Kulkukoira  Proturbo

V40 2.0 T '01 TYHJÄKÄYNTI HUOJUU MATALALLA / VIKAKOODI P0171

  • 8 Vastauksia
  • 9831 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Samoja vaivoja tuntuu olevan joka toisella, siis tyhjäkäynti huojuu ja välillä tyhjäkäyntikiekat tippuu niin alas, että viittä vaille sammuu.

Kevyttä käyntihämminkiä, joskus pientä nykimistä pikkuvauhdissa pintakaasulla jne. tuossa on ollut aina - siis meidän seitsenvuotisen yhteisen taipaleen aikana. Lambda-antureita, tulppia, tulpanjohtoja ja puolat olen vaihtanut ja viime kesänä uudet puolat saatuaan se tuntui suorastaan ryöstäytyvän lapasesta, kun niin iloisesti hyrisi.

Syksyllä alkoi vilautella moottorin vikavaloa ja talvella alkoikin herjata toista lambdaa, joka vaihdettiin. Hetken pysyi discovalot sammuksissa, kunnes syttyi uudelleen ja nyt onkin valitellut laihaa seosta (P0171). Tyhjäkäynti humpaa välillä ihan omiaan ja saattaa heiluttaa kierroksia nopeallakin tahdilla. Käynti on sitten tietysti mitä sattuu röpötystä. Toisena hetkenä taas käy ja kukkuu, kuin uutena. Korjaamollakin ihmettelivät asiaa ja jätettin se toistaiseksi ilmaan leijumaan, kun kukaan ei oiken osaa sanoa, mitä lähdettäisiin korjaamaan. Vaiva ei ole ollut niin iso, että se olisi suuremmassa mittakaavassa häirinnyt, sillä ajossahan auto pelaa ihan normaalisti. -Mutta pitäisihän se laittaa kuntoon.. Googlettelin aihetta ja mahdollisia tutkittavia asioita olisis kai imuilmavuoto, ilmamassamittari, tyhjäkäyntimoottori, kaasuläppäkotelo jne.

Jos lähdetään siitä puhdistuspuolesta ensin, ennen kuin ostan hitosti uusia osia kahden tonnin autoon, siis IMM putsattu ja suodattimen puhaltelin, se näkyy olevan vaihdon tarpeessa. Tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläppäkotelon siivoukseen löytyy oikein hyvä kirjallisia selostuksia, mutta nyt tullaan varsinaiseen asiaan, missä hiivatissa tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Entä kaasuläppäkotelo?

Löysin jotain vanhoja keskusteluja, jossa on ollut kuvia aiheesta,  mutta valitettavasti ne kuvat eivät enää intörnetissä vaella.

Parhaani mukaan tein palstalla hakuja aiheeseen liittyen, mutta en päässyt puusta pitkään. Jos joku viittis laittaa kuvan ja osoitella em. komponentit, TAI esittää muuta ratkaisua vaivaan, niin kiitos. Kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 14:07:44 kirjoittanut jeijei »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14967
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vikakoodi viittaa epäsuorasti juuri IMM ja jos se näytti paskalle niin ei kuin uutta tilalle tai jos saat lainaan niin kokeilla toisella mutta siihen osoittaisin sormella minä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
IMM näytti silmämääräisesti oikein puhtaalle ja siistille, ja mitä siitä nyt pitäis osata katsoa, en tiedä. Tuhautin kuitenkin CRC IMM-pudistusspraylla ja annoin rauhassa kuivaa.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Ootko laittanut ihan alkuperäisosana nuo lambdat?

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
7 vuotta sitten laitettu muistaakseni toinen orkkis Wetterillä ja toinen sitten itse tarvikkeena (enpä pysty enää muistamaan, kumpi oli etu ja kumpi taka) . Nyt meni tarvikeanturi, kun toinen uusittin talvella (kun vikakoodi sitä selvästi herjasi).

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Voi ristuksen äiti. Tappelu pskakasan kanssa jatkuu vaan. Kuukausi-pari nollakeliä ja nyt lähti tehot. Eipä tarte paljo ohituksia suunnitella, kun vaikka kakkosella kiihdyttäisi ei missään vaiheessa lähde vetämään. Meidän alitehoinen Hiacekin on kohta terhakampi. Onhan tuo ennenkin kosteaan keliin reagoinut, mutta tämä on jo jotain ihan käsittämätöntä. Mitään järkevää vikakoodia ei anna ja "pitäs sen ihan kunnossa olla", mutta kun se ei ole. Tiedän, koska tässä pari viikkoa sitten yhtenä siunattuna päivänä se toimi niinku ennen vanhaan.  S* Jopa turbo tuntui laukkaavan mukana kaasupolintuntumasta ja tutusta "suhinasta" päätellen. Sitä ihanuutta kesti noin 104 km.  :sundaydriver:

Edelleenkin, itse itseäni toistaen kysyn: "Tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläppäkotelon siivoukseen löytyy oikein hyvä kirjallisia selostuksia, mutta nyt tullaan varsinaiseen asiaan, missä hiivatissa tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Entä kaasuläppäkotelo?"
Löytyiskö keneltäkään kuvallista matskua aiheeseen liittyen?

200 tkm me kuljettiin onnellisena yhteistä taivalta, mutta nyt 8 vuoden liiton jälkeen, alan toivoa, että se sytyttäisi itse itsensä parkkipaikalla.  :peetu:

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Tarkennan vielä, että tyhjäkäyntihän ei enää huoju niin pahasti, kuin keväällä, mutta sama vikakoodi on silloin tällöin ilmestynyt ja nyt tuntuu jossain sytytysosastolla olevan suurempia vaikeuksia, esim. lyhyen ajon jälkeen (työmatka) päivän seisottuaan saa startata melko pitkäänkin ennen kuin hörähtää käyntiin.  :-[

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Pitkä starttaus viittais bensapainesäätimeen.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
ja paineen säätimen kalvohan on helppo testata.ota siitä lähtevä alipaine letku irti ja jos sieltä tulee bensaa niin se on rikki.paineen säädin löytyy jakotukin päästä ja siitä menee letku kaasuläpän eteen imusarjaan.

ootko tutkinu imuvuotoja esim ruiskuttamalla vaikka vettä kaikkiin mahdollisiin liitoksiin kuten imusarjan saumoihin/letkuihin?oliko tarvike lambda liitintä myöten bolt on malli vai pitikö vanhasta anturista ottaa liitin uuteen anturiin?törmännyt todella monesti siihen ettei tarvike osat toimi vollessa.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo