Jenkille ei ole tapahtunut yhtään mitään vuoteen... Teen sen sitten joskus itselleni 50-vuotislahjaksi

Sen sijaan maalla käydessäni sain jonkun ihme inspiraation tehdä tätä:

Akku paikoilleen, bensaa tankkiin, tarrakilpien lunastus ja 80 kilometrin siirtymä takaisin sivistyksen pariin. Tavoitteena saada keinoja kaihtamatta leimakuntoon ja talvikäyttikseksi, kuten haaveilin jo parisen vuotta sitten tekeväni.
Ensiksi hammastangon suojakumi vaihtoon:

Aloitin tuhoamalla yhden kuvan kaltaisen ulosvetimen, joten eikun Biltemasta uusi samanlainen tilalle ja kaveriksi Motonetista Kemperin Supergas -setti:

Kylläpä lähti, ihan hyvin saa näköjään lämpöä tuolla pikkutohottimellakin. Roikaleet pois ja paikkojen putsaus:

Siinä vielä operaation uhrit:

Raidetangonpään suojakumi otti itseensä lämmöstä, joten sekin meni vaihtoon. Rasvat paikoilleen:

Taitaa olla ihan timmi tuo sisänivel, kun jaksaa pitää koko raidetangon "tanassa". Uusi kumi:

Laitoin yleismallisen (Motonet 17-3285 / SKF VKJP02001), jonka ujutin paikoilleen irroittamatta raidetangon ulkoniveltä - suojasin sen vaippapaketin muovilla ja kiskoin haitarin tuosta yli, hyvin meni jarrukumirasvalla liukastettuna. Melkoinen on kyllä tuo 740:n hammastangon liikevara:


Ainakin alkuperäiskoloon asennettuna tuo yleiskumi kääntyy väärinpäin kasaan rutistettuna, mutta josko tuo sen kestäisi... Äärettömän pehmeä ja venyväinen tuo tuntui ainakin olevan. Toisella puolella on tuollainen muovimainen TRW:n tekele, ihan hyvin tuontyyppisetkin ovat minun muissa autoissani kestäneet:

Sivuhuomautuksena jenkissä on ilmeisesti eri valmistajan hammastanko (luultavasti ZF), siinä on erilaiset suojakumitkin. Ulkoniveleenkin uudet MoS2-rasvat paikoilleen:

Ja uusi suojakumi (Motonet 17-3933, mitoiltaan 11/33 mm):

Kierteitä sai vähän puhdistella ja viilailla kun edellinen asentaja oli ilmeisesti vääntänyt väkisin vääräkierteisen mutterin paikoilleen.
Sähköliimaa olen räkinyt jonkin verran...


...ja jonkin verran on vielä jäljellä tuota urakkaa:

Bensapumpun telinekin pitäisi laittaa takaisin. Ja mittaristo alkoi temppuilemaan, mikä lienee täysin ennekuulumatonta näissä vehkeissä


Sain merkkivalot toimimaan jokseenkin luotettavasti (ja sitä myöten laturin heräämään) ihan vaan ottamalla koko hommelin irti ja vähän nitkuttelemalla liittimiä. Mutta sitten nopeusmittarin molkero alkoi näyttää reilua seittemääkymppiä auton ollessa paikoillaan

Jos on tollaista kokonaista ja toimivaa mittaristoa tarjolla niin minulle yksi heti tänne, kiitos:

En millään viitsisi ruveta tinailuhommiin, jostain syystä juotoskolvi ei kuulu suosikkityökaluihini. Kenties siksi, kun en ole koskaan sitä opetellut kunnolla käyttämään.