Tarkoitatko puolet pienemmällä, että esimerkiksi HX35 54mm (inducer) pakosiivellä olisi korvattavissa kahdella 27mm (inducer) siipisellä ahtimella? Näistä tulisi sitten sama ilmamäärä samassa paineessa, mutta nämä kaksi pikkuhyrrää heräisivät nopeammin inertiatarkastelusi perusteella? Vai puhutko exducer halkaisijoista? Ne kuitenkin vaikuttavat enemmän inertiaan. HX35 54mm siiven exducer halkaisija olisi 83mm.
Jotta tähän saataisiin lisää mielenkiintoa, niin käyttäytyvätkö pienet ahtimet isojen tavoin, kun paine nousee? Saadaanko kahdella pienellä ahtimella sama tuotto 2 barilla kuin yhdellä isolla?
Pinta-aloista keskusteleminen vaikuttaa kyllä aika turhalta.
Yksinkertaistettuna kompurasiiven sisääntulohalkaisija määrittää ilmamäärän ja ulostulohalkaisija painesuhteen ja hyötysuhteen. Riippuu kartasta tosiaan miten paineella käyttäytyy, siksi ahtomet täytyy valita käytön mukaan.
Tässäkin täytyy muistaa että puolittamalla sisääntulohalkaisija ei saada aivan täysin puolta virtauksesta(fysiikan lait) mutta eniveis. Turboahdin tosiaan yleisesti saavuttaa maksimi ilmavirtauksen kun imukaulassa ilman nopeus saavuttaa äänennopeuden.
Voin joskus koittaa laskea millaisilla siivillä saataisiin puolet volvon virtauksesta ja paljonko se säästäisi inertiassa.
Eivät ne turboahtimet mitään mystistä salatiedettä ole vaan ihan normaalia fysiikkaa.
