KL-varaosat  Carwist

744 "Pure Jenkki" tekeytyy aina välillä & 745 käyttispommi työn alla

  • 332 Vastauksia
  • 61701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Kuvalinkit:
744 uusi albumi
744 vanha albumi
745 uusi albumi
745 vanha albumi

744 GLE -87/88, B230f LH2.2, AW70. Hankittu 05/2014




745 GL -90, B200f LH2.4, AW70. Hankittu 12/2014




Volvohistoriaa:
2006: 242 L -76 (Myyty pitovaikeuksien takia...)
2006: 240 DL -86 (244) (Varaosa-auto, kori paalattu mutta edelleen osia jemmassa)
2010: 145 van -71 (Talviauto 2010/2011, meni vaihdossa 745:een)
2012: 850 10V -94 (855) (Käyttis 2012-2013, konerikon vuoksi puretaan osiksi)
2013: 850 20V aut -94 (855) (Entinen varaosa-auto, hyvän korin takia nyt projektina)
2014: 744 GLE -87, 745 GL -90 (Hyvä Volvo-vuosi :pomo:)

GLE:n tarina:

Volveren topikissa oli vuosimalliksi laitettu -88, eli ilmeisesti tämä on -87 loppuvuoden malli, kun otteessa lukee käyttöönotto 00.00.1987.

Muut linkit:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=264470
http://www.volvere.fi/images/740GLE-USA/
http://www.garaget.org/?car=302886
http://volvo740purejenkki.blogspot.com/ (in English)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=52003 (juttua Volvon muinaisesta 1343411-3 hälyttimestä, joka tässäkin on/oli...)

Oikeastaan lähin alunperin etsiskelemään farmarimallia, manuaalivaihteilla ja dieselkoneella... Jotain tais tapahtua tässä välissä ja päädyinkin sit tällaiseen herraskaiseen "pikkujenkkiin". En todennäköisesti tule ajamaan tällä talvella ollenkaan (siihen on eri laitteet), mut aika näyttää miten käy...

No miksi sitten ostin? Kyllästyin keskeneräisiin projekteihin, työ ja perhe-elämä haittaavat harrastuksia :) => Jätetään tonnin ritsat ostamatta, myydään projektiromut pois ja hankitaan joku vähän helpompi harrasteauto.

Mitäs tälle tehdään? Huolletaan, puunataan ja säilytetään tallissa - ja tietysti ajetaan pussihousut jalassa... Auto pysyy täysin orkkiskuosissa ja ainoat mitä kelpuutan tähän ovat Volvon alkuperäislisävarusteet. Niitäkään en aio aktiivisesti etsiskellä, jos sattuu sopivaan hintaan olemaan tarjolla orkkisosaa niin ehkä saatan heltyä ostamaan. Saa tarjota, mut en lupaa ostaa :P

Mikä harmittaa? No se että tää ei ole kartano (tuskaa helpottaa kun käy välillä ihailemassa jenkkikeulaa ja onhan tämä malli eräs hienoimmista sedaneista mitä on tehty. Turhaan "korjasivat" takapään muotoilua 900-sarjan sedaniin, meni mielestäni paljon tylsemmän näköiseksi - kuten 850 ja muissa myöhemmissä sedan-malleissakin). Ja vähän häiritsee nuo takavalot, hiukka tummat omaan makuun. Tuskin asialle mitään teen ainakaan ihan heti, odotellaan josko silmä tottuis...

VIN-koodin purkua (http://www.volvoclub.org.uk/faq/700ModelData.html#VehicleIdentificationNumberCoding):
YV1 = Volvo  8)
F = 740
X = Safety equipment, 3-pt seat belt only (Eli tarkoittanee käytännössä että ei oo bageja, mut 3-pistevyöt toki löytyy)
88 = B230F (LH2.4) <- Virhe?, oikeasti tämä on LH2.2:lla, 83 kW / 114 Hp ja 185 Nm (lähde)
4 = 4-door with seat belt only
5 = Check digit / Computed as error check
H = 1987 (eli ei kuitenkaan -88 malli niinkun laitoin otsikkoon...)
1 = Sweden (Torslanda)
Ja loput 6 on sarjanumeroa.

