Laitetaas tänne vähän tarinaa tuosta mun viimeisimmästä koneprojektista.
Kaikkihan lähti kaverin heitosta, kun oltiin hakemassa yhtä 960 sedania purkuun, että tuollaisesta tinakutosesta voisi saada kivan koneen kun heittää kylkeen pari turboa...
No se auto purettiin ja sen kone oli kilahtanut kunnolla, tulpan osat oli tippunut pyttyyn ja kone oli ihan romuna. Esim, 1 mäntä oli murusina öljypohjassa, veivi solmussa, sylinteriputki haljennut.
No se meni romuihin, mutta ajatus jäi itämään.
Yhdeltä kaverilta löytyi 2,5L kone josta oli kannentiiviste palanut, no se tuli ostettua aihioksi kun hinta oli kohdallaan.
Kampiakseli 3L koneesta löytyi kierrätyskeskuksesta JuhaU:lta, samoin nokat 204hp versiosta.
Männät on 850 T5 koneesta, näitä tuli hankittua pari sarjaa.
Lohko oli muuten hyvä, mutta pariin sylinteriin oli jäänyt vettä/jäähdytysnestettä ja se oli ruostuttanut sylinterit.
Lohko hoonaukseen ja siitä tuli ihan hyvä.
Päätin että tämä kone tehdään päältäpäin siistiksi ja viimeistelyyn yritetään panostaa, joten lohko, kansi, ölypohja, venttiilikopan kansi ja kaikki apulaitteet lasikuulapuhallettiin ja maalattiin hopean värisiksi kunnon automaaleilla.


Kiertokangiksi tilasin H-profiilit, niistä ei tullut otettua kuvia.
Kuten kuvista näkyy, lohkoon joutui tekemään vingulla tilaa että kanget mahtuu pyörimään.
Kampiakselin käytin tutulla kaverilla mitattavana ja se osoittautui kaikin puolin virheettömäksi eikä vaatinut edes kiilloitusta. Uudet laakerit paikalleen ja akseli koneeseen.

Laakerikansi kiinni.


Turbojen öljynpaluut koneistettuna lohkoon.

Männät paikoillaan


Ja veivit myös.


Männänrenkaiksi tuli tuollaiset VW/Audi renkaat

Lohkoon porattiin paineentasausreiät 14mm terällä runkolaakeripukkien yläpuolelle, ajatuksena parantaa alakerran "kaasujen" virtaamista.