KL-varaosat  Race.fi

Jarruvika vai mikä??

  • 16 Vastauksia
  • 4915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Jarruvika vai mikä??
« : 06.06.2014, 12:00:22 »
Elikkäs kulkine on vm.2001 S60 ja sellainen vika että kun tulee tarpeeksi jyrkkä käännös oikealle, niin alkaa kuulumaan samanlainen ääni kun liikkeelle lähtiessä kun auto tekee sen abs jarru tsekkauksen. Saimaisen oikealle käännöksen jälkeen vilkuttaa pari kertaa luistonesto valoa ikäänkuin luulis että auto on sivuttais luisussa. Autosta löytyy siis myös ajovakaudenhallinta.
Mistäs nyt lähtis vikaa ettimään??

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #1 : 06.06.2014, 12:19:48 »
Katsoisin abs-antureiden johdot sieltä etupyörien luota. Ettei vain mutkalle vääntyessään katkea virtayhteys.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #2 : 06.06.2014, 16:52:18 »
Veikkaisin, että vasemman etunavan keskipultti löysällä. Voihan se olla ehkä oikeakin, mutta vasen näistä useimmiten löystyy.

Poissa kibola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #3 : 06.06.2014, 17:32:42 »
voisiko olla vastin pala kulunut että pyörä ottaisi sisälokasuojaan?
ex Volvo S60 -01 2.4T  Ex Volvo V70 -07 2.4D classic
Nykyään:
Volvo 240 b200k -87
Volvo 240 b200e -86

Poissa steni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #4 : 06.06.2014, 19:35:56 »
Veikkaisin, että vasemman etunavan keskipultti löysällä. Voihan se olla ehkä oikeakin, mutta vasen näistä useimmiten löystyy.
Voiko sen pultin vaan kiristää, vai pitääkö laittaa suoraan uusi? Joo kyllä se ääni kuskin puolelta kuuluu. Täytyy myös tarkastaa tuo palojen kunto.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #5 : 06.06.2014, 20:15:51 »
Voiko sen pultin vaan kiristää, vai pitääkö laittaa suoraan uusi? Joo kyllä se ääni kuskin puolelta kuuluu. Täytyy myös tarkastaa tuo palojen kunto.

Ohjeen mukaan kuuluu aina uusia, mutta voin sen kokeilumielessä kiristää.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #6 : 07.06.2014, 11:50:56 »
Voiko sen pultin vaan kiristää, vai pitääkö laittaa suoraan uusi? Joo kyllä se ääni kuskin puolelta kuuluu. Täytyy myös tarkastaa tuo palojen kunto.

Tuota....mikä ääni; et sanonut, että pyörästä kuuluu ääni?

Mitä tarkoitat ABS-tsekkauksen äänellä - jos se ääni kuuluu kuskin puolen pyörästä?
« Viimeksi muokattu: 07.06.2014, 11:52:51 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa steni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #7 : 07.06.2014, 13:05:37 »
Sillä äänellä tarkoitan sitä ääntä joka tulee silloin kun auto saavuttaa 20km\h nopeuden, niin kuuluu sellainen pieni ruksutuksen kaltainen ääni. Ja nyt siis samanlaista ääntä tulee jatkuvasti kun käännän vauhissa oikealle. Paikallaan kääntäessä ääntä ei tule. Ja sitten tosiaan ihmetyttää sekin että miksi auto vilkuttaa sitä luistonesto valoa vaikka mutkassa vauhtia olisi vaan kymppi :idiot2:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #8 : 07.06.2014, 14:00:11 »
Oireet tosiaan viittaa siihen napapultin irtoamiseen, jos on aluvanne ja keskikupin saa irti, niin ei tarvi edes pyörää irroittaa, että saa sen takaisin paikalleen ja peltivanteessa vielä helpompi.

Mutkassa se vetoakseli karkaa sisäänpäin ja hammaskehä ei ole enää anturin kohdalla, jolloin luonnollisesti tulee pyörimisnopeus-erotunnistus vasemman ja oikean puolen suhteen, jolloin järjestelmä koittaa estää havaittua pyörien luistoa tai jos jarrua painaa, niin luulee toisen pyörän lukittuneen ja abs-toiminto vapauttaa painetta sieltä lukkiutuneeksi luulemastaan pyörästä.