TODO:
- Ilmastoinnin korjaaminen (perimätiedon mukaan pelkkä täyttö ei riitä)
- Nesteitä meinasin vaihdella pikkuhiljaa, konehuoneen puunausta, sähköhärpättimien hankkimista varalle (YKK-anturi (=> Hall-anturi virranjakajaan, tässä on LH2.2), sytytysyksikkö ja mitä noita nyt oli, mitä suositeltiin pitämään hanskalokerossa mukana :P)
- Tutkitaan miksi vasemman takaoven keskuslukko ja sähkölasi eivät pelitä
- Ruostehommia edelleen (Pahin eli vänkärin etulattia korjattu)...
- Roiskeläpät, sisälokarit (talvikäyttöä ajatellen??? :o)
- Käsijarruvaijerien vaihto
- Sähköantennin herkistely
- Takaluukun pumput
- Mukiteline (Keskikyynärnojaan lienee ainut siisti vaihtoehto)

DONE:
- Uudet kesärenkaat mukana tulleille ATS-vanteille, niistä siirtyy nastakumit noihin alla oleville "Corona"-tyypin vanteille. Muutos suunnitelmiin: Coronat saavat jatkaa kesävanteina, ATS:hiit päätynevät vielä joskus johonkin autoon talveksi...
- Pakoputken loppuosan korjaaminen, kolisee ja rämisee (osia tuli auton mukana)
- Mittariston lämpöanturin vaihto - Ei siinä lie mitään vikaa kuitenkaan, mittaristo se vain sekoilee perinteiseen tapaan.

GLE huoltopäiväkirja:
12.10.2012, 116380 ml. Jakohihna, kiristin, hihnoja ja vesipumppu. Jäähdytinneste, öljyt+suodatin.
17.10.2012, 116517 ml. Ilmamassamittari Bosch.
24.1.2013, 118178 ml. Eteen: Jarrulevyt ja palat, pyöränlaakerit.
13.5.2013, 121312 ml. Öljyt+suodatin
--- SNIP ---
29.4.2015, 130500 ml. Sytytystulpat (Bosch) + johdot (Bougicord) + virranjakajan kansi (Bosch) + pyörijä (Bosch). Moottoriöljyt (Motox FullSynth 5w-40) + suodatin (Volvo).
30.4.2015, 130500 ml. Pakoputkisto uusittu downpipestä taaksepäin. Etupönttö (Biltema) + keskipönttö (Motonet/Fenno) + akseliylitys + takapönttö + pappamutka (Walker)
5.6.2015, 130500 ml. Vänkärin etulattian korjaus valmis. Taakse jarrulevyt+käsijarrukengät+as.sarja+säätöruuvit. Katsastettu hyväksytysti.
24.6.2015, 130800 ml. Kuskinpuolelle taakse jarrusatula+palat+levy+letku+jarrukilpi.

Ostoslistaa
- Virranjakajan kansi + pyörijä
- Sytytysjohtosarja

- Ehkä puolakin
- Venakopan tiiviste, öljykorkin tiiviste
- PA-suodatin + kuparitiivisteet
- Ilmansuodatin
- Kitisevät kiilahihnat uusiksi...
- Eteen uudet lyhdyt, motonetin "H4-Umpio Hella 6x4" lienee ok, tuolta löytyneen tiedon mukaan saattaisi olla oikea.
- Letku suodattimelta kaasuläpälle 1357434
« Viimeksi muokattu: 23.06.2019, 06:17:54 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #1 : 03.05.2014, 23:27:21 »
Pitihän se heti ostopäivän iltana raivata talliin tilaa niin ei vanhus joudu viettämään öitään pihalla...

Lähtökohta:


Lopputulos:


Parempia kuvia ei meikäläisen samsungilla saanu tuossa valaistuksessa, sori.

Vähän tiukille meni että mahtuu:




Kuten kuvasta näkyy oli vetokoukku vähän liikaa:


Ovet jää vähän irvistämään, mut ne saa kuitenkin yläpäästä kiinni ja lukkoon, ovat siis tommoset kevyet filmivanerilärpäkkeet :P Pitää vähän muuttaa tallin järjestystä jotta saa enemmän tilaa (mm. auton edestä pois tuo työpöytä ja tilalle hyllyt, kaikki rojut pitänee siirtää vasemmanpuoleiselle seinälle.

Sanokaas asiantuntijat et riittäskö tossa tallissa ilmanvaihto, sisäkatto on harvaa laudoitusta eli siitä on yhteys ullakolle, joka tuulettuu kyllä. Ovien alareunassa on parin tuuman rako (ja muutenkin nuo ovet on tommoset mitä ne nyt on, eli rakoa on joka puolella). En haluais vahingossakaan mädättää tätä piloille.

Talli (eli koko tämä talo) on rakennettu -88, samaa vuosimallia on nyt autokin :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #2 : 03.05.2014, 23:35:46 »
Laitanpa tähän vielä tämän päivän tutkimustulokset (pakoputki rämisi ja kolisi ikävästi).

