Autodiagnoosi  Carcom Oy

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen jälkiasennus S80 2007 -> / V70 2008 ->

• 13 Vastauksia
  • 8938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Virallisilta listoilta ei löydy kuin tavallisen cruisen asennus. Lisätään uudet napit rattiin ja vidalla kerrotaan niiden olemassa olo ja annetaan ohjeet miten toimia.

Teoriassa adaptiivisuus ominaisuuteen lisätään keulan anturi - jotain piuhoja ja softaa - onnistuuko / lataako kukaan softaa, jos osat onnistuu löytämään jostain?

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Teoriassahan se noin olisi, mutta adaptista vakionopeussäädintä ei ole suoranaisesti sinne kehitetty (siis omana itsenäisenä yksikkönään), vaan se tuli mahdolliseksi kun autoon tuli etupään valvontajärjestelmä joka sisältää myös sen tutkan.
Mitä siinä nyt sitten kaikkea olikaan..  kaistavahtia, törmäysvaroitinta ja automaattihidastusta jne.

Helpompaahan se olisi silloin, jos ei noiden softien kanssa tarvisi sen kummemmin pelailla, mutta kun kaikki melkein aina vaatii softan, niin niiden olemassaolosta ja saamisesta se sitten aina tihkaisee, pääsääntöisestihän se on siten, että jos ei lisävarusteluettelossa sitä ole, ei siihen ole softaa.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2014, 07:13:02 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa oa5599

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
kaistavahti ei kai liity ACC järjestelmään,,mulla ainakaan kaistavahtia ei ole, joku driver alertti on , mutta se kai seuraa kuljettajan ajo käytöstä , ei varsinaisesti kaista viivoja, ACCn kanssa lienee aina se punainen HUD näyttö ja törmäys varoitin, mulla siis s80 -07, on aikas hieno laite muuten tuo ACC, kunhan sen toiminnan oppii.

Poissa D5GT

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Minä olen vastustanut värkkiä tähän asti, Stinger puhui toisessa topikissa niin kauniisti, että takki jo vähän kääntyi. (Miksun) mainitsema softa-ongelma on vaikein pala ja siihen jälkiasennus ajatukset kaatuu.

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Stinger puhui toisessa topikissa niin kauniisti, että takki jo vähän kääntyi.

Tänään taas klo 16 ruuhkassa cruisella hml-väylä kehä I - Klaukkala. Moni koetti siihen eteen MINUN turvaväliin ja tulikin mutta auto teki automaattisesti lisää marginaalia. Ainakin omasta mielestä tuollaisessa ruuhkaisessa ulos/sisäänmenoväylän liikenteessä jossa nopeus vaihtelee 10-80km/h, tuo on pätevä värkki ja päästää kuskin helpolla. Ei ole kaukana itseajava auto enää.
Tesla S75D '17

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Tänään taas klo 16 ruuhkassa cruisella hml-väylä kehä I - Klaukkala. Moni koetti siihen eteen MINUN turvaväliin ja tulikin mutta auto teki automaattisesti lisää marginaalia. Ainakin omasta mielestä tuollaisessa ruuhkaisessa ulos/sisäänmenoväylän liikenteessä jossa nopeus vaihtelee 10-80km/h, tuo on pätevä värkki ja päästää kuskin helpolla. Ei ole kaukana itseajava auto enää.

pk-seudulla tuollaista itsekkin ekaa kertaa testasin yhdellä kurssilla.
Yhden ongelman havaitsin siinä toiminnassa, johon toki oppii.
Ajoin 80 alueella toisen auton perässä, käännyttiin peräkkäin risteyksestä oikealle, jossa rajoitus oli muistaakseni 50, sen jälkeen ihan kohta itse käännyin vielä kerran oikealle ja enää ei ollut autoa edessä ja sillä sivukadulla oli 40 rajoitus ja suhteellisen jyrkkä kaarros, tuli hätä kun auto kerkesi kiidyttämään vauhdin yhtäkkiä lähelle 70km/h ja en kerennyt edes sitä vielä tajuamaankaan eikä tapahtunut automaattista reaktiota painaa jarrua vaan piti tajuta se jarrun painaminen ennen kuin sen tein..

Höh, olipa hankala selittää...  no, tavallisella vakkarilla tuota ei pääsisi käymään, koska se olisi kytkeytynyt pois päältä, kun olisi itse täytynyt vauhtia hidastaa edellä menevän auton hidastaessa.

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Jep, ymmärrän Miksu mistä puhut. Eihän se nopeusrajoitusta tiedä, joten sen vahtiminen jää kuskille. Toisaalta, noissa olosuhteissa normaalilla cruisella ei tulisi ajettua koskaan. Itse otan ohjat kun poistun isolta väylältä. Vielä kun olisi mahdollisuus edes valikon kautta poistaa tuo adaptiivisuus käytöstä, nythän se on aina päällä jos käytän cruisea. Jos tutka menee talvella peittoon keulalla niin etpä aja cruisella.
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Hyvä, että edes yksi huono puoli värkissä on.  ;D Itse olen "vastustanut" laitetta, lähinnä epäilen nukahtamista, kun ei enää tarvitse liikennettä niin tarkasti seurata / reagoida muutoksiin. Tähän ei enää saa, mutta seuraavasta löytynee.

Poissa Mariini

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Lueppa Stingeri sitä auton ohjekirjaa.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Lueppa Stingeri sitä auton ohjekirjaa.

Mitäs siellä lukee?
Tesla S75D '17

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Jäi tämä Marliinin ohjeistus hiukan ilmaan, mutta todetaan nyt tähän että vm. 2012 XC70:ssä adaptiivista cruisea ei pysty muuntamaan tavalliseksi cruiseksi napista eikä valikosta. Cruise on päällä tai ei ole ja jos tutka on lumen peitossa niin cruisea ei voi käyttää lainkaan. Vm 2014 autoissa tähän on käsittääkseni lisätty toiminnallisuus, jolla adaptiivisuuden voi halutessaan poistaa käytöstä ja cruise toimii silloin normaalin vakionopeussäätimen tavoin välittämättä edellä ajavan nopeudesta.
Tesla S75D '17

Poissa Mariini

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Juu, on jääny hiukan taas käymättä palstalla...

Tämmöiseen johtopäätökseen tulin itsekin kun luin netistä eri vuosmallien ohjekirjat, käsittämätöntä. :o Sinällänsä se vakionopeudensäädin ei tarvitse sitä adaptiivisuutta, mutta aivopierun johdosta se on rakennettu "joko/tai" mallisesti.  ELK
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kysyn seuraavan kerran volvolla asioidessa saisiko tämän uuden ominaisuuden vanhempaan vuosimalliin. Eiköhän tuo ole pelkkä softan ominaisuus?
Tesla S75D '17

Poissa HulluJaYlpee

• De Luxe
  • *
Kysyn seuraavan kerran volvolla asioidessa saisiko tämän uuden ominaisuuden vanhempaan vuosimalliin. Eiköhän tuo ole pelkkä softan ominaisuus?

Kerro ihmeessä eteenpäin.. ite kaipaan moista ominaisuutta mutta lompuukki ei anna periksi uudelle autolle.

KL-varaosat  Race.fi