Morjensta volvomiehille ja -naisille! Uutena volvon omistajana ja autoista juuri mitään tietämättömänä tukeudun heti apuunne kun epäilyttää että tuliko työnnettyä kädet pashaan!

Elikkä ostin tuossa työmatka-ajoon paljon rullatun (380tkm) vm. 01 manuaaliaskilla olevan 120kW D5:n. Eipä kerennyt pirssi montaa ajoa ajaa kun alkoi ilmetä käynnistymisongelmia. Sahaa startatessa pitkään ennen kuin lähtee tulille. Toisinaan käyntiinlähtö tapahtuu ikäänkuin saman starttauskerran toisella hörähdyksellä. Starttaus on aina vaikeampi mitä kauemmin auto on seissyt.
Haeskelin palstalta ja googlesta mahdollista sahauksen aiheuttajaa ja suutinviaksi sitä epäilin. Käytin dieselkorjaamossa jossa autoon tehtiin ohivuotomittaus jossa 5. suutin vuoti vähän reilummin paluupuolelle, tosin ei kyllä mitenkään erityisen paljon. Suutin "korjattiin", eli lienee vaihdettu kaikki tiivisteet. Hintaa tuli 240€ tinkauksen jälkeen.
Autodata näytti suuttimen asennuksenkin jälkeen paineen heittelevän hieman ja korjaamosta suositeltiin paineensäätimen vaihtoa ~200€. Jätin vielä tähän hätään laittamatta kun ei ole lottovoittoja ilmaantunut.
Lähdin korjaamon pihasta ja painoin hieman kaasua niin ilmeni ihan uusi ääni ko. autossa mitä ei ennen korjaamokäyntiä ollut minun aikana kuulunut. Eli kun antaa autolle reippaan kiihdytyksen, niin konehuoneesta kuuluu nakuttava/tikittävä ääni. Korjaaja ei osannut paikallistaa äänen aiheuttajaa.
Nyt taas palstaa lukiessani oireet viittaisivat suuttimen vuotoon palotilaan koska tällaista ääntä ilmenisi ennenaikaisen palamisen johdosta. Omalla ELM327 bluetoothpalikalla ja puhelimen torque-ohjelmalla olen saanut pari vikakoodia ilmenemään. P0092 oli kerran muistissa ja sen sain nollattua. P0088 on päällä oleva vika joka ei lähde pois nollaamalla. Koodihan viittaa liian korkeaan polttoainepaineeseen joten olisiko säädin kuitenkin syytä vaihtaa? Torque antoi myös livedataa ja polttoainepaine pysyi hetkittäin 5200psi:n tuntumassa tasaisesti minkä muistan olleen vertailuarvo korjaamolla. Hetkittäin paine putosi 4970:n ja hetkittäin nousi 5300:n tuntumaan. Onko tuo vaihtelu liian suurta ja mistä se voisi kieliä?
20cm. pitkällä hylsyn jatkovarrella yritin stetoskooppimaisesti kuunnella nakutuksen sydänääniä ja mielestäni se ei ole mikään kolmesta ensimmäisestä suuttimesta vaan nakutus tulee joko 4. tai 5. suuttimesta. Käytin 4. ja 5. hehkut pois mutten huomannut kärkien kastuneen.
Mitä tässä tilanteessa teidän enempi autojen ja kyseisten moottoreiden kanssa värkänneiden mielestä kannattaisi tehdä?
Ongelmana siis edelleen:
+ Sahaava käynnistys
+P0088 vikakoodi ja huojuva polttoainepaine
+raivostuttava nakutus kuormitettaessa konetta
Oletan, että ongelmat liittyvät toisiinsa enkä usko akussa, startissa yms. olevan vikaa vaikka niitä en ole testannut/testauttanut.
Jos Vaasassa/ympäristössä on innokasta volvotohtoria joka haluaa tämän yksilön sydänääniä kuunnella käyn mielelläni näyttäytymässä.
ps. Tosiaan olen uusi tällä palstalla joten toivotan itseni tervetulleeksi!
