6l/100km. Joten 71l tankilla pääsee helposti 1200km, jos maantiellä ajelisi, niin pääsisi huomattavasti enemmänkin.
-Moottori&vaihteistopaketti tuntuu kokonaisuudessaan onnistuneelta, voi vedättää pienelläkin vaihteella ilman ylimääräisiä heilumisia/nykimisiä. Saabissa saattoi olla jotain vikaa, mutta ainakaan 32tkm omistusaikana "vika" ei juuri muuttunut. Eli kun painoi kaasua vitosella tai kutosella moottoritienopeudessa, niin koko auto heilui ja tuntui, että joku osa antaa periksi nyt tai heti. Vaihteisto toimi myös Saabissa TODELLA jähmeästi, Peugeotissa on ilo laittaa suurempaa silmään, kun vaihteet menevät niin nätisti päälle. Ilmeisesti Saabin viimeiset ekomallit eivät olleet ihan loppuun asti testattuja näiden osalta..
-Lämpiämisvauhti on todella hyvä. Vaikka Saabissakin oli Eber, niin ei mitään jakoa Peugeotin lämpiämiselle. Käytän webastoa kymmenen minuuttia ennen lähtöä ja lähden Lauttasaaresta Espooseen päin, niin Keilaniemen kohdilla alkaa lämmöt olemaan normaaleissa. Lämpö myös jakautuu mielestäni oikein hyvin. Kolme ihmistä kyydissä ja ulkolämpötila oli -8 pari päivää sitten, helposti pysyi ikkunat auki, vaikka piti ilmastoinnin "auto"-asennossa. Tämä ei Saabissa tai Volvossakaan ollut mitenkään itsestäänselvyys...
-Autossa on kivoja varusteita, joista tällänen "tekniikkafriikki" tykkää. Mukautuvat&kääntyvät xenonit pelittävät oikein mahtavasti, ja hienosti se tunnistaa vastaantulevat ajoneuvot. (
http://www.youtube.com/watch?v=30EMGMAZ4s0 ), valotehokin on varsinkin lähivaloilla loistava, kaukovalot olivat varmaankin Saabissa vähän paremmat. Avaimeton sisäänmeno on myös kiva lisä, ei tarvitse etsiä avainta, sen kun tarttuu kahvasta. Ja auton paras varuste on ehdottomasti kaukosäädin webastoon, ei tarvitse pakkasaamuina miettiä muistiko ajastaa lämmittimen, sen kun painaa sängystä lämmittimen päälle

-Ajettavuus on hyvä, Saab nimittäin oli melkoinen uraohjus, niin ainakin sen jälkeen tämä tuntuu menevän hyvin suoraan. Jotkut länsiväylän isoimmat urat kyllä tuntuvat ratissa saakka. Epäilen auton myös tuntuvan huomattavasti paremmalta, kunhan saan joskus kesärenkaat alle, nyt on kohtuullisen korkeaprofiiliset (215/55R17) nastarenkaat (HKPL 7) alla. Auto kuitenkin tuntuu huomattavan isolta, Saab tuntui enemmän ajettavalta autolta, mutta jännä kuitenkin, että mitä nopeammin tällä menee mutkiin, sitä paremmin se niihin tuntuu taipuvan. Saab alkoi puskea herkemmin. Ilmeisesti se alustasuunnittelu on mennyt vuosikymmenessä eteenpäin, vaikka aikanaanhan Saab oli varmasti parhaiden joukossa keskiluokassa.
Ja sitten niitä huonoja puolia:
-Stereoilla tulee toimeen, mutta Saabin 7 kaiuttimen audio oli ihan eri luokkaa. Ilmeisesti oviin ei mahdu kuin todella ohuet elementit, joten ääntä ei kuulemma helposti saa parannettua kaiuttimia vaihtamallakaan. Autossa on myös bluetooth musiikit kännykästä, mutta laatu on aivan hanurista, eli sillä ominaisuudella ei tee mitään. Onneksi kännykän voi liittää myös aux:n kautta, jolloin laatu on ihan ok.
-Tuulilasin pesuri ei ole kovin kummoinen, moottoritienopeudessa se ei jaksa pestä lasin yläosaa. Lasi tosin on niin iso, etteivät likaiset kohdat ole näkökentässä, mutta saisi se silti pestä koko lasin. Tähän samaan liittyy myös auton ärsyttävin ominaisuus, nimittäin pesuvesi huuhtoutuu lasin alaosaan ja alkaa sieltä tuulen mukana nousta ylöspäin motarinopeuksissa. Ja sitten kun pyyhkäsee sen pois, niin yläosassa lasiin on vähän ehtinyt kertyä kuraa, joka likaa lasin pyyhkästäessä ja tämän jälkeen on pakko pestä uudestaan ja sama kierre jatkuu...
Kokonaisuutena siis todella pieniä harmeja, muuten vaikuttaa todella onnistuneelta paketilta. Nyt vaan odottelemaan mitä kilsat tuo tullessaan.

Ehkäpä autot ylipäätään ovat todella kehittyneet paljon, kun omat autot ovat olleet 90-luvun lopun/2000-luvun alun suunnittelua, niin kai se vaan kehitys kehittyy ja mahdollisesti muutkin uutta suunnittelua edustavat autot ovat yhtä hyviä/parempia, mutta ainakin uusi Passat tuntui niin tylsältä, että se piti hylätä kauppaan samantien, enhän sentään insinööri ole