Tässä kuvassa meikäläisen perusmenetelmä pakoputken tutkimiseen. Takapönttöön ei tarvinnu paljoo koskea että tipahti kokonaan :D


Auton mukana tuli uudet akseliylitys, takapönttö ja häntäputki. Vielä pitää hommata näköjään keskipönttö (siin on reikiä):


Toistaiseksi mennään tuon virittelemäni rosterilangan varassa ja ilman takapönttöä. Nyt pitää vielä selvittää et oliks tässä oikeesti katalysaattori että osaan hommata oikean välipöntön...

Poissa Rapala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #3 : 04.05.2014, 10:27:57 »
herkullinen, ite en alkuu jenkkikeuloista pitäny mutta nykyää ne on silmänruokaa, noi vanteet + jenkkikeula  8)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #4 : 12.05.2014, 00:57:32 »
Hyvät on äänet ilman takapönttöä, tämä kyllä luultavasti kääntäisi päitä ilman pörinääkin :P Osat ois odottamassa asennusta, päättelin että tämä olis ilman kattia, onko sellainen edes mahdollista B230F:ssä?

Tuo on kyllä ulkonäkönsä puolesta ihan pelkkä vaimennin (?):


Sit piti tietysti tutkia pohjaa tarkemmin ja sieltähän löyty massan alta tarkemmin tökittynä pehmeää:


Edestä:


Takaa:


Ikävä takaisku, joutuu sähköliimaa laittamaan kuitenkin. Onneksi muuten pohja vaikuttaa hyvältä, tuo apparin puoli etupään tunkin korvakon kohdalta on päässy kyllä luvattoman heikoksi. Kuskin puolella on pienemmässä mittakaavassa vähän samaa vikaa, sinne oli jo laitettukin yksi paikkalappu, saa nähä tarviiko toisen kaveriksi :P. On tää silti paljon parempi kuin esim. -94 Mazda 626, jollainen minulla myös sattuu olemaan odottelemassa parempia aikoja.

Korjaus ei periaatteessa maksa mitään kun vehkeet on vanhempien luona olemassa, mut loma-anomuksen läpimeneminen on sitten ihan eri asia... Onneks on koko kesä aikaa, tosin ikävästi kastelee jalkatilan äänieristeet tuollaisena :(
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 00:59:10 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1196
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #5 : 12.05.2014, 18:15:04 »
Peruspaikka kaikissa seiskoissa ainakin. Lähtee mätäneen tunkinkorvakoista kun sinkkiä ei ole korvakon ja lattiapellin välissä / kivet hakkaa korvakoihin.
Omastakin nuo hitsasin ja poistin samalla korvakot että saa kaiken ruosteen pois muuten terveestä kopasta. Ei nuo nyt paha ole korjata, tilan kun löydät jostain.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #6 : 22.05.2014, 22:36:14 »
Hienoa että "Jenkki" päätyi hyviin käsiin ja edelleen tänne Lappeeseen!  :hello:

Hieno kiesi hyvillä varusteilla, kovasti harkitsin että ostaisin itse tämän takaisin. Kerropa ensin minulle jos joskus olet tästä luopumassa?  ;)
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... S40 1.8 Classic -04 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #7 : 23.05.2014, 18:31:59 »
Jep, Joutseno-Lappeenranta-väliä tää nykyisin liikkuu, esim. Rakuunamäellä voi auton bongata virka-aikana.

Hyvä tietää että ostajakin on valmiina  ;D  Meinasin kyllä tätä useammankin vuoden pitää, sais vaan nuo ruostehommat (ja käyttispösön katsastuksen) nyt alta pois niin pääsee suunnittelemaan muitakin toimenpiteitä, normihuoltoa lähinnä siis.

Sen verta tässä oon kerenny puuhastelemaan että ruostepaikat on nyt suurimmaksi osaksi "avattu" ja sähkäri kävi tänään asentamassa voimavirtarasian autotalliin. Sit vaan pitää hakea isäpapan hitsikone maaseudulta niin pääsee ihan kotitallissa askartelemaan (ite on pakko tehdä tämäkin, hinta-arvio oli viidensadan euron luokkaa korjaamolla teetettynä, ei kyllä millään pysty sijoittamaan sellaista kun vehkeetkin on kerta olemassa).

