Elikkäs omistan Volvo S70 mallisen auton (2.4l 20V bensavapari, manuaali) vuosimallia 2000. Ajettu n.250tkm. Viikko sitten käytin autoa konttorilla ja hylkäsy tuli

Päästöistä CO-arvo oli liian korkea. Nyt olen lukenut auton vikakoodit VIDA-ohjelmalla ja tälläisiä koodeja tuli:
-ECM-2110 Etummainen lambdasond, lämmitys- liian suuri signaali
-ECM-532D Vikamerkkivalopyyntö kaasuläppäyksiköstä- Signaali virheellinen
-ECM-9300 Kytkinpolkimen anturi-Liian pieni signaali
Tuo lambdavika varmasti selittää päästöt, vaan nuo kaksi muuta vikaa vaikuttaa oudolta. Kytkinpolkimen anturin mittasin, jännite ja resistanssi oli ok eli sen pitäisi pelata vaan vikakoodi ei nollaudu. Lambdan mittaukseen en ohjetta löytäny vaan ei ainakaan ohmimittari antanu anturilta lukemia...
Kaasuläppä on käynyt korjauksessa joka sisälsi:
Puhdistus
Asentotunnistimen vaihto kärjettömään versioon
Läpän ohjain-elektroniikan tarkistus ja huolto
Suojakannen uusiminen
Joten kaasuläppäkotelonkin voisi olettaa olevan kunnossa. Voisiko vika olla moottorin ohjausboxissa, vai pitääkö vaan rueta vaihtelemaan lambdaa ja kytkinpolkimen anturia,mitä ootte mieltä?
Auto siis pelaa ajussa hyvin ja tyhjäkäyntikin on ok. ETS- ja moottorin vikavalot vaan palaa.