Autodiagnoosi  Carcom Oy

VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA

  • 22 Vastauksia
  • 8718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pilippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« : 13.05.2014, 18:06:04 »
Elikkäs löytyy tämmönen vuuen -90 740 B234F konneella. Tyhjäkäynti ja kulutus ei asetu millään vaikka säädöt kohdillaan. Lopulta Jetronic boksin irtikäyttö sai auton käymään n. 30 sek normaalisti. Pitäisi varmaan testata toimivaa moottorinohjausboksia(-571 loppuinen). Vikakoodit ilmoittaa lambda arvoa ja rpm signaalia. Testit on ajettu läpi eikä releissä ym. pitäisi olla vikaa. Voisko saada vinkkejä missä vika voisi olla, vrcf FAQ ja vastaavat tapaukset käyty läpi jo...

Vaihdetut/tarkastetut osat
Lambda anturi
YKK anturi
Imuvuodot tarkastettu
Lämpöanturi
Ruisku

Toimivaa 571 tai 628 boksia Kuopion lähiseuvuilta jos löytyy, olisin halukas testaamaan!

E: Anturit ja IMM mallia bosch
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 18:37:47 kirjoittanut pilippa »
2x Volvo 360 B200K
Volvo 740 B234F

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #1 : 13.05.2014, 18:19:30 »
Mieluummin kokeilisin toimivasta autosta IMMua.

E: Luin uudestaan ajatuksen kanssa. Kirjoitit, että säädöt on kohillaan. Mitkä säädöt?
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 18:24:36 kirjoittanut järviin »

Poissa pilippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #2 : 13.05.2014, 18:30:32 »
IMM puhdas ja lanka kunnossa, säädöillä tarkoitin kaasuläpän asennon tarkistaminen ja autokorjaaja hiplaili jotain vaijereita yms ja tuumasi ettei siellä puolen ainakaan ole mitään vikaa.
Voiskos IMM olla muutoin muka epäkunnossa?
2x Volvo 360 B200K
Volvo 740 B234F

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #3 : 13.05.2014, 18:31:53 »
Voiskos IMM olla muutoin muka epäkunnossa?

Voi.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #4 : 13.05.2014, 18:33:00 »
Ainakin tarvike IMM ja lambdojen kanssa on monasti ongelmia.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #5 : 14.05.2014, 17:25:44 »
Kerrotkos ne vikakoodit ihan numeroina, mitä LH antaa?

Jotenkin tulee mieleen piuhavika EZK:n ja LH:n välillä, jos LH herjaa kierrosluvusta.
Antaako EZK mitään vikakoodeja?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #6 : 14.05.2014, 21:27:16 »
Kun aloituspostaukseen joku vastaa, niin on tapana vastata siihen uudella postauksella, eikä aloituspostausta muokkamalla.
Syy siihen on se, että tarinasta tulee muutoin suhteellisen sekava.

Poissa pilippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #7 : 14.05.2014, 21:47:41 »
Vikakoodit ovat 1-3-1 ja 2-3-2 eli rpm signaalia ei ole startatessa ja lambda arvo liian rikas/laiha tyhjäkäynnillä.
Kulutushan on sitä tasaista 13-15 litraa satasella...
2x Volvo 360 B200K
Volvo 740 B234F

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #8 : 14.05.2014, 22:14:22 »
Kulutushan on sitä tasaista 13-15 litraa satasella...
Matka-ajossa liian korkea kulutus.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2014, 22:23:56 kirjoittanut järviin »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #9 : 15.05.2014, 13:01:32 »
Vikakoodit ovat 1-3-1 ja 2-3-2 eli rpm signaalia ei ole startatessa ja lambda arvo liian rikas/laiha tyhjäkäynnillä.
Kulutushan on sitä tasaista 13-15 litraa satasella...

1-3-1 tarkoittaa sitä, ettei LH saa EZK:lta kierros-tietoa. = johdotusvika
2-3-2 voi tarkoittaa myös liian rikasta seosta, eikä pelkästää laihaa. Se taasen voi johtua polttoaineen paineesta, joka on liian korkea.

