Autoracing  KL-varaosat

740 B230FB käyntiongelma

  • 7 Vastauksia
  • 2517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
740 B230FB käyntiongelma
« : 30.06.2014, 19:43:41 »
Noniin. Nyt alkaa epätoivo iskeä, joten kokeillaas josko täältä löytyis joku uusi idea.

Potilas on siis mallivuoden -92 745 (teknisesti siis valoja lukuunottamatta 940, uusi kojelauta jne), alunperin B200F. Konehuoneessa on samanikäisestä ysistä otettu B230FB. Konetta ruokkii luonnollisesti LH2.4.

Ongelma on seuraavanlainen: Ei käynnisty. Tulee nätti kipinä, mutta bensasta ei startatessa tietoakaan. Riittävällä määrällä pilottia (bräkkäri tai vast.) lähtee tulille. Diagnosointi pääsi niin pitkälle, että LH ei ohjaa suuttimia, jos avain on starttiasennossa. Tämä todettu nyt viimeiseksi kytkemällä polttimo pensapurkin nastan 18 ja +12V väliin. Niin kauan kuin startti pyörii, ei mitään eloa. Jos sen saa sytkähtelemään vähän pilotilla tai mäkistartilla, valo vilkkuu kyllä.

2014-07-2 Korjaus tuohon. Kyllä se yrittää suuttimia ohjata, mutta kai se ohjaus jää johonkin matkalle. Varmistui, kun otin lampulle plussan sellaisesta paikasta, missä se pysyy päällä startin ajan... Sen pari kertaa, kun kävin tökkimässä lampun piuhat suoraan suuttimelle

Komeinta on ehkä se, että eilennä onnistuin jollain konstilla poistamaan vian hetkeksi ja pääsin tänään 10 km, sammutus, onnistunut startti ja 5 km kunnes rupesi pintakaasulla nyhtämään ikään kuin kävisi laihalla.

Tähän mennessä vaihdettuja antureita tai kokeiluja:
  • Toinen virtalukonpohja
  • Bensanpaineensäädin
  • Bensanpaineet mitattu, vähän yli 3 bar startissa
  • Kampuran asentoanturi
  • IMM
  • Lämpöanturi
  • Toinen bensapurkki, auton orkkis -594 ja FB:n -595
  • Toinen sytkäpurkki, taidettu koittaa kolmattakin
  • Mitattu yleismittarilla kaikki EZK:n ja LH:n väliset piuhat
  • LH:n tai koneen maatossa ei äkkiseltään vaikuttaisi olevan ongelmaa
  • LH:n plussa pysyy startatessa yli 9 voltin

Tarttee vissiin kohta hakea lisää neuvoantavaa jatkaa arpomista...  <Kippis> Kaivan tuolta varastosta yhden irto-LH:n ja koitan sillä.

2014-07-2 Korjaus tuohon suuttimien ohajaukseen. Kyllä se yrittää suuttimia ohjata, mutta kai se ohjaus jää johonkin matkalle. Varmistui, kun otin lampulle plussan sellaisesta paikasta, missä se pysyy päällä startin ajan... Sen pari kertaa, kun kävin tökkimässä lampun piuhat suoraan suuttimelle ja starttasin ruuvarilla, kone pärähti tulille juuri niin kuin kuuluu. Toimenpiteen jälkeen käynnistyy normaalisti myös avaimesta.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2014, 10:28:51 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #1 : 30.06.2014, 20:47:04 »
Noniin. Sain sen jollain konstilla kutiteltua tulille. Tuossa se nyt sätkättelee, käy vähän hapoen tyhjää. Sammuu, kun kääntää avaimen nolliin, herkeää käymään kolmannesta puristuksesta ilman pilottia. Ongelma ei kuitenkaan ole ratkennut...

Tuntuu käyvän nyt paljon paremmin tyhjää, kun puristin lukkopihdit jarrutehostimen letkuun. Muita imuvuotoja etsin vedellä ja bräkkärillä, en löytänyt. Sain myös kombinaation fiksu tyhjäkänyti ja starttaamattomuus aikaiseksi. Lienevät siis kaksi eri ongelmaa, vaikkakin mahdollisesti vierekkäin siinä jossain löysässä liittimessä.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #2 : 02.07.2014, 10:30:29 »
Kyllä mä kaljat tulen tarjoamaan sille, joka keksii miten käynnistymättömyys ja laihalla käyminen pintakaasulla liittyy toisiinsa. Kun vika on päällä, nyhtää varsin paljon.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #3 : 02.07.2014, 10:47:21 »
Onkos tässä vielä kaksi pa-pumppua? Omassa 940:ssä tuli vaikka mimmoisia käynti/käynnistys/veto-ongelmia kun tankissa oleva siirtopumppu väsähti ja bensan määrä laski 1/4 osa tankilliseen.

Tyhjäkäyntimoottorin kunto? Ettei ole kokoajan auki? Letkut kiinni?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #4 : 03.07.2014, 06:38:47 »
Onko suutinrelettä vaihdettu?
Tyhjäkäyntimoottori on aina auki paitsi kun säädetään tyhjäkäyntiä.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2014, 06:42:48 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #5 : 03.07.2014, 11:13:00 »
On siellä kaksi pumppua, tankkipumppukin taitaa olla mykkä, mutta bensiinin määrä tankissa ei vaikuta toimintaan millään tavalla (ellei lähesty kriittisellä tasolla nollaa  ;D ) Bensanpainetta on. Suutinreleen jössäsin eräässä vaiheessa pakotetusti kytketyksi, kun epälin jommankumman (valkoinen järjestelmärele sulakekeskuksessa tai suutinrele konehuoneessa, ovat kytketty sarjaan) releen värähtelevän jännitteen notkahtaessa.

Seuraava korjausyritys on nyt pensapoksin ja moottorin välisen johtosarjan vaihto ja moottorin johtosarjan perinpohjainen tarkistus. Pieni jännitehäviö johtosarjaan selittäisi suuttimen nahkean aukeamisen, joka taas sopisi oireeksi laihaan tyhjäkäyntiinkin. Sopisi myös siihen, että vikaan liittyy lämpötila...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #6 : 03.07.2014, 12:30:59 »
Vaihda nyt se tankkipumppu (mikäli on mykkä). Muutoin kohta hajoaa painepumppukin.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 B230FB käyntiongelma
« Vastaus #7 : 07.07.2014, 08:12:14 »
Kyllä se tankkipumppu on ihan listalla, kuhan nyt joutaa... Saattaa muuttua koko järjestelmä yhdelle pumpulle. Katsotaan, piisaako motivaatio.

Vikakin löytyi. Tarkemmassa tarkastelussa suutinreleen juotokset petti. Kylmänä pelasivat hienosti, mut lämpösenä loppui sähkönjohtavuus. Juotoskorjaus ja vetoja. Voisi vielä lisätä tähän metodin, jolla vika löytyi: Kytkin varsin raakan keinokuorman (n. 20 A) suuttimen liittimestä maahan ja jännitemittarin rinnalle akun navalta suuttimen liittimelle jotta voisin tarkkailla koko sähkösyötön jännitehäviötä. Otin releen auki ja kytkin sormella. Piirilevyn juotospuolelta paloi viimeinen pieni tinasillan hitunen juotoksesta ja halkeama tuli hienosti esiin.

Tarinan opetus: Pitää koeponnistaa tarpeeksi voimakkaasti!
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

 

KL-varaosat  Race.fi