Muutama viikko sitten tarttui haaviin tällainen öykkärimalli. Ollut jo tovin mielessä alkuperäisen Turbon hommaaminen ja tässä onkin ollut niinsanotusti tutka päällä myyntipalstojen suuntaan. Tämä löytyi niinkin kaukaa kuin foorumin kierrätyskeskuksesta

Kyseessä on B19ET:llä ja harmaalla plyyshisisustalla varustettu metallimusta voimakeula. Kilometrejä on 390000 ja aiempia omistajia on ollut kolme, joista keskimmäisellä auto on ollut 1986-2012. Varusteita ovat sähköpeilit, sähkölasit, ilmastointi ja sähköinen takaluukun avaus, jotka ilmastointia lukuunottamatta toimivat. Keulalla on välijäähdytinsarja, joka on kirjallisen materiaalin ja paisuntasäiliön vuosileiman perusteella asennettu noin vuonna 1988. Tupakkamuovit löytyvät myös, irtonaisina tulivat mukana snow-cap ja kattoluukun avaruuskupu. Ei-alkuperäisiä osia ovat Pioneerin kaiuttimet ja turbotimer, jotka ovat luultavasti 80-luvulta peräisin, takavaloramppi, soitin sekä lähes uudet Lesjöforsin madallusjouset. Virgoja on peräti kaksi sarjaa. Etupenkkien välissä on joskus ollut alkuperäinen lisävarustekäsinoja, mutta siitä on muistona enää kiinnitysreiät ja asennusohje.
Kuten otsikosta voi päätellä, tätä laitellessa pussihousut ovat jalassa eli autoa kunnostetaan alkuperäishengessä. Lähtökohta on varsin hyvä, sillä autoon on tehty hyvin vähän muutoksia ja kaikki Turbon erikoisosat ovat tallessa. Korissa on lukuisia pieniä ruostepaikkoja, joten auto vaatii ylimaalauksen. Edellinen omistaja on jo vaihtanut helmat uusiin ja hitsannut pari muuta reikää. Tällä hetkellä pohja vaikuttaa kovalta eli siellä ei pitäisi isompia hitsailuja olla. Takalokasuojien mätänemistä ovat sisälokasuojat ansiokkaasti hidastaneet. Sisusta on kuskinpenkin lässähtäneisyyttä lukuunottamatta hyvässä kunnossa ja tekniikka toimii kohtalaisen hyvin. Ensi töiksi moottoriin on vaihdettava väljistynyt vesipumppu ja pahasti haljennut pakosarja. Jossain turbon tienoilla on myös huomattava öljyvuoto joka on katsottava kuntoon, samoin venttiilikopan tiiviste vuotaa. Ahtimen kunnosta riippuen voi olla että asennan samoilla lämpimillä hyllystä löytyvän hyväkuntoisen vakiogarrettin. Edellinen omistaja on uusinut jarrulevyt ja -palat, iskarit, joitakin tukivarsia, laturin ja muutamia muita osia, mikä on hyvä juttu.
Auto myyjän pihassa kaupantekohetkellä. Etu- ja sivuvilkut olivat kirkaslasiset


Jossain välillä Viiala-Seinäjoki

Ratti oli mallia ralli, mutta alkuperäinen pikkuratti tuli auton mukana. Täytyy sanoa että sopi erittäin hyvin käteen tuo mokkaratti, mutta tähän autoon se ei valitettavasti sovi





Tässä ratti jo vaihdettuna

Ruostepaikkoja


Näkymiä mahan puolelta. Öljyvuoto on kastellut pohjaa oikein kunnolla.



Tämä on niitä kuuluisia belgialaisia Trappist-kanistereita


Takaluukussa ollut 700/900-srj Injection-merkki poistui

Porkkanavilkut


Aurinkoisena kesäpäivänä on juhlavaa ajella turbo-Volvolla kattoluukku auki Ray-Banit päässä ja kuunnella
ruotsalaista populäärimusiikkia
Kirjallisuutta. Näiden lisäksi mukana oli tietysti käyttöohjekirja ja huoltokirja


Mikä ihmeen B19ET-IBS? Volvon markkinointikieltä ja tarkoittaa Intercooler Boost System