Antoikos EZK mitään vikakoodeja?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pilippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #10 : 15.05.2014, 16:22:36 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Tuon ohjeen mukaan katsoin vikakoodit eikä anna muita vikakoodeja. Tarkoitus olisi aukasta boksi ja katsoa onko huonoja juotoksia tai kosteusvaurioita mitkä on kuulemma ylleisiä ollu näissä.
Joo eihän kulutuksen pitäs olla tosissaan lähelläkkää 13 litraa jos ei kylillä pole nilikka suorana...
2x Volvo 360 B200K
Volvo 740 B234F

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #11 : 15.05.2014, 18:21:01 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Tuon ohjeen mukaan katsoin vikakoodit eikä anna muita vikakoodeja. Tarkoitus olisi aukasta boksi ja katsoa onko huonoja juotoksia tai kosteusvaurioita mitkä on kuulemma ylleisiä ollu näissä.
Joo eihän kulutuksen pitäs olla tosissaan lähelläkkää 13 litraa jos ei kylillä pole nilikka suorana...

Eli luit vikakoodit nastoista 2 ja 6 ?

Jos ainoastaan LH antaa nastasta 2 tuon 1-3-1 koodin, niin todennäköisesti piuhavika.

Minä tutkisin bensan paineen, ennenkuin menisin boxia aukomaan, sillä todennäköisesti vika ei ole siellä LH:ssa. Tuo 2-3-2 taas viitaisi kulutuksen keralla ennemmin bensan paineisiin. Seuraava mitattava asia on se IMMu. Eli sen pitäisi antaa n. 2,3V jännite tyhjäkäynnillä. Ohje löytyy tuolta FAQ:sta vikakoodi-viestiketjusta.

Enkä avaisi boxia muutenkaan, ellei elektroniikka ole tuttua!
Ollakseni rehellinen, itse en ole törmännyt LH:n boxi vikoihin ollenkaan, vaikka tuttavapiirissä näitä LH2.4 on läjäpäin. Vika on poikkeuksetta löytynyt muualta kuin ECU:sta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pilippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #12 : 25.08.2014, 23:47:58 »
IMM käyty mittarin kanssa läpi aijemmin kesällä mutta katompa huomenna vielä uudelleen että siellä on lukemat OK.
Elikkäs tännään on käyty piuhat läpi (huh huh mikä savotta). Silmään sattu boksin liitin missä ol minussa eppäilyksen herättävä haarotus. Joku näitä aijjemmin räpläillyhhän se ossois sannoo onko se ihan orikinaali sytös...Eli kuvassa oleva vihreä piuha haarottuu ennen liitintä ja vihreä piuha männöö nappaan 24 ja ruskee nappaan 5. 5 napa on FAQin mukkaan 12V jatkuva jännite mutta 24 navasta ei tietoo.

Kuvvaa en suanu näkyviin mutta allapa on linkki siihen
http://www.imgur.com/zE8pcYY

Jos tiijät asiasta jottain nii elä ujostele kertoo!
2x Volvo 360 B200K
Volvo 740 B234F

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #13 : 26.08.2014, 00:10:37 »
Nyt sulla taitaa olla kyllä väärä kaavio. Vihreä piuha on lambdan suojattu signaali piuha.
pinni 24 lambda signaali ja 5 maadoitus/lambdan johdon suoja. eli ihan tehdastekoisia johtoja ovat.

965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa pilippa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 740 B234F KÄYNTIONGELMAA
« Vastaus #14 : 27.08.2014, 22:04:25 »
Tännään käyty ylläolevan kaavion avulla tärkeimmät piuhat läpi ja kaikki ol niistä kunnossa. IMM liittimen 3. navasta tuli 2,45V, mikä varmaan riittävän lähellä 2,3V??
Vikakoodit nollattiin ja autoa tovi pyöriteltiin nii semmonen koodi tul kun 1-2-2 Imuilman lämpöanturi. Pitäskö tämmönen anturi jostain löytyäkkii?
2x Volvo 360 B200K
Volvo 740 B234F

 

Autoracing  KL-varaosat