Ostin itselleni kalamatkapeliksi C202:n mallia 1981. Käytin peliä tänään valtionkonttorilla leimalla. Muuten kaikki hyvin, mutta pakokaasutesteri näytti sellaiset lukemat, että oksat pois. Toki lähes raakaa bensaa pukkasi putkesta ulos...

No huomasimme siinä samalla, että kaasari tulvii yli ja paljon, kuuma pakosarjahan siinä on alla joten sammutimme pelin ja keskeytimme katsastuksen.
Ajoin pelin tallille, purkasin kaasarin ja putsasin kaiken sonnan ja karstan, mitä sisältä löytyi. Puhaltelemalla kokeilin myös kohokammion neulaventtiilin toimivan, vaikkakin oli kartion kyljessäpieni kulumaraita. Löin uusiksi nippuun ja auto kävi hienosti tyhjäkäynnillä 10 minuuttia ilman vuotoja, muutaman kerran annoin kierroksiakin. Ajoin uusintanäyttöön konttorille ja päästöt näyttivät hyviltä, jopa liian laihalla seoksella kuulemma oli. Leima tuli ja homma ok.
Auto kävi paperien leimaamisen aikana 5 minuuttia ulkona ja kun palasin niin valutti taas bensat alle. Bensa siis valui ilmanputsarin juuresta. Purkasin kaasarin uusiksi, mutta ei siellä mitään ihmeellistä näkynyt ja väärinpäin käännettäessä puhatamalla bensaputkeen neulaventtiili sulkeutuu. Tarkasti katsottuna ehkä kulumaa voisi hieman näkyä kohon neulan suutinputkessa (reikä hieman soikea ja siinä kohokammion neulaventtiilín kartiossa on pieni pykälä. Huomenna olisi tarkoitus lähteä metsästämään korjaussarjaa.
Enpä äkkiä hauilla löytänyt apuja, osaako joku auttaa? Kaasarin tyyppi on siis HIF6.
Edit: Kaasutinexpertiltä Helsingistä löytyi korjaussarja hyllystä.