RallyBaron  Samppasport

Twin turbo vinokone

  • 58 Vastauksia
  • 32056 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa basiiba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #30 : 08.05.2014, 21:45:03 »
Itsellä ois tämmönen tupla turbo tulollaan (Eaton M90+HX50). Saa nähä minkälainen tulee. Lohkona b230 pentan 86 akselilla.
745 2,5 turbo, 745 2,3 turbo    EX: 940 2,3,  740 2,4 TD, 740 2,3

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #31 : 08.05.2014, 22:44:18 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tässä Garrett T03 syöttää HX50 ja kun ahdot kasvavat yli 1bar ohittaa pakokaasut Garrettin.
Ilmanputsari on HX50, josta ilma kulkeutuu garrettin kautta coolerille.
eikai tämä muuten ole suomalaista kädenjälkeä? onko näitä tehtykkään vielä suomessa? olisi hienoa jos voisin ylpeänä sanoa olevani ensimmäinen suomalainen joka rakensi TT Redblockin 8)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #32 : 08.05.2014, 23:37:01 »
Suomalaista hyvinkin. Jossain vaiheessa oli JussiL:llä tuo auto ainakin.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #33 : 08.05.2014, 23:56:56 »
Suomalaista hyvinkin. Jossain vaiheessa oli JussiL:llä tuo auto ainakin.
niin mitäpä näistä vinokoneista jo tämän 40 vuoden aikana ei olisi keritty rakentaa  :buck2:
Kuvan autosta kokemuksia/tarinoita kiitos!

Brick

  • Vieras
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #34 : 09.05.2014, 08:13:09 »
Kuvan autosta kokemuksia/tarinoita kiitos!

Joo muoviämpärillinen osia sietä koneesta tulikin.

Tarkoitus oli kokeilla tuon systeemin toimivuutta strömbergillä, eikä korottaa ahtoja yli 1bar.
Garrettin ohituskanavan läppää availi garrettin vakio hukkaportti 0,5bar asetuksella. Sen mitä avasi.
Ohituskanavan päässä oli myös paikka ulkoiselle hukkaportille, jota ei ollut tällöin hallussa.

Pakkohan sitä oli silti kokeilla vaikkei hukkaporttia ollutkaan. Ahdin paketti heräsi niinkuin T03 heräilee ja kun HX50 potkas mukaan niin loppui motonetin ahtomittarista asteikko ja kaikki männänrenkaitten välit murusiksi.

Tämän jälkeen olin kovasti laittamassa eaton m90 hx50 yhdistelmää, mutta tuli motivaation lasku tai jotain.

Kaikille strömberg ämpärirunkkareille helpotukseksi voin sanoa, että kyllä tohon mega oli tulossa.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2014, 08:18:51 kirjoittanut Brick »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #35 : 09.05.2014, 18:02:35 »
eikai tämä muuten ole suomalaista kädenjälkeä? onko näitä tehtykkään vielä suomessa? olisi hienoa jos voisin ylpeänä sanoa olevani ensimmäinen suomalainen joka rakensi TT Redblockin 8)

Toivottavasti ihmiset ovat olleet historian saatossa niin fiksuja että ei olisi mennyt hukkaamaan aikaa ja vaivaa typeryyksiin. Mutta ei muutakuin onnea ja menestystä, paljon erilaisia kovia puheita foorumilla kuulee mitä on valmistumassa, mutta harva niistä ikinä oikeasti valmistuu.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #36 : 09.05.2014, 22:14:16 »
Itsellä ois tämmönen tupla turbo tulollaan (Eaton M90+HX50). Saa nähä minkälainen tulee. Lohkona b230 pentan 86 akselilla.

Jos remmi + pakokaasu ahdin, se ei ole tuplaturbo vaan kaksoisahdettu ;) *pilk nus*
Tuota olen ainakin itsekkin jossain foorumilla tavannut jo vinokoneeseen tuplaturbona ja oli kyseessä muistaakseni suomalainen häiskä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2014, 22:25:19 kirjoittanut miikel »

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #37 : 09.05.2014, 22:40:22 »
Kenen oli se keltainen wanha 245, vai oliko jopa 145 Eatonilla, Holsetilla ja megalla?  Kotkasta auto oli, ja nettiautossa sitä aikanaan kuolasin.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #38 : 09.05.2014, 22:46:57 »
Se on mun entinen,siitä oli joskus projektipäiväkirjakin vanhan landian puolella. Ei ollut Holsetilla vaan  Schwitser S2B holsetin kompressorisiivellä (siipikoot 60/65mm) ja Eaton M62.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #39 : 09.05.2014, 22:47:44 »
Kenen oli se keltainen wanha 245, vai oliko jopa 145 Eatonilla, Holsetilla ja megalla?  Kotkasta auto oli, ja nettiautossa sitä aikanaan kuolasin.
http://s19.photobucket.com/user/turbo245/media/245072.flv.html

