Futurez  Kulkukoira

Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.

  • 105 Vastauksia
  • 168363 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #90 : 11.08.2023, 14:51:10 »
No joo, olihan siinä vitosen alapyörässä eri pulttijako dampperille.
Ilmeisesti noissa jakopään ohjainrullissa ja vesipumpussakin on sit sen verran eroa 148-hampaisella ja 152-hampaisella jakopäällä että pelkällä hihnan ja nokkapyörien vaihdolla ei selviä. 

Lievä vitutus tietysti päällä kun kasannut moottoria jonkun toisen purkamasta osakasasta, ja tässäkin oli 2.5 litrasen kellarissa oli paikoillaan tuo isompi kampuran ratas ja sit vesipumppu ja kiristin oli noita 148-hampaiselle tarkotettuja minkä mukaan tilas uudet

E: Näköjään tuo vanhemman kutosen alapyörä on ihan sama kuin vitoskoneisen. Eli siinäkin on eri pulttijako kuin uudemman kutosen dampperissa. Nyt tuli siis kampuran pyörätkin vanhemmasta moottorista ja homma toimii.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2023, 22:01:40 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Timojussi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #91 : 02.11.2023, 20:48:01 »
Onko vaparin B5244S2 RN kampiakseli yhtä kestävä kuin turbon B5234T5 kampiakseli?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #92 : 02.11.2023, 21:20:58 »
Onko vaparin B5244S2 RN kampiakseli yhtä kestävä kuin turbon B5234T5 kampiakseli?
Samaa tavaraa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jone91

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #93 : 03.12.2023, 22:24:03 »
Mulla olis B6284T -99 ja tarkotus olis laittaa se 740 keulalle. Mitä kaikkea joutuu tekemään niinkuin leima mielessä? Ja uskaltaako tosta ottaa vakio sisuksilla 350-380heppoja?

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #94 : 08.12.2023, 17:55:57 »
Mulla olis B6284T -99 ja tarkotus olis laittaa se 740 keulalle. Mitä kaikkea joutuu tekemään niinkuin leima mielessä? Ja uskaltaako tosta ottaa vakio sisuksilla 350-380heppoja?

Moottorin kannakkeet aftermarket tai 960, moottorinohjaus ja voimansiirto + muut pikkujutut. Leiman kanssa ei ole nykysäädöksillä ongelmaa. En suosittele kokeilemaan virittämistä vakio kangilla. H-veivit sisään niin kestää ottaa sen mitä saa irti.

Poissa Timojussi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #95 : 29.12.2023, 16:54:52 »
Moi,

Itsellä on semmoinen kutosen öljypohja, jossa ei ole kierrettä öljynsuodattimelle olevalle putkelle ja ei putkea ollenkaan johon suodatin laitetaan kiinni. Miten saan sen tehtyä, löytyykö jostain valmis putki siihen ja miten se tulee kiinni?


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #96 : 29.12.2023, 20:29:30 »
Moi,

Itsellä on semmoinen kutosen öljypohja, jossa ei ole kierrettä öljynsuodattimelle olevalle putkelle ja ei putkea ollenkaan johon suodatin laitetaan kiinni. Miten saan sen tehtyä, löytyykö jostain valmis putki siihen ja miten se tulee kiinni?

Tuo on vanhakorisen öljypohja ja niissä suodattimen pinnapultille kierre on lohkossa. Jotkut on tainneet koneistaa kierreholkin jossa on levitys öljypohjan ja lohkon välissä ja yltää suodattimelle asti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #97 : 30.12.2023, 20:38:07 »
Mulla on samanlainen öljypohja 240:ssä paikoillaan. Hitsuutin siihen pätkän pyörötankoa samalla, kun lyhennettiin. Siihen sitten tehty sopiva kierre, jotta saatu 960:n uudempi putsarinjalka kiinni. Lisätyötä, mutta tehtävissä.

Poissa V-PP

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #98 : 05.02.2024, 16:54:54 »
Onkos kenelläkään tietoa tekeekö joku noita 5-koneen uusia öljypohjia takavetoon? Ei tahdo löytyä käytettyä 6-koneen pohjaa

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #99 : 12.06.2024, 10:49:17 »
Kysästääs uteliaisuuttaan että millasia öljynpaineita porukalla pyörii kuumana näissä tinakoneissa? Itellä ei öljynlämmölle ole anturia ollut koskaan kytkettynä, mutta nyt on paineista kolmen tinakoneen verran kokemusta, ja kaikissa on ollut suht matalat paineet verrattuna moneen muuhun moottoriin.

Eli kolmen tinamoottorin kokemuksella itsellä kaikissa ollut 5W-50 Comman Motorsport öljyllä ilman öljyjäähyä ajellessa kuumana paineet luokkaa 0.8bar @ 1000rpm, 2bar @ 2500rpm, 4bar @ 6000rpm, öljyjäähyn kanssa sit semmonen 0.5bar tähän lisää.
Kokeeksi ollut myös 10W-60 Valvolinen VR1 öljyä käytössä, ja sillä hiuksen hienosti ollut kuumana enempi painetta, ehkä luokkaa 0.2bar.

Sellainen hauska ominaisuus on myös esiintynyt kaikissa kolmessa että moottorijarrulla paineet kasvaa about 1bar verran mitä veto päällä. Öljypumpuista kuitenkin rataspesän pinnat siistit, välykset Alfamerin oppaan toleransseissa. Samaten laakerivälykset mitattu Plastigaugella.

Kaikki moottorit olleet hydenostajilla, vitosessa oli öljysumut toisin kuin näissä kahdessa B6254 lohkoon tehdyissä kutosissa. Paineet kuitenkin nyt kolmen moottorin kokemuksella käyttäytyneet ihan yks yhteen. Eikä ainakaan vielä ole laakeri- tai ahdinvaurioita ollut, tolla vitosella on uuden omistajan toimesta jo pari kolme kesää räpätetty menemään.


Toinen mitä kiinnostaisi tietää onko porukka muokannut noita takavedon öljypohjia / imuputkia kun kone on käännetty pystyyn? Imuputkea varmaan kannattais muokata hieman  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #100 : 12.06.2024, 14:18:08 »
Kaikki koneet on olleet vähintään vakiolla lämmönvaihtimella, enkä muista kummoista eroa huomanneeni lisäjäähyä käyttäessä. Joutokäynnillä on ratailun jälkeenkin yli 1,3-1,4bar Valvoline VR1 10W-60. Ei tainnut kovin suuri ero olla kun jossain välissä kokeilin samaa Commaa.

Meinaatko, että öljynpaine nousee vedosta löysätessä 0,1bar vai oikeasti 1bar? Itellä muutos on noin 0,1bar.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #101 : 12.06.2024, 15:45:29 »
Juu siis moottorijarrulla on tyylin 1bar enempi painetta. Eli jäähyn kanssa paineet pyörii siellä samoissa 1.3bar luokkaa rokkiburniksen jälkeen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa _jaze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #102 : 24.06.2024, 17:15:34 »
Moi,en löytänyt nopealla haulla onko näissä 4/5/6 kansissa sama imusarjan jako ,eli voisiko vitoskoneen imusarjan lyhentää 4 sopivaksi?
3x244 1x245 1x740 glt 16v  1x sprinter

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #103 : 30.08.2024, 10:50:30 »
Hei. En haulla löytänyt että mikä on puristussuhde tuommosessa b6284t moottorissa, 81mm poraus ja vakiomännillä. Kansi on kovanostajilla. Vakio pahvilla tulee kasaan. Tähän asti ollut bensalla käytössä ja nyt ajattelin muuttaa etanolille  :idiot2:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #104 : 30.08.2024, 11:09:17 »
Hei. En haulla löytänyt että mikä on puristussuhde tuommosessa b6284t moottorissa, 81mm poraus ja vakiomännillä. Kansi on kovanostajilla. Vakio pahvilla tulee kasaan. Tähän asti ollut bensalla käytössä ja nyt ajattelin muuttaa etanolille  :idiot2:
8.5 eli ei kummoisesti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Kulkukoira  Proturbo