Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa

  • 10 Vastauksia
  • 4499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temenstein

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« : 27.05.2014, 14:20:31 »
Autossani palaa vikavalo ja herjaa volvon testerillä koodia "mukautuva lambdasäätely lohko 1 yläraja"

elikkäs vikavalo syttyy ja näytössä lukee "pakokaasuja huolla pian". Testerillä tai akunkengän irroituksella koodin saa nollattua aina mutta se uusii päivän parin päästä.
olen tutkinut imuilmavuodot, ahtoilmavuodot, alipainevuodot ja olen myös kokeillut uutta ilmamäärämittaria ja vaihtanut etumaisen lambda-anturin. Mittasin myös polttoaineen paineen kun vida näytti sen yhdeksi vikamahdollisuudeksi, paineet oli ok (3-4bar)

onko kokemuksia/ehdotuksia mitä seuraavana lähtisi tutkimaan? Itse ecm ohjainlaitteen vikoihin en kyllä ole törmännyt ainakaan aiemmin?

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #1 : 27.05.2014, 15:22:43 »
2 (taaempi)- Lambda?
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #2 : 27.05.2014, 17:45:05 »
2 evap-järjestelmän takaiskuventtiiliä sielä imusarjan kupeessa

Irroita ja tarkasta, että pitää toiseen suuntaan ja päästää toiseen suuntaan  (puhalla suulla)


Tämän näköisiä.


Poissa temenstein

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #3 : 27.05.2014, 20:25:44 »
Tarkistin takaiskuventtiilit ja molemmat toimi oikein. Samalla huomasin että alipaineletku mikä menee takaiskuventtiililtä imusarjaan, oli halki klemmarin alta (tai sitten halkaisin sen irrottaessa letkua imusarjasta)... jotenka korjasin tämän paikan ja käytin akunkengän irti ja valo ei pala (niinkuin ei koskaan pala akunkengän irrotuksen jälkeen)

Nyt pitää vaan taas ajella ja odotella että syttyykö valo uudestaan. Sehän tästä tympeää tekeekin että vika ei ole pysyvä, vaan hetkellisesti käy päällä ja jättää valon palamaan. Aina joutuu odottamaan päivän tai pari akunkengän irrotuksen jälkeen, että valo syttyy uudelleen.

Valon syttymiselle ei näytä olevan merkitystä tekeekö täyskiihdytyksiä vai ajeleeko normaalia ajoa. Yleensä valo pamahtaa mittariin ihan normaali ajossa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #4 : 27.05.2014, 20:58:21 »
Tuo mukautus alkaa hiljakseen kulkemaan kohti sitä raja-arvoa, jossa vikavalo syttyy.
Yleensä se vaatii pidemmän ajon, että syttyy ja tasainen ajo sen sytyttää herkimmin, kun tasaisissa ajo-olosuhteissa se mukauttaminen tapahtuu.

Vidalla on kyllä parametrit noille mukautus-arvoillekkin, joista näkee hetikohta, mihin suuntaan ja kuinka nopeasti se alkaa ajautumaan pois läheltä nollaa.

Poissa temenstein

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #5 : 27.05.2014, 21:44:37 »
Minulla olisi vida tässä käytettävissä. Mitähän parametrejä rupeaisin sieltä ECM:ltä seuraamaan?
Tutkin ilmamassaa, lambdaa ja mitähän kaikkia arvoja minulla oli siinä esillä, mutta äkkiseltään en huomannut että mikään rupeaisi poikkeamaan arvostaan.

Poissa temenstein

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #6 : 28.05.2014, 21:09:44 »
Tänään taas syttyi vikavalo. Tuttava meinasi että kannattaisi kokeilla vielä erilaisella ilmamäärämittarilla josko tokenis. En muista alkunumeroita mutta paikallaan oleva mittari on 045? loppunen ja kokeilin 088? loppuista muistaakseni, jos seuraavana kokeilisi sitä 108 loppuista. ( en varma muistinko nuo loppunumerot oikein)

Muistaakseni tuo 088 loppuinen on D5 ilmamäärämittari mutta auto kyllä toimi sillä ihan oikein, mutta sitten kuitenkin taas syttyi tuo valo.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #7 : 30.05.2014, 15:39:50 »
Mikä tuo "mukautuva lambdasäätely lohko 1 yläraja" ilmoitus on ECM-koodina ilmaistuna?
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa temenstein

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #8 : 31.05.2014, 10:27:57 »
ECM-262A se näytti plevan tuo koodi.

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #9 : 01.06.2014, 10:42:30 »
Toimiiko auto muuten normaalisti? Vuotaako pakoputki? Esim. pakosarja tai turbo halki? Onko tulpat vaihettu millo ja jos on ni mitkä tulpat on? Onko jakoremmi millo vaihettu? Jako kohallaan? Tuntuuvat olevan nuo turbo volvot olevan aika tarkoja noista tulpista..  :idiot2:
Itellä oli mk1 V70 2.0t ja laitoin ngk:n tulpat ni ei menny viikkookaa ku sytty lambdan valo.. ja sit laitoin orkkis kynttilät ni ei herjannu enää mitään ja oli vielä halvemmat alkuperäset ku nkg:n tulpan :D
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa temenstein

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 2.4T aut. 2001 vikavalo palaa
« Vastaus #10 : 01.06.2014, 15:04:48 »
Joo oon kuullut että ngk tulpat ei volvoissa toimi. Vaihdoin pari päivää sitten volvon orkkistulpat. Jako on varmasti kogallaan, sen kyllä kuulee jo käynnistä. Auto toimii ihan normaalisti. Pakovuodot olen tutkinut ja niissä ei mitään poikkeavaa, pakosarja ja turbo on ehyet. Pakokaasumittauksen tein ja kaikki arvot hyvät. Kokeilen huomenna vielä sitä toista ilmamäärämittaria.

 

Carcom Oy  Elekma