Bitumimatot raaputin pois ja jämät putsasin tinnerilla:


Vähän on ruskea väri hiipinyt ylöspäin tuota saumaa:


Pittää etuputki tiputtaa pois tieltä että saa tuon hoidettua:


Koko tunkin korvake saa lähteä pois, meinasin suunnitella tuohon vielä tukevamman ja vähemmän mätimisherkän ratkaisun paksusta latasta:


Tää olis semmonen fiilistelykuva vissiin:


Siellä naapurin isännän nuorempi Volvo kattelee isoveljeään :P

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1196
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #8 : 24.05.2014, 21:44:38 »
Ite se kannattaakin tehä. Korjaamolla lätkivät vaan pellit äkkiä paikalleen ja muutamat pisteet sinne sun tänne että pysyvät paikallaan.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 399
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #9 : 24.05.2014, 23:46:39 »
Tummennuslakat äkkiä pois takavaloista :(
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #10 : 31.07.2014, 15:52:04 »
Tummennuslakat äkkiä pois takavaloista :(

I agree. Mutta "kiirelliset" hommat ensin.

Kävipä niin ikävästi että kesä"loma" loppui kesken, ja tämä menikin talvilevolle hiukka odotettua aikaisemmin:


Sain tallin siivoilun ja varustelun suhtkoht valmiiksi ja aloittelin sitten hitsaushommat:




Kyllä se pelti sinne tarttuu, vähän säädöt oli hakusessa mut lähti se siitä sit sujumaan.

Ja juhlavana tavoitteenahan on saada auto leimakuntoon joulukuuhun mennessä, realiteetit nyt on mitä on. Tunti tai maksimissaan kaksi on vapaa-aikaa per päivä (koskee myös viikonloppuja) ja kyseinen aika pitää jakaa pihatöille, siivoamiselle, pressutallin rakentamiselle ja neljän tai viiden auton ja yhden mopon remppaamiselle, niin on sitten vähän hiljaisempaa välillä täällä :P Mutta ensi kesänä sit koitetaan ajella senkin edestä.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 15:54:47 kirjoittanut dneproshin »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1136
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #11 : 22.08.2014, 01:07:12 »
Mitäs tälle kuuluu?  V:>

kuvia
740turbo -90 / 760turbo -85 / 945GL -95 / 144DL -70

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", Uusi omistaja ilmoittautuu!
« Vastaus #12 : 31.08.2014, 22:14:24 »
Tuossa autotallissahan tämä edelleen makaa... Ei mitään uutta edellisen päivityksen jälkeen. Mut laitetaan tähän pieni välikevennys:



Hieman huvitti tuossa yhdessä kuvatekstissä:
Lainaus
Pieni maavara edessä ei ole päässyt aiheuttamaan pahempia jälkiä alustaan

Ja toisaalla artikkelissa:
Lainaus
Heikkouksina liikkeellelähtökyky liukkaalla ja huonoilla teillä maavara edessä.

On se hyvä kun tämä malli on jo tehdasmadallettu niin ei tartte ite enää vaivautua :D No, ajat muuttuu, mutta huonoja tämän maan tiet tulee varmaan aina olemaan...

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Komea edustusauto.  :)
Ulkokuoresta näkee, että on huolella puunailtu historian aikana.
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740GLE -88 "Pure Jenkki", vanteiden puunausta...
« Vastaus #14 : 06.10.2014, 20:16:05 »
Kun olis puunailtu pohjastakin niin ei tartteis nyt tuskailla hitsaushommien kanssa :P Mut kyllä se siitä... On vaan niin monta rautaa tulessa että välillä alkaa usko loppua että kerkeääkö ikinä mitään saada valmiiksi.

Noh, tänään tuli sentään taas jotain puuhasteltua:








Ensi kevättä varten puunailin välikausipyöriksi hankkimiani kohtuukuntoisia kitkarenkaita Orion-vanteilla. Kolme kertaa tuli hinkattua taustapuolet Auto+ -vannepesuaineella (by Robinhood), vielähän noita sais putsata lisää jos jaksais... Keskikapselitkin puuttuu, saa tarjota jos on ylimääräisiä. Uutena noita saa kyllä suolaiseen hintaan: http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/rims-wheels/wheel-cover-hydra/1009395/.

Sama kapseli (1343663-9) käy näköjään Hydra, Draco ja Orion -mallisiin vanteisiin: http://home.blarg.net/~volvo242gt/wheels.html

Mielestäni näyttää ihan hyvältä 7-satkun alla nuo Orionit:


Tuolla lisää kuvia tuosta sinisestä seiskasta, jonka kuvaa lainasin:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2352038#p2352038

 

Autoracing  KL-varaosat