Autoracing  KL-varaosat

850 2.3 t5 probleemaa

  • 16 Vastauksia
  • 3193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiprakkaniemi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
850 2.3 t5 probleemaa
« : 26.06.2014, 19:48:04 »
Elikkä autoon on laitettu lastu ja pelasi sillä kuin unelma mutta nyt on ruvennut pukkaamaan semmoista ongelmaa ettävedossa n.4000rpm kohdilla puutuu/polttaa putkessa..
Mistä voisi ruveta vikaa etsimään.
Vaihdettu tässä tällä viikolla imm, tulpanjohdot ja volvon alkuperäiset tulpat. Näillä hieman parani oire mut ei lähtenyt pois. Puola? Lambda? Oisko jollain ideoita?

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #1 : 26.06.2014, 20:18:03 »
Jos polttaa putkessa niin luultavasti sytkävika. Onko ahtopaine mittaria? Miten ahdot käyttäytyy kun puutuu?

Yleensä lastutuksen jälkeen ilmenee ongelmia, vanhat haurastuneet putket ja letkut alkaa fuskata kun paineet nousee. Samaten ahtopaineensäädin ei ole paras mahdollinen vakiona, sekin mielellään prakaa.

Minkä ohjelman laitatit autoon ja missä? Automaatti vai manuaali sulla?

Poissa Hiprakkaniemi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #2 : 26.06.2014, 21:24:53 »
No niin. Joo ahdot pysyy tasaisena kun pätkii tai puutuu n.1bar
Kaikki letkut on vaihdettu uusiin, isommat ja pienemmät. Ja vakio ahtopaine soleinoidin tilalle laitettiin letkujen vaihdon yhteydessä laatu bleedi.
Lastun ostin netistä jptuning tai vastaava. Automaatti kysessä ja automaatille tarkoitettu lastu.
Tämän päivää taas viettelin pellin alla ja auton sain kyllä pelaamaan ihan ok mut 0.6barin painella..
Voisko tästä päätellä että lastu on paska tai paskana kun kovemmat paineet oli vakio lastulla ja pelas hyvin??

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #3 : 27.06.2014, 08:37:37 »
Ostit siis ecun johon on ajettu viriohjelma? "Lastutus" on kai aikalailla mennyttä aikaa, se on vain jäänyt kielenkäyttöön jolla tarkoitetaan moottorinohjauksen uudelleen ohjelmointia. Ennenhän ne juottivat ihan oikeasti chipin sinne boksin sisään, jotka olikin sitten enemmän tai vähemmän epävarmoja viritelmiä. Jokatapauksessa jos ecuun on ajettu uusi ohjelma entisen päälle, niin sen huonouteen en usko jos alunpitäen pelasi.

Jos pelaa alemmilla paineilla OK, niin sitten suuntaisin katseeni polttoainepuoleen. Onko paine riittävä? Polttoainepaineensäädin kenties?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #4 : 28.06.2014, 00:57:08 »
Kyllä nämä ihan oikeasti vielä pitää "lastuttaa" eli juottaa se piirikanta sinne ecun korttiin, siihen sitten saadaan tökättyä tuollainen "lastu" kiinni ;)
Uudemmissa sitten mennäänkin ihan pelkällä johdolla, eli ladataan uusi softa vanhan päälle.

Mutta tosiaan, jos se auto toimi sen lastun kanssa ongelmitta aluksi, niin tuskin se vika ohjelmassa on.
Ettei olisi bensapula tosiaan. Ootko bensansuodattimen vaihtanut koska?
Paineensäätimissä näissä on aika harvoin häikkää, bensapumppuja kyllä hajoaa...

Miten sytkäpuolella jakajan kunto?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #5 : 28.06.2014, 10:41:51 »
Kyllä nämä ihan oikeasti vielä pitää "lastuttaa" eli juottaa se piirikanta sinne ecun korttiin, siihen sitten saadaan tökättyä tuollainen "lastu" kiinni ;)
Uudemmissa sitten mennäänkin ihan pelkällä johdolla, eli ladataan uusi softa vanhan päälle.

Sorry, mutta nyt sulla ei ole asiasta faktatietoa. Kasipätkän ecuun saa ajettua uuden ohjelman entisen päälle/entisiä karttoja voi muokata miten tahtoo. Mitään lastuja ei tarvitse juotella, Ainakin vuosimalleissa 94-96 onnistuu. Tämä on tehty ja testattu fakta..

Olen kyllä kuullut(Minullekkin paikallinen moottorinoptimointifirma näin väitti) että kasipätkän moottorinohjauksen uudelleenohjelmointi ei ilman kolvia onnistu... No, kaikki eivät vain yksinkertaisesti tiedä, eivätkä osaa.
Sen verran valotan vielä että edes mitään ihme välineitä ei hommaan tarvita.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #6 : 28.06.2014, 13:39:30 »
Eli siis mihin Motikan versioon ja millä välineillä?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #7 : 28.06.2014, 15:22:36 »
Motronic 4.3, joka on tietääkseni kaikissa 850 t5:issa.