Poissa steni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #9 : 07.06.2014, 16:11:01 »
Kokeilin tänään sitä napapulttia, ja kireältä se ainakin vaikutti?? Mutta varmaan nyt varmuuden vuoksi on syytä vaihtaa uudet molemmin puolin. Eli siis autoa ei tarvise edes nostaa ylös kun ne vaihtaa? Mikäs on sitten passeli momentti noille napapulteille? Niin ja mitään muuta ilmeistä vikaa en kummaltakaan puolelta löytänyt kun renkaat irrotin ja pällistelin mistä ääni saattaisi lähteä. Tuo miksun teoria kyllä kuulostaa erittäin hyvältä :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #10 : 07.06.2014, 16:47:16 »
Kokeilin tänään sitä napapulttia, ja kireältä se ainakin vaikutti?? Mutta varmaan nyt varmuuden vuoksi on syytä vaihtaa uudet molemmin puolin. Eli siis autoa ei tarvise edes nostaa ylös kun ne vaihtaa? Mikäs on sitten passeli momentti noille napapulteille? Niin ja mitään muuta ilmeistä vikaa en kummaltakaan puolelta löytänyt kun renkaat irrotin ja pällistelin mistä ääni saattaisi lähteä. Tuo miksun teoria kyllä kuulostaa erittäin hyvältä :)

Jos ne pultit on paikallaan ja tiukassa, niin ei se vika sitten ole niissä. Ei tarvitse vaihtaa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #11 : 07.06.2014, 18:03:21 »
Jos ne tosiaan oli kireällä, niin sitten lienee vikapaikka haljenneessa abs tunnistuskehässä.  (vetonivelen päällä hammastettu rengas.)

Poissa steni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #12 : 07.06.2014, 18:47:50 »
Onnistuuko tuon abs tunnistinkehän kunnon itse tarkistamaan, vai vienkö suosiolla suoraan homman osaaviin käsiin?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #13 : 07.06.2014, 21:00:53 »
Nosta auto ylös ja tue se pukella hyvin.
Käännä pyörät ääriasentoon (pyörän irroitus helpottaa paljon, jos pitää maassa tehdä)
Katso sinne jarrulevyn taakse vetoniveleen, näet siellä hammaskehän, pyörittele vetoakselia hitaasti ja tarkasta sen hammaskehän kunto jokapuolelta, kohdan, josta se on poikki, näkee yleensä aika helposti, jos ei meinaa nähdä kunnolla, niin pöki sitä kehää ruuvimeisselillä ja katso, että onko jossain avoin kohta.

Tosin, tunkin/pukkien varassa pitää sitten olla varovainen silloin, kun tekee hommia, joissa pitää työtää pää auton alle, eli varmista vielä pukitkin laittamalla jotain alle, johon auto voi tipahtaa, eikä pää mene lyttyyn :)

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Jarruvika vai mikä??
« Vastaus #14 : 08.06.2014, 09:56:49 »
http://forums.t5d5.org/topic/10441-p2-s60v70s80-front-wheel-hubbearing-replacement/

Volvo S60 wheel bearing (hub) removal: http://youtu.be/27a5YvRtVms

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?146725-Wheel-Bearing-Hub-Replacement-TQ-Specs

Nosta tunkilla se kuskinpuoleinen etukulma ylös ja testaa pyörän laakerin kunto. Ota toisella kädellä renkaan yläpuolelta kiinni ja toisella kädellä renkaan alapuolelta. Nitkuttele hellästi rengasta.

 Ei saisi olla yhtään, millin vertaakaan klappia. Tunnet käsissäsi kyllä, jos se nitkahtaa yhtään. Jos tunnet pienen liikkeen, niin laakeri on mennyt.

Jos epäilet, testaa vielä siten, että pidät sormea etujousessa ja pyörität rengasta hitaasti. Ei saisi tuntua rutinaa.

 Ylläolevissa linkeissä on ohjeet, jos haluat itse vaihtaa. Jokainen kyläseppäkin osaa sen - ei tarvitse viedä merkkikorjaamolle. 300 - 500 eur on arvio.

Eli ABS rutisee? Ei se kyllä rutista pitäisi siinö 20 km/h kohdalla, vaan sen pumpun pitäisi vain pyörähtää. Jos kaarreajossa ABS rutisee ja valot vilkkuu, niin siinä vasemman pyörän ABS-anturissa tapahtuu impulssin häviäminen anturin ja ABS-kehän väliltä. Kehä ei ole enää riittävän lähellä anturia, tai kehän antama impulssi on liian heikko, tai anturi on ajan myötä heikentynyt niin paljon, että kun kehä on hiukankaan poikkeavassa asennossa, siihen ei indusoidu kehän vaikutuksesta riittävää jännitettä.

Nosta etupäätä ilmaan, käännä pyörä linkkuun ja katso pystytkö putsaamaan ABS-kehää siitä pyörän takaa, vetoakselin nivelkumin ja navan välistä. ABS-kehä on sellainen noin 7 cm halkaisijaltaan oleva hammaskehä siinä akselilla. Jokainen hampaan väli on oltava puhdas, saa olla ruosteessa.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2014, 10:18:05 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Samppasport  Futurez