Otinpa sitten tuon röörin käsittelyyn kun oli olevinaan aikaa. Tarkoituksena poistaa katalysaattori, paikata vekki joka tuli laivarampista ja avata takapönttö muokkausta varten. Juhannuspäivän iltana oli nätti ilma. Tiedossa oli että sadetta luvataan. En kuitenkaan viitsinyt tehdä katokseen tilaa autolle. Se oli huono päätös, vettä satoi kaksi päivää sen jälkeen. Tein sitten pienen muovikatoksen jonka alla voin muokkailla pakoputkea.
Alkuperäinen idea takapöntön osalta oli että teen sen avarammaksi ja hitsaan kannen takaisin. Nälkä kasvoi työn edetessä ja rupesin tekemään läpivirtaavaa putkea. Sain sen valmiiksi ja rupesin hitsaamaan kantta paikoilleen.Se osoittautui lopulta mahdottomaksi omilla vehkeillä. Ruostumattoman pellin paksuus oli 0.5mm.

Elikkä koko pönttö pois putken ympäriltä. Jos ei mene katsastuksesta läpi vuoden päästä, niin ostan Simonsin putken tilalle.
Hitsasin myös uudet keskikannakkeet. Toinen puoli oli jo virityksen kanssa kiinni. Mikä järki on laittaa ruostumattomaan putkeen kannakkeet mustasta raudasta

.
Katalysaattori lähti hienosti pois kun avasi kannen. Päätysaumoja langalla hitsatessa ihmettelin että miksi ei oikein suju. Jonkin ajan päästä tajusin että ne päädyt on ruostumatonta terästä ja vaippa on mustaa. Otin sitten raapaisutigin käyttöön ja hitsasin saumat rajalangalla. Hieman tuli rumaa kun oli vain 2mm lankaa kotona.
Eli nyt on läpivirtaava rööri. Ainut "vaimennin" on dpf-pönttö josta aikoinaan tein vaimentimen.
Odotin kumeampaa ääntä kun homma oli valmis. On kuitenkin liki alkuperäistä. Jonkin verran tulee kuminaa sisään noin 1800rpm kohdalla kun moottori jarruttaa.
Kokemusta vasta kaupunkiajossa.
Kannakeviritys

Vekki joka tuli laivarampissa

Takapönttö

Suojakuori poistettuna

Kuori avattuna

Putki paikoillaan. Hieman on rumaa saumaa kun tein nuo muokkaukset kun pöntön alaosa oli vielä paikoillaan. En viitsinyt siistiä tigillä.

Homma valmiina. Putken ympärille tein rosteripellistä pienen lisälirpakkeen.

