Samppasport  Futurez

744 "Pure Jenkki" tekeytyy aina välillä & 745 käyttispommi ajossa

  • 344 Vastauksia
  • 65689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #30 : 17.01.2015, 20:01:40 »
Kiitos vinkistä ja kannustuksesta. Pitää katsella vuotoasioita (myös muualta kun venakopasta) kun saa auton ajokuntoon. Tietty tiivisteitä voisi hommata hyvissä ajoin, kun ei tiedä onko ihan hyllytavaraa sinisellä ja niitä joutunee kuitenkin vaihtelemaan jossakin vaiheessa. Tänään hain postista kapselit Orioneihin (ja bensapumpun releen), kiitos niistä Gt-70:lle.

Tavoitteena käydä viikon päästä autoa katselemassa, jolloin pitäisi saada vaihdettua mahdollisimman paljon jo aiemmin mainitsemiani palikoita ja erityisesti vähentää autossa olevien Bilteman osien määrää (öljynsuodatin, sytytyskaapelit, ...) 8) Talvirenkaat alle ja luisuttelemaan (näillä keleillä todennäköisesti enemmän renkaita ja vähemmän laatikkoa), sillähän se selviää onko tämä yksilö kehityskelpoinen.

Jos joku päivä otteeseen leima ilmestyisi, niin senkin varalle on enemmän kuin vähemmän jatkokehitysideoita, mutta niistä nyt ei tässä yhteydessä kannata mainita enempää.

ATS/GT-vanteiden kapseleita vielä kaipaisin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 13:49:17 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #31 : 01.02.2015, 21:19:23 »
Pari viikkoa vierähti, tänään kerkesin jopa pari tuntia käydä ihmettelemässä autoa.

Vanhan vesipumpun sain irroitettua ja vähän tiivistepintaa putsattua.





Vanhassa pumpussa lukee "GMB Japan", onkohan laatukampe vai heitänkö menemään? Timmiltä tuntuu laakeri ainakin ja terässiivet löytyy (kuten uudestakin pumpusta, joka on kylläkin italialaista alkuperää).

Sovittelin alle mukana tulleita talvipyöriä. Taakse meni, eteen ei...





Eli tässä on isot jarrut edessä (287 mm?) (https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Brakes.htm), nuo 200-sarjalaisen 14-tuumaiset peltivanteet ei käy sen takia. Perinteistä volvomaista sekoilua jarruosissa, ei oo tehty liian helpoksi tätäkään taas. Täytyy kattoa jos GLE joutuu vielä luopumaan etujarruistaan tämän hyväksi, koska jemmassa olis hyvät 14-tuumaiset nastarenkaat ja niille vanteet.

Remontti jatkuu (ehkä) taas parin viikon kuluttua...

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2141
    • Kuvat.fi
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #32 : 01.02.2015, 21:50:39 »
25mm spacerit väliin ja hyvin sopii. Näin ainakin 940 Turbossa.  :D
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2635
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #33 : 06.02.2015, 23:41:08 »
Suutinrelettä jos uutta, vinkkinä Motonet:  48-8238 Yleisrele Volvo 700-900s. 24,90e
Itse aikoinaan ostin Motonetista (joku 6 kk sitten), ja sain K.A.F:in saksalaisen laatutuotteen.

745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #34 : 15.02.2015, 12:32:29 »
Vesipumppu löysi paikkansa:









Katotaan miten pitkään kestää vuotamatta noilla mömmöillä :P

Auto lähti käyntiin ihan nätisti ja käyttelin tyhjäkäynnillä, kunnes yllättäen sammui. Tutkin asiaa aikani ja vaikuttaisi siltä, että bensapuolessa on nyt vika sitten. Kuskin penkin alla olevalle painepumpulle ei tuntuisi tulevan virtaa, pumppu ei pidä mitään ääntä kun kääntää virrat päälle ja yleismittari ei näyttänyt mitään kun mittailin piuhoista samalla kun kääntelin virtoja päälle.



Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miksi yleismittarin jatkuvuusmittaus (se piipperi) piippaa kun pistää toisen pään tuohon bensapumpun punaiseen piuhaan ja toisen maihin? Siis miksi virtapiuha vaikuttaisi olevan yhteydessä maahan?

Kokeilin kahdella eri bensapumpun releellä (se valkoinen siellä radion alla), mielestäni vika ei ole releissä. Voisiko olla sitten boksi tai johtosarjavikaa, kun kerta releessä ei näytä tapahtuvan mitään (avasin kuoret yhdestä releestä ja kärjet vaikuttivat olevan täysin "mykkiä")? Tuo sulakerasia on kokonaisuudessaan melko epäilyttävä, omia kytkentöjä on tehty ja koko rasia heiluu epämääräisesti.



Sitten vielä suutinreleestä, onko noitakin erilaisia? Ainakin tässä on paisuntasäiliön kyljessä eri näköinen rele kuin muissa näkemissäni seiskoissa:


Lieneekö ihan alkuperäismallinen ratkaisu?

s73

  • Vieras
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #35 : 15.02.2015, 12:40:17 »
Näkyy olevan tarvike rele.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #36 : 15.02.2015, 18:32:17 »
Näkyy olevan tarvike rele.

Eli uudempiin vuosimalleihin on laitettu tuollainen "tavallinen" relekanta, johon käy tuollainen perusmallinen rele? Esim. minun GLE:ssä on tuossa kohtaa erilainen liitin, johon ei perusreleet käy, vaan pitää olla Volvolainen rele (joka ilmeisesti kuitenkin on toiminnaltaan ihan sama asia?).
Edit: Laitettu siis todennäköisesti vaan ihan itse johtosarjaan yleismallin relekanta, johon käy yleismallin releet. Näppärää, ja ihan siististi toteutettu.

Pääsin vianselvityksessä eteenpäin: Bensapumpun releelle ei jostakin syystä tule ohjausta LH-ruiskuboksilta. Hyppylangalla tankkipumppu surisee mutta painepumppu ei, jaksaa hörähtää mutta ei jää käyntiin. Eli nyt pitäisi saada LH ohjaamaan bensapumpun relettä ja vaihtaa painepumppu toimivaan.

Voiko ruiskuboksia testata tai korjata? Hankinko suoraan toimivan boksin? Musta-keltainen johto ruiskuboksin nastasta 20 bensapumpun releelle on ainakin sen verran ehjä että yleismittari piippaa... Ja sit vielä jäi testaamatta tuleeko RPM-signaali EZK:lta LH:lle, jos luin oikein niin LH vaatii nastaan 1 RPM-signaalin ennenkuin ohjaa bensapumpun relettä? Paitsi että virrat päälle kääntäessä pitäisi pumpun myös surista hetken aikaa, olenko oikeassa?

Edit: Tuolta kattelin LH-tietoutta:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=LH2.4+Pinouts+and+Diagrams
...ja tuolta kytkentäkaavioita:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70.0
« Viimeksi muokattu: 15.03.2015, 09:59:22 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4185
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #37 : 15.02.2015, 18:36:39 »
Kyllä pitäisi pumpun pyörähtää kun kääntää virrat päälle. Eli jos sinulla on nyt johdot ok, niin boksivialta kuulostaa...  :-\
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #38 : 16.02.2015, 12:52:35 »
Voiskohan muuten olla virtalukonpohjassa vikaa, välillä avainta käännettäessä auto väläyttää vilkkua vasemmalle? Saattaa väläyttää sekä virrat päälle että pois kääntäessä. Onko kukaan törmännyt tommoiseen?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #39 : 17.02.2015, 20:46:25 »
Ei näköjään ole mitenkään harvinaisia ECU-viat näissä:

Virtaa ei tule bensapumpulle
740 B230FD ei käynnisty

Ja tuolla oli kuvattu ongelmaa tarkemmin:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFIComputer.html

Ilmeisesti polttoainepuolta ohjaava piiri vaan kuolee tuosta purkista vanhemmiten (tässä on 594-päätteinen boksi). Korjauksena hyppylanka (huono homma kolarissa), ehjä LH-purkki tai valkoisen pumpunreleen tilalle K-jetin (vihreä) polttoainepumpun rele, jonka pystyy ilmeisesti soveltamaan käyttöön helpohkosti kytkentöjä hieman muuttamalla.

Irrallaan oleva painepumppu pyörii kun sille antaa virtaa, täytyy vielä varmistaa molempien pumppujen toimivuus autossa, kokeilla saako koneen käyntiin hyppylangalla ja sen jälkeen rupean miettimään uutta LH-purkkia (mitkä numerot käy tilalle?) tai sitten virittelen sen vihreän releen.

Nyt homma jää tauolle taas, tarina jatkuu kun aikaa liikenee. Siihen asti pitää ajella Seatilla, mikä on ihan hauska laite sekin - pikkuauto pahanhajuisella ja infernaalisesti raksuttavalla SDI-koneella on omalla tavallaan mielenkiintoisesti häiriintynyt tuote :P
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015, 20:53:33 kirjoittanut dneproshin »

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #40 : 17.02.2015, 21:10:43 »
Eli uudempiin vuosimalleihin on laitettu tuollainen "tavallinen" relekanta, johon käy tuollainen perusmallinen rele? Esim. minun GLE:ssä on tuossa kohtaa erilainen liitin, johon ei perusreleet käy, vaan pitää olla Volvolainen rele (joka ilmeisesti kuitenkin on toiminnaltaan ihan sama asia?).

Pääsin vianselvityksessä eteenpäin: Bensapumpun releelle ei jostakin syystä tule ohjausta LH-ruiskuboksilta. Hyppylangalla tankkipumppu surisee mutta painepumppu ei, jaksaa hörähtää mutta ei jää käyntiin. Eli nyt pitäisi saada LH ohjaamaan bensapumpun relettä ja vaihtaa painepumppu toimivaan.

Voiko ruiskuboksia testata tai korjata? Hankinko suoraan toimivan boksin? Musta-keltainen johto ruiskuboksin nastasta 20 bensapumpun releelle on ainakin sen verran ehjä että yleismittari piippaa... Ja sit vielä jäi testaamatta tuleeko RPM-signaali EZK:lta LH:lle, jos luin oikein niin LH vaatii nastaan 1 RPM-signaalin ennenkuin ohjaa bensapumpun relettä? Paitsi että virrat päälle kääntäessä pitäisi pumpun myös surista hetken aikaa, olenko oikeassa?

Edit: Tuolta kattelin LH-tietoutta:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=LH2.4+Pinouts+and+Diagrams
...ja tuolta kytkentäkaavioita:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70.0

Ei ole toiminnaltaan sama vanha malli...

Muistaakseni vanhassa k-jet GLE:ssä bensapumpun releelle tuli suoraan kierrosluku-tieto puolalta joka viivästetysti "veti" releen eli siinä releessä on sisäinen "mekaaninen" ohjaus bensapumpulle. Ja kun puolan signaali loppui (auton sammutti) bensapumppu lopetti pyörimästä parin sekunnin viiveellä.  :)
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015, 21:14:55 kirjoittanut VPP700 »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #41 : 17.02.2015, 21:52:20 »
Tuollahan tuo vihreän releen toiminta on kuvattu:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFIComputer.html#ECUWorkaround

Lainaus
The relay is now powered by an ignition pulse from the coil when the engine is turned over

Eli käsittääkseni juuri kuten VPP700 muistelet. K-jetin rele iskee pumpun käyntiin kun se saa puolalta signaalia. Tällä tavalla ohitettaisiin LH-purkin hajonnut piiri joka ei anna herätettä valkoiselle releelle - ja auto toimii, kunhan LH on muuten ehjä.

Käyttäjälle näkyvänä erona lienee että vihreällä releellä virrat päälle käännettäessä ei esipaineistusta tapahdu, vaan pumput alkavat pyöriä vasta startatessa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4499
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #42 : 17.02.2015, 22:02:47 »
Hetken kun tuumii sen k-jetin releen toimintaa, on se tosiaan varsin helppo päivitys tuon valkoisen tilalle, kierrostietohan tulee sisällä valmiiksi mittariston taakse ja kaikki muut piuhat on jo valmiiksi sulakerasiassa. Emännän 745:ssa on tehty tuollainen korjaus, oletan että samasta syystä. Piuhat suoraan sulakerasialta, mutta kuupo eio tienny tuota että varastais rundikellon takaa piuhat niin on otettu puolalta ylimääräinen johto... Esipyöräyttää myös pumppuja jos tahtoo, virrat pois ja takasin kytkiessä pumput surahtaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #43 : 18.02.2015, 15:00:38 »
Hetken kun tuumii sen k-jetin releen toimintaa, on se tosiaan varsin helppo päivitys tuon valkoisen tilalle, kierrostietohan tulee sisällä valmiiksi mittariston taakse ja kaikki muut piuhat on jo valmiiksi sulakerasiassa. Emännän 745:ssa on tehty tuollainen korjaus, oletan että samasta syystä. Piuhat suoraan sulakerasialta, mutta kuupo eio tienny tuota että varastais rundikellon takaa piuhat niin on otettu puolalta ylimääräinen johto... Esipyöräyttää myös pumppuja jos tahtoo, virrat pois ja takasin kytkiessä pumput surahtaa.

näin myös muistan, että pumppu puörähtää kun virrat kytkee päälle/pois. :)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #44 : 01.03.2015, 11:12:56 »
Eiiiiiipä lähde vieläkään.... Molemmat pumput pyörii oikein nätisti hyppysähköllä, mutta startatessa ei edes lupaa... Otin ykkösen suuttimelta piuhan pois ja tökkäsin lasikantapolttimon liittimeen. Polttimoon syttyi valo kun virrat käänsi päälle, näin pitääkin tapahtua, vaiko ei?

Starttaamisyritys jäi siihen, että akusta loppui virta ja startti ei jaksanut enää pyörittää konetta ollenkaan. Ilmeisesti polttimon pitäisi vilkkua jos suutinten ohjaus toimii? Akkua en enää ehtinyt lataamaan kun piti lähteä kotiapäin ajelemaan.

Onneksi ei ole mikään kiire saada autoa ajoon, kesälomallahan sitä kerkeää... tai sitten ei :P


 

Autoracing  KL-varaosat