Elikkäs, yritin etsiskellä vastaavaa topickia muttei ainakaan nopealla haulla löytynyt.
Ongelma on siis seuraavanlainen: otsikon mukaisen V40:n lämmöt pomppaavat hyvin nopeasti (ihan 5km matkalla taajamassa) 90-asteeseen/"kello kolmeen" ja joskus flektikin lähtee jo näissä lukemissa päälle. Tästä en aluksi sen kummemmin vielä huolestunut, mutta viikko sitten Helsinki-Lahti matkalla lämmöt kohosivat jo lähelle punarajaa. Käytin tällöin myös ilmastointia ekaa kertaa kunnolla (ostin auton tammikuussa) ja lämpöjen kohottua pistin ilmastoinnin pois päältä ja laitoin puhaltamaan lämmintä, niin lämmöt laskivat takaisin lähelle normilukemia. Auto puhaltaa kyllä sekä kylmää että kuumaa, vaikka lämmöt kohoaisivatkin. Mistä siis kiikastaa?
Auton mittarissa on tosiaan jo kunnioitettavat 344 000km. Kuulemma vesipumpun pettäminen tai tukos veden kierrossa voisi aiheuttaa tuollaista ongelmaa? Autosta ei mitään sen kummempaa huoltokirjaa löydy edellisten omistajien toimesta, mutta laskeskelin että JOS jakopäähihnan vaihto olisi tehty ajallaan niin 360tkm asti pitäisi pystyä ajelemaan. Tosin kaukaa fiksu kaveri tekisi jakopäärempan nyt ja ajelisi ilman huolta sen pettämisestä, mutta taloudellisen tilanteen takia en haluaisi käyttää 300-400e ihan vaan varmuuden vuoksi.
Onko tuon pelkän vesipumpun vaihto kannattavaa vai kannattaisiko hoitaa samalla koko paketti? Eli toisinsanoen voiko tuo mahdollinen vesipumpun pettäminen olla oire siitä että hihnakin olisi vaihtokunnossa?