Tuli vaihdettua ilmanputsari pestävään K&N malliseen. Ostohetkellä autossa oli myöskin pestävä BMC:n kaksoiskartio filtteri BSR:n kotelossa. Pesin ja öljysin aluksi sen BMC filtterin, sekä asensin takaisin paikalleen, mutta jotenkin se kyseinen rakennelma mietitytti. Suodatin vaikutti ensinnäkin pinta-alaltaan hirveän pieneltä ja lisäksi se imi turhaan konehuoneesta sitä kuumaa ilmaa. Päätin vaihtaa tilalle auton mukana tulleen vakion putsarinkotelon ja hankkia sinne sisälle pestävän K&N vapaavirtaussuodattimen. Vastaavalla tavalla kuin kaikissa muissakin autoissani on tehty, etuna on että moottoriin saadaan mahdollisimman viileätä ilmaa konehuoneen ulkopuolelta, mutta putsari on kuitenkin vapaavirtaus versio, pestävä ja pinta-alaltaan riittävä.
Asentaessa kävi ilmi vielä että O-rengas joka tiivistää ilmamassamittarin ja putsarikotelon toisiinsa oli tietenkin hukattu. Onneksi Tiivistekeskuksestä löytyi juuri sopiva nitriilikuminen 70 x 6mm O-rengas.

BMC suodatin BSR:n kotelossa auton ostohetkellä.

Vakio paperi suodatin vakiokotelossa.

33-2670 K&N suodatin menossa paikalleen.

K&N suodatin paikallaan.

K&N paikallaan ja varoitustarrat liimattu kanteen kertomaan huoltomiehelle ettei parane sorkkia.

Lopputulos, väittäisin virtaavan saman tai enempi kuin ennen muutosta, mutta ainakin se on varmaa että kone saa viileämpää ilmaa turbolle asti. Mistäköhän tuo putsarikotelo on peräisin, käy heittämällä paikalleen, mutta nähdäkseni tuossa kannessa pitäisi lukea TURBO eli onkohan tuo matalapaineturbosta peräisin, havaintoja kellään ?
Edit: Positiivista oli huomata koeajolla että aikaisemmin niin voimakkaasti kuuluneet sihinät, puhinat ja poksahtelut vaimenivat tuolla putsarin muutoksella pois. Ei enään "siiihhh- piiiih-puuuuuuhhh-poks" ääniä, hävetti melkein ajaa kun kuulosti ihan vatun tuningautolta. Silti vitosen ominaiset murinat BSR:n tuplaputkista turbon säestyksellä kuuluu edelleen kunhan antaa enempi hanaa, mutta silleen juuri sopivasti

Purin ja pesin kaikki putkistot ja huomasin siinä samalla oudon muovin kappaleen syylärin etupuolella olevassa imuaukossa. Muovinkappale tukkii käytännössä koko imuaukon, se on vakio osa, Volvon osanumerot ja kaikki. Ilmeisesti sen tarkoitus on jotenkin estää talvella kurakelillä ajettaessa veden ja suolamössön pääsy putsariin...käytännössä se kuitenkin estää ja kurtistaa ilmanpääsyä ilmanputsarille. BMC:n filtterin kanssakin se on estänyt käytännössä kokonaan sen vähäisenkin raittiinilman pääsyn putsarille asti.

Muovin pala irrotettuna, kiinni oik.yläkulmassa näkyy ruuvinreikä jolla se on ollut kiinni.

Outo käikäle lähikuvassa.

Imuaukko näkyy nyt hyvin ja ilma pääsee esteettä putsarille, niin tietysti vesikin, mutta kotelon pohjalla on vedenpoisto reikä. Talveksihan tuon käikäleen voi asentaa taas paikalleen jos ilmenee coolerin jäätymistä tms.