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #40 : 10.05.2014, 00:31:41 »
Tuo video on ensimmäisestä kehitysversiosta pienemmällä turbolla ja Eaton M45 remmillä, remmi piti kauheata meteliä ja dumppi huusi koko ajan tasakaasulla ajettaessa.
Isommassa Eatonissa oli sellainen sisäinen bypass joka kierrätti ilman takaisin ahtimen imupuolelle, jolloin dumppi aukesi vain moottorijarrutuksessa.
Tuo oli kyllä hauska laite ajaa ja se olikin mun käyttöautona ympäri vuoden 5 vuoden ajan.
Laatikkona oli chevyn TH350 ja se alkoi antautua väännön takia, eikä tuo moottori muutenkaan oikein päässyt oikeuksiinsa automaatin kanssa.
Joskus on hieman kaduttanut että tuo tuli myytyä ja nyt on ajeltu turbo 940:llä viimeiset 3 vuotta.
Nyt on työn alla tuplaturbo tinakutonen ja siitä laitan myöhemmin jonkunlaisen projektipäiväkirjan kunhan laitteet saadaan toimimaan, ensistartti näillä näkymin ensi viikolla.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #41 : 10.05.2014, 10:29:32 »
Tuo video on ensimmäisestä kehitysversiosta pienemmällä turbolla ja Eaton M45 remmillä, remmi piti kauheata meteliä ja dumppi huusi koko ajan tasakaasulla ajettaessa.
Isommassa Eatonissa oli sellainen sisäinen bypass joka kierrätti ilman takaisin ahtimen imupuolelle, jolloin dumppi aukesi vain moottorijarrutuksessa.
Tuo oli kyllä hauska laite ajaa ja se olikin mun käyttöautona ympäri vuoden 5 vuoden ajan.
Laatikkona oli chevyn TH350 ja se alkoi antautua väännön takia, eikä tuo moottori muutenkaan oikein päässyt oikeuksiinsa automaatin kanssa.
Joskus on hieman kaduttanut että tuo tuli myytyä ja nyt on ajeltu turbo 940:llä viimeiset 3 vuotta.
Nyt on työn alla tuplaturbo tinakutonen ja siitä laitan myöhemmin jonkunlaisen projektipäiväkirjan kunhan laitteet saadaan toimimaan, ensistartti näillä näkymin ensi viikolla.
Tästä ois erittäin mielenkiintosta nähdä teholappu.  :)
Muutenki kiinnostais tietää lisää toteutuksesta, miten putket vedetty ym.
Itsellä ois tarkotus laittaa pieni Toyotan SC12 remmiahdin antamaan hönkää Holsetin HY35:lle alakierroksille. Ahtimessa on magneettiventtiili eli sen käsittääkseni pystyis pudottamaan pois pelistä tietyllä kierrosluvulla. Tuolla se on maannu hyllyssä monta vuotta, saas nähä tuleeko ikään paikoilleen...  ::)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #42 : 11.05.2014, 22:47:12 »
Korjatakseni aiempia viestejä. Yksinkertaistettuna kaksi pienempää turboahdinta herää aikaisemmin, koska inertia on verrannollinen massan etäisyyden neliöön. Eli puolet pienemmällä ahtimella inertia on enää 1/4. Kaksi näitä ja ollaan silti vielä puolessa, mitä ei laakerihäviötkään enää kumoa.
760 '90 b230ft+m46

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #43 : 11.05.2014, 22:48:38 »
Korjatakseni aiempia viestejä. Yksinkertaistettuna kaksi pienempää turboahdinta herää aikaisemmin, koska inertia on verrannollinen massan etäisyyden neliöön. Eli puolet pienemmällä ahtimella inertia on enää 1/4. Kaksi näitä ja ollaan silti vielä puolessa, mitä ei laakerihäviötkään enää kumoa.

Tämä, jos ajatellaan vain yhtä asiaa. Ahtimen heräämiseen kuitenkin vaikuttaa myös pakopulssit jne.

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #44 : 11.05.2014, 23:02:29 »
Tämä, jos ajatellaan vain yhtä asiaa. Ahtimen heräämiseen kuitenkin vaikuttaa myös pakopulssit jne.

Kaksi pakopesää, vierekkäisten sylinterien pakopulssit ei törmää, herääminen parantuu  ;)
Eli kun pakoventtiili aukeaa niin pakosarjassa ja pakopesässä ei ole valmiina jo edellisen sylinterin painetta mikä huonontaa virtausta.
760 '90 b230ft+m46

 

KL-varaosat  Race.fi