Carcom Oy  Elekma

240 takavalot

  • 37 Vastauksia
  • 10096 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #15 : 12.05.2014, 21:32:30 »
aijjooo mutta nythän mää vasta hokasinkin  :-[ anteeksi vain kauheasti kun en heti tajunnu, maalta kun on  :D
:D O0 O0
p.s suorita kytkentä jonkun paloaseman pihassa :2funny:
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 21:39:11 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HJM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #16 : 13.05.2014, 19:24:24 »
:D O0 O0
p.s suorita kytkentä jonkun paloaseman pihassa :2funny:

Juu,ny pelittää komeesti   :pomo: kiitos vinkeistä  ;)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #17 : 13.05.2014, 19:31:48 »
Juu,ny pelittää komeesti   :pomo: kiitos vinkeistä  ;)
hyvä hyvä. -H-
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #18 : 13.05.2014, 21:13:57 »
Lainaan tätä aihetta hiukan. Tämä mittaristossa oleva varotusvalo joka kertoo et joku lyhty on palanu. Jarrua kun painaa niin syttyy, mutta jarruvalot pelaa kuitenkin. Samanlaiset polttimotkin on. Voiko lisäjarruvalo tehdä tuohon häikkää et luulee omiaan koko systeemi? Vai rauhotanko mieleni ja nyppään mittaristosta valon irti?  ::)
V70 TDI

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #19 : 13.05.2014, 22:31:13 »
Yleensä kyseessä on maadoitusvika tai vetokoukun sähköt sotkee. Volvossa on aikas herkkä tuo valovian valvontasysteemi. Ellen ihan väärin muista niin takavuosina mm. Bilteman vetokoukkusarjoissakin oli ihan erilliset ohjeistukset liitettäessä Volvon valojärjestelmään.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #20 : 13.05.2014, 22:53:32 »
Yleensä kyseessä on maadoitusvika tai vetokoukun sähköt sotkee. Volvossa on aikas herkkä tuo valovian valvontasysteemi. Ellen ihan väärin muista niin takavuosina mm. Bilteman vetokoukkusarjoissakin oli ihan erilliset ohjeistukset liitettäessä Volvon valojärjestelmään.

Aivan joo. Onhan tuos koukkukin tosiaan. Sillähän se selviää kun ottaa pois käytöstä lisäjarruvalon ja vetokoukun ja kattoo mitä tapahtuu. Kiitti vinkistä  :)
V70 TDI

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #21 : 14.05.2014, 02:26:11 »
Lainataanpas itsekin tätä topiccia.

Vaihdoin aivan uuden takavalopaneelin kuskin puolelle taakse ja nyt palaa mullakin valo mittaristossa, että olisi joku polttimo palanut, vaikka kaikki polttimot kyllä toimii.  Voisiko olla sitten uuden valon maadoituksessa jotain häikkää?

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #22 : 14.05.2014, 03:00:25 »
Lamppuvahti vertaa kuormitusta vasen/oikea, tai eteen/taakse.  Jos lisäjarruvalo on kytketty toiseen takavaloon, huomaa lamppuvahti kuormituseron, kun toisella puolen on kuormaa 21W, ja toisella 42 W.  Lisäjarruvalon tai peräkärryn jarruvalon virta pitää ottaa ennen lamppuvahtia, siis jarrupolkimen ja lamppuvahdin välistä.  Sama pätee kaikkiin lisättyihin valokytkentöihin.  Lamppuvahdin jälkeisiin johtoihin ei saa kytkeä mitään.  Lamppuvahti on pyöreä mötikkä, johon menee pirusti johtoja, jossain kojetaulun uumenissa.  Autosähköasioihin vihkiytymättömän kannattaa noudattaa vanhan kansan periaatetta: "Älä kajoo, ettei hajoo"
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #23 : 14.05.2014, 10:02:59 »
Ompa melkonen johtosavotta jos pitää vetää johdot melkein edestä taakse parin lampun takia  :idiot2:

Eikös taakse tuu yks iso johtonippu niin miks siitä ei voi haarottaa koukulle ja lisävalolle? Vai vertaako se mötikkä sitten etupäätä ja takapäätä keskenään? Taitaa olla helpoin kun nappaa sen polttimon mittaristosta veke ja kiertää auton valot kerran viikossa läpi.
V70 TDI

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #24 : 14.05.2014, 11:07:14 »
Palaneen polttimon merkkivalo palaa todella herkästi, itellä paloi aina jarruttaessa, kaikki oli kunnossa ja watti määrät kohillaan, ei peräpistoketta.

Suosiolla otin polttimon pois sieltä mittaristosta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #25 : 14.05.2014, 11:18:32 »
Voi kun sais samanlaisen mötikän mittaan tulpanjohdot niin helpottas elämää enemmän kun vahdata lamppuja.
V70 TDI

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #26 : 14.05.2014, 11:38:39 »
Huolellinen autoilija ei moista vikavaloa tarvitse.  Valojen toiminta pitää tarkistaa yhtä usein kuin tankkaa.

Vilkuilla verrataan etu- ja takapäätä keskenään, ja sivuvilkkua ilmeisesti keinokuormaan.  Jarruvaloilla vasen-oikea-symmetrian poikkeama sytyttää vikavalon, samoin parkeilla

Jos lisäjarruvalossa on kaksi polttimoa, voi sähkön ottaa kummaltakin puolelta.  Yhteen polttimoon molemmilta puolilta kahden diodin kautta, samoin perävaunun liittimeen.

Perävaunun parkeille pitää sähkö ottaa ennen vikavahtia.  Valovika tai väärä kytkentä peräkärryssä ei sytytä vikavaloa.  Jos sähkön ottaa parkeilta suoraan, vasen ja oikea erikseen, syttyy vikavalo kärryn polttimoviasta tai "väärästä" kytkennästä.  Esim. rekkarivalon kytkennän epäsymmetria; pitää olla kaksi valoa.  Jos vasen ja oikea parkki on kytketty jossain yhteen, toimii vikavalo miten sattuu.  Joskus olen nähnyt liikenteessä kevytperäkärryn, jossa kaikki valot toimivat oikein.  Olikohan se joskus 1980-luvulla.  Paras kytkeä peräkoukun sähköt Volvon ohjeen mukaan, ja silti poistaa valovian merkkivalo.

Oikean puolen takasumarin pimentäminen ei omassani sytyttänyt vikavaloa.  Tarve tuolle valolle on kerran vuodessa katsastuksessa, ja melkein yhtä usein liikenteessä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #27 : 14.05.2014, 16:41:17 »
Mitä tästä opimme? Nakkaa se mittarivalo veke tai vedä sähköt uusiks. Eipä sillä, ihan hyvä idea aikonaan mut käyttökelvoton jos kokematon menee sählään väliin. On ne ruottinpojat vaan innovatiivista porukkaa  ;D
V70 TDI

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #28 : 14.05.2014, 17:22:09 »
Kyllähän tuo systeemi toimii kun vain tarkistaa että liitokset ovat asialliset ja polttomon kannoissa ym ei ole hapettumaa.
Itse tein vastaavan takavalojen huollon auton ostettuani yli kymmenen vuotta sitten ja silloin laitoin mm. vetokoukun sähköjen liitokset juottamalla eikä sen koomin ole tarvinnut murehtia niitä. Valovian merkkivalo syttyy vain silloin kun joku polttimoista on oikeasti rikki tai ei saa kontaktia, eli kyllä järjestelmä toimii.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 takavalot
« Vastaus #29 : 16.05.2014, 03:28:04 »
Kyllähän tuo systeemi toimii kun vain tarkistaa että liitokset ovat asialliset ja polttomon kannoissa ym ei ole hapettumaa.
...

Olen täsmälleen samaa mieltä.  Peräköukulle kannattaa sähköt ottaa vikavahdin ohi, ja tarkistaa kärryn valojen toiminta omin silmin.  Kärryn valot voi kytkeä monella tavalla niin, että toiminta on täysin lain mukainen.  Vielä useammalla tavalla niin, että toiminta ei ole ihan laillinen.  Joskus saattaa joutua vetämään lainakärryä pitkiäkin matkoja, ja on kiva, jos valovikavalo (heh) ei silloin turhaan pala. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Autoracing  KL-varaosat