KL-varaosat  Race.fi

V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?

  • 5 Vastauksia
  • 11831 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heijani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?
« : 22.04.2011, 23:06:35 »
Noin viikko otsikon sitten otsikon auto "puutui" kylmänä pintakaasulla ajettaessa muutamaan eri otteeseen. Alkoi myös tuntumaan, että kaikki tehot ei nyt ole tallella. Vikavaloja tms. ei kuitenkaan ilmaantunut. Päätin vaihtaa sytytystulpat ja ilmansuodattimen siinä sivussa. Vitossylinterin tulpankotelossa oli öljyä jonkun verran. Putsasin mahdollisimman hyvin ja vaihdoin tulpat. Pari päivää tämän jälkeen syttyi keltainen moottorin vikavalo. Sinisellä käynti kertoi ahtopaineenanturin olevan viallinen. Vaikutti järkeenkäyvältä, kun tehoakin oli kadoksissa ja se uusittiin. Tämän jälkeen auto tuntui toimivan normaalisti. Pari päivää meni ja samainen moottorin vikavalo syttyi jälleen ja taas oli selvästi tehoa hukassa. Tällä kertaa vikakoodina on ECM-280A - liian suuri signaali. Lambda-anturi on tarkoitus vaihtaa viikon päästä, mutta saadaanko auto tällä kuntoon?

Yritin tänään tutkailla mahdollisia imuvuotoja starttipilotilla ja en löytänyt mitään erityistä. Nyt vikakoodin nollauksen jälkeen tuntuisi toimivan taas tehojen puolesta normaalisti. Auto käy, ja on koko ajan käynyt, tyhjäkäyntiä erittäin siitisti, eikä muutenkaan mitään ylimääräisiä ääniä esiinny. Onko muita mahdollisia kohteita, joiden mahdollinen viallisuus on kotikonstein helppoa selvittää? Auto on minulle melko uusi ja googlettamisen perusteella vaikuttaa, että kellään ei lambda-anturin vaihto ole ratkaissut ongelmia. Onko oikeasti näin vai onko anturin vaihtamisesta ollut jollekin hyötyä?
V70 2.4T AWD -01

Poissa heijani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?
« Vastaus #1 : 25.04.2011, 17:09:25 »
Ja jatkuu... Vikavalo oli nollaamisen jälkeen muutaman päivän pois ja auto vaikutti toimivan normaalisti. Tänään moottorin vikavalo sitten taas syttyi ja muutaman kilometrin päästä alkoi käymään hyvin epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Tätä ei ollut aiemmin tehnyt. Kierroslukumittarissa ei huomaan mittään, mutta auto käy ikäänkuin hyrskyttämällä ja pakoputkesta tulee selvästi mustahkoa savua.

Vain pari sataa metriä oli jäljellä kotiin, joten ajoin kotiin ja irrotin testimielessä ilmamassamittarin. Ei vaikutusta vaan käynti on edelleen erittäin huonoa. Päädyin sitten purkamaan vähän ja otin pari tulppaa irti ja ne ovat aivan mustat. Olleet siis viikon paikallaan eli auto vaikuttaa käyvän huomattavan rikkaalla. Nyt vaikuttaa siltä, että noinkohan tuolla uskaltaa ajaa enää ollenkaan? Huolto on vasta perjantaina ja autolle olisi kyllä tarvetta... Varmaan ainakin katti on vaaravyöhykkeessä. Tukevatko nämä oireet edelleen lamda anturin vikaa? Ainakin sytytystulpat meni taas uusiksi.

edit: Testasin vähän vielä ja käynnistymisen jälkeen auto käy hetken siististi ja sitten kuuluu vaimea napsahdus, ikäänkuin joku rele tms. napsahtaisi ja sen jälkeen käynti huononee dramaattisesti. Lisäksi ilmamassamittarin tienoilta kuuluu lähes jatkuva ja erittäin tiheä naks, naks, naks ääni. Ehkä ilmamassamittari yrittää säätää seoksia ja menee sekaisin kun lambda anturin antama tieto on virheellinen? Ei ymmärrä  :(
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011, 21:30:01 kirjoittanut heijani »
V70 2.4T AWD -01

Poissa heijani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?
« Vastaus #2 : 28.04.2011, 15:48:03 »
Jatkoa... Nyt on ilmamassamittari vaihdettu uuteen ja käynti normalisoitui. Lambda anturin vikaa herjaa edelleen eli varmaan sekin on sitten vaan uusittava. Tulpatkin menee taas uusiksi, kun seokset oli niin pahasti pielessä. Toivottavasti tuossa oli tarpeeksi vähäksi aikaa ja lambda anturin vaihto auttaa...
V70 2.4T AWD -01

Poissa heijani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?
« Vastaus #3 : 01.07.2011, 22:48:35 »
Kommentoidaan nyt sen verran vielä, jos jollekin sattuu vastaavia oireita ilmaantumaan. Koputan nyt puuta ja lyön itseäni päähän, mutta näiden toimenpiteiden ja parin kuukauden ajojen jälkeen vikavaloa ei ole näkynyt ja auto toimii normaalisti. Jotenkin tuntuu, että ilmamassamittari oli syyllinen koko ajan ja kaikki muu oli oireita ei syitä. Voin tietty olla väärässäkin ja kai näin vanhassa autossa antureita hajoileekin, mutta ilmamassamittarin vaihdon vaikutus oli kyllä huomattava.
V70 2.4T AWD -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?
« Vastaus #4 : 01.07.2011, 23:16:11 »
Tämä oli näköjään tälläinen yksinpuhelu auton korjaus, mutta kiitos kun kuitenkin jaoit vikasi ja korjauksen foorumilla.
Toivottavasti seuraavan vian kohdalla olisi jollain jotain ideoita heittää ilmoille.

Poissa pakkke

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, -00 2.4T AWD lambda anturi?
« Vastaus #5 : 30.11.2015, 21:31:45 »
 V70 2,4T AWD AUTOMAATTI Autolla ajettu 187000 km.
Itselläni on vastaava  vika  esiintynyt jo pitkään. Vikakoodit P0134 ja P0014, edellinen viittaa happianturiin, jälkim. nokka-akseliin.
Auto kävi huonosti kuumana.  CO ja HC arvot pielessä, tiiveystestaus osoitti vuotoa p-putkessa.

Pakoputken laippa oli murtunut turbon vierestä, 2-3 cm, se hitsattiin ulkopuolelta, CO ja HC arvot saatiin kohdilleen ja leima paperiin.
 
Ajettuani 20 km kelt. valo syttyi taas, (viat) P0014 ja P0134, moottori käy hyvin, tiedä häntä mikä vika on vielä
päällä.


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron