RallyBaron  Samppasport

S60 -04 takajousien asento virheellinen, jouset pois paikaltaan alapäässä

  • 13 Vastauksia
  • 8552 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Takajouset ovat päässeet alapäästään liikkumaan pois kupistaan. Tai sitten ovat olleet jo noin hyvän aikaa. Itse en ole parin vuoden aikana noille mitään tehnyt. Yritin puristaa jousipuristimilla niitä kasaan ja vääntää paikalleen huonolla menestyksellä. Ihan täysin löysäksi en jousta tosin saanut, kun puristimilla ei mahtunut kunnolla puristamaan. Vaikka jousi oli välillä lähes omassa urassaan, niin silti näytti että loppupää ei olisi ihan kunnolla paikallaan. Jouset eivät näyttäisi olevan katki, sillä päädyn leikkauspinta on täysin suora.

Alla läjä kuvia. Molemmat puolet ovat kutakuinkin samalla tavalla pois paikaltaan. Osaisiko joku sanoa, että näkyykö mitään syytä tuolle pois paikaltaan ololle? Onko esim. yläpäät oikeassa asennossa? Voiko noita jousia asentaa väärin päin?

Jos tuossa nyt ei näy mitään puutetta, niin miten tuon voisi saada takaisin paikalleen? Pitääkö esim. tukivartta löysätä ja laskea alaspäin jotta jousen saa kohdalleen?

Oikea puoli:
http://puu.sh/9XZNU/6728d1e675.jpg
http://puu.sh/9XZRp/0eec7dbb29.jpg
http://puu.sh/9XZS4/57f1d89431.jpg
http://puu.sh/9XZSJ/53a841d7c5.jpg
http://puu.sh/9XZTg/d4b0633cc6.jpg
http://puu.sh/9XZTR/1922bcbcc3.jpg
http://puu.sh/9XZUW/a73e5e5d6c.jpg
http://puu.sh/9XZVt/2a53e2f2ac.jpg

Kuskin puoli:
http://puu.sh/9XZWi/9e726d8bce.jpg
http://puu.sh/9XZWT/239e56b5d3.jpg
http://puu.sh/9XZXE/21cd86b493.jpg
http://puu.sh/9XZYc/f658a9702c.jpg
http://puu.sh/9XZYW/34b05f70c1.jpg
http://puu.sh/9XZZF/7c9ab63fc9.jpg
http://puu.sh/9Y00m/442c55e203.jpg
http://puu.sh/9Y00X/ce12a47351.jpg
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014, 20:26:44 kirjoittanut Fact0ry »

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Jousen saat pois, kun nostat tukivarren alta toisella tunkilla ja otat iskarin alakautta ensin pois. Sitten jousipuristin jousen sisälle.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Jousien merkki?
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Nii siis onko nuo nyt väärässä asennossa, eli niitä pitäs pyöräyttää, eikös siinä alakupissa ole vastin mihin jousenpää tulee

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Jousien merkki?
Varmaksi ei voi sanoa. Olen ostanut auton 3 vuotta sitten ja en ole itse tehnyt tänä aikana noille takajousille yhtään mitään. Ei mennyt katsastuksesta läpi noiden jousien asennon takia.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Epäilen noiden olevan tarvikkeet. Hommaa jostakin alkuperäiset ja kokeile niiden istuvuutta.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Jousi pitää saada löysälle ja kääntää sitä oikeaan asentoon, tuollalailla jousi sinne menee, kun se ei ole oikeassa asennossa.
Yläpäässähän se kumi, minkä sisään jousi menee, menee ihan mihin asentoon vain, kumissa on jouselle oma tilansa, mutta tosiaan se kumi pyörii siellä omassa tilassaan miten vain, merkitystä on siis vain alapään asennolla.

Jousen löysäämiseksi ite irroitan iskarin alapään, sen jälkeen tukivarren sisemmän kiinnityksen, vaihteisto-nosturin avustuksella lasken tukivarren alas hallitusti ja sama sitten takaisinpäin.
Takajousen oikean asennon hakeminen on vähän kokeilua, kun tukivarren nostaa takaisin ylös, niin ei jousen pää ei ihan samassa kohtaa oo, kuin miltä se näytti olevan tukivarsi laskettuna.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Iso kiitos Miksulle ja muillekin auttaneille. Miksun menetelmällä sain jouset takaisin paikalleen. Tukivarren sisäpää tuotti takaisinlaitossa hieman tuskaa, kun reiät eivät olleet ihan kohdallaan, mutta pienellä vääntämisellä sekin meni. Varmaan olisi nosturilla tehtäessä "vähän" helpompaa kuin pukkien päällä...

MUTTA nyt oikea puoli on karkeasti noin pari senttiä korkeammalla kuin vasen, jos mittaa renkaan ja pyöräkaaren väliä. Osaako joku sanoa, paljonko S60 16" vanteilla 205/55 renkailla pitäisi tuo väli olla? Voisi sitten päätellä kumpi puoli on väärin ja kumpi oikein. Kuskin puolella menee 2,5 sormea pystyyn ja toisella puolella noin 4 sormea.

Vai johtuuko vain siitä, että jouset jäivät nyt vähän eri talvalla:
Oikea: http://aijaa.com/CCvAqZ (nurkka tällä puolella korkeammalla)
Vasen: http://aijaa.com/JB3RRk

Ohjeen mukaanhan taitaisi olla tarkoitus saada 15 mm rako tuohon stopparin ja päädyn väliin?

Poissa ile2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Life's a bitch and then you fucking die.
Ei kai tuo ero enään korkeuteen pitäisi mitään vaikuttaa, onhan noissa jousissa esijännitystä paikallaan ollessa vaikka kuinka paljon. Kokeile ajella jonkun aikaa ja katso sitten täysin tasaisella alustalla mitat vanteen keskiöstä  kaaren reunaan molemmilta puolilta, niin eiköhän ne melko tasoihin mene.  Vakioalustalla mitat pitäisi oleman jotain luokkaa 38-39cm navasta kaareen.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2014, 20:50:07 kirjoittanut ile2 »

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Niinhän siinä kävi, että parin päivän ajelun jälkeen molemmat puolet asettuivat melko tarkalleen samalle korkeudelle. Case closed.  :)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Eipäs ole vastaavaa koskaan aikaisemmin sattunut.

Takapäästä alkoi kuulua pari viikoa sitten kolinaa, sellaista pientä jatkuvaa kalistusta, kun ajoi jäästä mukulaisella tiellä. Ensin epäilin koiranluita ja kun niitä ryhdyin vaihtamaan, huomasin että matkustajan puoleinen jousi esti koiran luuta tulemasta ulos. Jousi oli alapäästää luiskahtanut tuuman verran ulospäin ja vain iskarin alapää esti sitä tulemasta kokonaan pihalle kolostaan.

Jousi jäi ylättävän tiukalle vaikka iskarin alapään irrotti. Auton omalla tunkilla sain ponnistettua pohjaanlyöntikumin vastineesta pyöräasetelmaa alaspäin, mikä löysäsi jousta mutta ei kokonaan. Jousen alapää pyrki tulemaan aina takaisin kuin venäläinen sotaväki kunnes sain sen muljautettua kahdella kangilla kokonaan takaisin. Saa nähdä pysyykö paikallaan, kun huomenna ajaa.

En tullut katsoneeksi, olisiko siellä ollut millaista koloa jousen päälle. Pääseeköhän tuo jousi jotenkin pyörimään vai olisiko jokin jää tai vastaava tuon voinut tehdä?

Potilas oli 2001 V70

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Alajousikupissa on stoppari jousen päälle, tietysti näillä keleillä on kuppi niin sonnassa ettei sitä välttämättä erota.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa HGrunt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Itse tuossa jokuaikasitten huomasin saman homman, kun ihmeellistä narinaa piti takakulma. Itse sain taiteiltua tunkin ja sorkkaraudan avustuksella jousen oikeeseen paikkaan ja nuo on ihan volvon omat jouset.. Narina/narskunta hävisi kun jousen sai oikeeseen paikkaan.
-04 S60 T5 man.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Käytin vielä tänään pyörän irti ja huuhtelin kastelukannulla. Jousen päälle on todellakin painauma alapäässä, matkustajan puolella suunnilleen asetelman etureunassa. Pyörä ylösnostettuna jousen pää oli noin tuuman verran vetäytyneenä tuosta jousilangan pään kupukasta. Jousi oli sentään pysynyt nyt yhden päivän siinä paikallaan. Jotenkin tuntuu, kuin takapäästä kuuluisi pieni ylimääräinen kukerrus, kun on vähänkin etätasaista tai sitten vain kuvittelen niin. Koiraanluut juuri eilen vaihdoin.

Jousieni alkuperästä ei ole tietoa. En oikein usko kenenkään niitä vaihtaneen.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo