Futurez  Kulkukoira

v70 moottorijärjestelmässä häiriö

  • 5 Vastauksia
  • 8021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovolla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
v70 moottorijärjestelmässä häiriö
« : 29.04.2011, 15:09:53 »
Morjens kaikille

Pientä stressiä pukkaa kun autooni ilmaan ed. mainittu teksti ja tehot katoaa (joku safety mode) reippaasti kiihdyttäessä.
Kun auton käynnistää uudelleen, niin taas toiminta normaalia.

Monella ollut vastaavia ongelmia ja asiasta on paljon täällä puhuttu. Haluan tuoda vielä tätä asiaa esille ja toivon, että tulisi vastauksia siitä, mikä on ongelman poistanut. Tästä olisi varmaan monelle minun ohell hyötyä. On varmasti myös tapauksia, jotka eivät ole saaneet ongelmaa poistettua.

Kun tämä ongelma tuli, vein tietenkin auton pikaisesti korjaamolle. Vikakoodeja oli ja sen seurauksena mittasivat suuttimien ohivirtauksia. Yksi suutin oli selvästi mennyt, ohivirtaus lukema 100 (yksikköä en muista), toisessa suuttimessa oli 40 ja loput noin 20. Korjaamon ohjearvo, milloin suuttimelle tehtäisiin vaihto, on 30. Mutta nyt kuitenkin vaihdettiin tämä pahin suutin, on luultavaa, että tuo, jossa ohivirtaus 40 ei aiheuttaisi ongelmaa. No, auto ei tullu kuntoon. Korjaamo vaihtoi polttoaineen paineensäätimen, ja sanoivat , että olisi nyt kunnossa. Paineensäätimen viallisuudesta ei välttämättä ollut tietoa, mutta väittivät sen vaikuttaneen toimintaan.

No minähän hain auton pois ja sehän tuntui hyvältä normaaliajossa, lähti varmaan paremmin käyntiin suuttimen vaihdosta johtuen, mutta on se muutenkin ihan ok lähtenyt, mutta ei pakkasilla jos ei kauempaa ole ollut lämmityksessä. Ajelin varmaan muutama sata kilsaa, ja kaikki ok. Sen jälkeen päätin kokeilla vähän reippaammin autoa. Laitoin kaasuun pohjaan ja pidin sitä kauemmin pohjassa. Kierrokset nousi ja auto kiihtyi hyvin. Sitte suurilla kierroksilla rupesi tuntuun että pikkusen yskis tai nykis, ei sitä selvästi huomannu, mutta kohta sytty valo ja safetymode päälle. Eli eipä ollu auto kunnossa.

Nyt tosiaan pitäs miettiä ja mietityttää, että mitä tälle tekisi. On paljon murheellisia tarinoita, että vaihdellaan kalliita osia ja eipä vika silti häviä. Polttoainesuodatin on vaihdettu ehkä 40 tkm sitten, senhän voisi vaihtaa, kun ei iso kustannus. Tankki on ollut myös täynnä, eli ei sieltä puolen mitään.
Ite en varmaan rupee tolle suurempia tekemään, mutta voisin koittaa karstoja poltella isommilla kierroksilla.

Mutta olisinhan minä kiitollinen kaikesta neuvosta ja avusta, mitä täältä mahdollisesti saan.

Auto on muuten v70 d5 2002, ja ajettu 280 tkm, automaatti. Muuten toiminut ihan ok, ilmamassamittari reistaili viime syksynä, mutta tuli jostain syystä kuntoon, kun kävin peseen auton ja tuli pakkaset, :), no emmä tiedä oliko näillä siihen vaikutusta.

Laittakaa kommenttia ja yritän selventää tilannetta teille tarvittaessa. Oulusta päin olen.

kiitos

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: v70 moottorijärjestelmässä häiriö
« Vastaus #1 : 29.04.2011, 21:56:21 »
Kun ovat mitanneet niitä suuttimien ohivuotoja ja vaihtaneet myös paineensäätimen, niin vikakoodeina on varmaan olltu  Polttonesteen paine liian pieni  ja polttonesteen paine liian suuri.
Itse lähtisin siitä polttoainesuodattimesta nyt ekana liikkeelle, vaihtoväli sillä kuitenkin on 40tkm  (onko tietoa, onko tällähetkellä paikalla oleva suodatin alkuperäinen vai tarvike, noin karkeasti sanottuna valmistajan ilmoittama vaihtoväli koskee alkuperäissuodatinta, johtuen mahdottomuudesta arvoida tarvikevalmistajien suodattimien ominaisuuksia ja kestoa.)

Poissa volovolla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 moottorijärjestelmässä häiriö
« Vastaus #2 : 29.04.2011, 22:58:46 »
kiitos vastauksesta

Täytynee aluksi vaihtaa polttoainesuodatin. Tarvitaanko siihen mitään erikoistyökaluja, vai saisinko sen helposti kotikonstein vaihdettua normaaleilla hylsysarjoilla.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: v70 moottorijärjestelmässä häiriö
« Vastaus #3 : 29.04.2011, 23:11:20 »
kiitos vastauksesta

Täytynee aluksi vaihtaa polttoainesuodatin. Tarvitaanko siihen mitään erikoistyökaluja, vai saisinko sen helposti kotikonstein vaihdettua normaaleilla hylsysarjoilla.

Tuon ikäisessä lienee suodatin olevan metallinen, sijaintihan on alustassa oikean takarenkaan etupuolella.
Eipä tuo muuta vaadi, kuin ruuvaa vanha irti ja uusi takaisin.
Mikäli on mahdollista, niin täytä uusi suodatin dieselillä ennen takaisin asennusta, niin ei tarvi ilmata.
Jos ei ole mahdollista täyttää sitä, niin suodattimen vaihdon jälkeen pidä muutaman kerran sytytysvirta kytkettynä 10-15sekuntia,   eli vaikkapa 10 kertaa 10-15 sekuntia, niin varmaan siirtopumppu on ehtinyt pumppaamaan ilmat pois.
Jos kohta käynnistyksen jälkeen moottori sammuu, niin sitten tuo virtojen päälläpitomäärä ei vielä riittänyt tai siirtopumppu on särki :)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: v70 moottorijärjestelmässä häiriö
« Vastaus #4 : 05.05.2011, 20:01:53 »
Isän autossa (-01 V70 D5) oli samat oireet, eli täyskiihdytyksessä nyki ja pätki ja meni välillä tohon safemodeen, eli tehot pois.

Vikakoodeja anto muistaakseni 3kpl, joista yksi oli polttoainevuoto, pikainen googletus kertoi, että yleinen koodi kun suodatin on tukossa.
No, uusi suodatin paikalleen juurikin noin kuten (Miksu) neuvoi, kymmenisen kertaa piti käyttää virtoja päällä, niin alkoi tankissa lorista.

Tuon jälkeen ei enää sytytellyt vikavaloa, mutta kiihdytyksissä oli vähän ponneton ja pihisi ja sihisi pirusti.
Tuohon paljastui syyksi revennyt imuletku ahtimen päästä.

Eli eli, se suodatin vaihtoon pikapikaa. Asiansa osaava korjaamo lähtisi tuollaisista liikkeelle ennen muiden komponenttien vaihtoa ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volovolla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 moottorijärjestelmässä häiriö
« Vastaus #5 : 03.06.2011, 11:19:38 »
Jep. Tästä on nyt noin kuukausi, kun vaihdoin tuon polttoainesuodattimen. En ole vain ehtinyt käydä tänne ilmoittamaan. Tosiaan pääasia kuitenkin on että eipä oo sen jälkeen ollu ongelmaa, ainakaan tehojen suhteen. Että kaikkien kannattaa heti vaihtaa polttoainesuutin jos vastaavaa ongelmaa, siinä selviää 10 eurolla. Kyllähän se näin jälkikäteen harmittaa, kun kerkesin käyttää autoa korjaamolla ja vaihtoivat varmaan vähän turhaakin osia ja satasia paloi.

Mutta hyvin on nyt kuukauden toiminut ja se on pääasia että vika poissa.

Pieni uusi murhe kuitenkin tai huolenaihe tullut esiin tässä parin viikon sisään. Mustaa savua pukkaa enemmän kuin aikaisemmin. Aikamoiset usvat päästää jos kaikkia tehoja käyttää kiihdyttäessä. Tämä tietenkään ei johdu suodattimen vaihdosta, vaan tämä on lienee jotain muuta. Onko vaarallista, kannattaisiko tätä tutkia, ja mitähän kannattais tutkia ensimmäisenä. Täältä näemmä löytyy näitä viisaita auttajia, jotka tosiaan tietää ja joilla on kokemusta. Kuten tämä edellinenkin ongelma ratkesi, kiitoksia vielä siitäkin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi