Esimerkiksi Saksassa on paljon enemmän pimeitä maanteitä ja autobaanoja ihan suurien kaupunkienkin sisällä. Ei sinällään ihmetytä, että saksalaiset kehittävät laservaloja yms.
Olisin hitusen erimieltä pimeästä euroopasta!


Olen usein ihmetellyt miten Suomessa on niin hemmetisti katuvaloja, johtuuko teollisuudesta, jolloin sähköä meni öisin katuvaloihin ja päivällä teollisuuteen eikä tarvinnut sammutella sähkövoimalaitoksia.
Ihan pimeän ajan pituudesta veikkaisin valojen määrän johtuvan, sillä meillä valoisan ajan pituus on jotain aivan muuta kuin saksassa joulukuussa.
Mucnhenissa 22.12 päivän pituus on 8 tuntia 21 minuuttia ja hämärä päälle. Kouvostoliitossa päivällä em. päivänä on pituutta 5 tuntia ja 22 minuuttia.
Vaikka meillä palaa valot öisin kaupungeissa, niin sähkönkulutus romahtaa todella radikaalisti yöllä. Yön ja päivän kulutuksen erotus on luokassa 2 500 MW mikä vastaa suurempaa muutosta kuin OL3 tulee joskus tuottamaan sähköä.
Intensiiviset kuluttajat käyttävät mielellään yöllä sähköä, koska se on silloin halvinta. Muutenkkin energiaintersiivinen teollisuus pyörii kyllä 24/7 tahdilla.
Suomen kaikkien katuvalojen sähkönkulutus on aika hyttysen papana itämeressä kaikkiaan.