Tarvitsee tietokoneen, akun, johtoja, ohjelman.


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #8 : 28.06.2014, 16:37:49 »
Ok, voi olla että onnistuukin.
4.4 motikka nimittäin vaatii kolvaamisen...
Yleensähän noihin kasipätkiin myös kolvataan se kanta, tuskin johtuu mistään osaamattomuudesta tai tietämättömyydestä.

Mutta en nyt tiedä että miten tämä asia liittyy tähän topicin ongelmaan. Ketjun aloittajalla kun kerran on jo "lastu" paikallaan, niin se on aivan sama miten se sinne on laitettu jos kerran on toiminut aluksi...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #9 : 28.06.2014, 19:34:10 »
No enpä juttele enempää niin saavat lastun kolvaajat jatkaa hommiaan  ;D


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #10 : 29.06.2014, 11:44:35 »
Elikkä autoon on laitettu lastu ja pelasi sillä kuin unelma mutta nyt on ruvennut pukkaamaan semmoista ongelmaa ettävedossa n.4000rpm kohdilla puutuu/polttaa putkessa..
Mistä voisi ruveta vikaa etsimään.
Vaihdettu tässä tällä viikolla imm, tulpanjohdot ja volvon alkuperäiset tulpat. Näillä hieman parani oire mut ei lähtenyt pois. Puola? Lambda? Oisko jollain ideoita?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=183.0

Poissa Hiprakkaniemi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #11 : 30.06.2014, 23:19:27 »
Joo elikkä juotettu lastu on boxissa. Ja ihan ammatti ukko sen sinne kolvaili.  Vika on hieman ongelmallinen kun ei koko aikaa temppuile. viimeiset 600km ilman mitään ongelmia.. kunnes taas temppuilee..
Polttoaine suodatinta tuossa itse olen arvellut et oisko tukossa. Sytkäpuolen pitäisi olla kunnossa, ei jakajassa välyksiä tai muuta. Puola ainut mikä on vielä vaihtamatta mutta tilattu on.
Suodatin vaihtuu aamulla ja katsellaan mitä tuumaa sen jälkeen.

Poissa JiKa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #12 : 10.07.2014, 22:33:56 »
Omassa -96 850r:ssä oli nykimis-oireita lastutuksen jälkeen, ehkä n. viikon sisällä kolvauksesta.
Oireet alkoivat vähitellen, pikkuhiljaa nopeutuen, kunnes kokoaikaista. Useamman viikon aikana vaihdeltiin kaikenlaisia osia ja ei auttanut mihinkään. Sitten kirosin ja sanoin lastun asentajalle, että nyt tarkastetaan tinaukset. Väitti kivenkovaan, että ei ole tinauksien syy nykimiset että puutumiset ja väärässähän kaveri oli.  >:( Eli tarkastuta lastun pohjan tinauksien kunto.  ;)

Autossani on taas alkanut olemaan kaikenlaista röpötystä ja muuta, mutta epäilyt on kohdistunut fuskaavaan kannentiivisteeseen... Eikä kolvauksien kuntoon. ::) ja aikaakin on kulunut lastutuksen korjauksesta jo useita vuosia. :) Muistaakseni kyselin apuja aikoinaan Volvolandian korjaamo-osiossa.

« Viimeksi muokattu: 10.07.2014, 22:35:49 kirjoittanut JiKa »

Poissa Hiprakkaniemi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #13 : 21.07.2014, 17:04:34 »
No en oikein usko lastun kolvauksiin. Enkä kohta usko muuhun kuin manaajaan.. Oon vaihdellu puolaa yms. lähiaikoina ja sitten huomasin että auto temppuilee vain ja ainoastaan kun bensaa on 70-25l tankissa. Alle sen niin pelaa kuin unelma. Kävi itsellä että kehittääkö tankkiin jonkun ihmeen alipaineen joten otin tankin korkin pois ja ajoin 500km ilman mutta ei vaikutusta. Tankki täynnä kun vedättää antaa vikakoodin että seos on liian rikas/laiha. Mikä ihme se tämmöisen tekee? Ei kukaan tuttava piiristä eikä pro turbon äijätkään oo ikinä törmännyt moiseen vikaan..
Nyt lähtis auto halvalla jos joku haluaa iltapuhteiksi ihmettelyn aihetta:)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 2.3 t5 probleemaa
« Vastaus #14 : 22.07.2014, 23:11:18 »
Jos polttoaineen määrä vaikuttaa niin tarkistaisin sen pumpun siellä tankissa, että ettei se vaan kettuile siellä tai liitokset...
ihan vain mutu tuntumalla kerron... ::)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

 

Proturbo  Autodiagnoosi