Autodiagnoosi  Carcom Oy

B20 kävi kuivana, sotkee vesiä, polttaa öp-valoa ja hukkaa öljyä

• 6 Vastauksia
  • 2650 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heko

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Eli, lomareissulle lähtiessä hoksasin 20km ajon jälkeen, etten ole tarkistanut öljyjä kokonaiseen viikkoon/800km jotka amazon on minulla ollut, koska myyjä sanoi ettei auto hukkaa öljyä..

Ö.tikku oli tietenkin rutikuiva, ja koneeseen meni n.1.4l uutta öljyä, jolloon saavutettiin max.taso. paisuntasäiliössä oli sotkuiset vedet ja syyläri aivan täynnä. Lähdettiin kuitenkin varoen jatkamaan matkaa. Koko 200km matkalla moottori hukkasi öljyä n.1-2dl, mutta nähdäkseni ainakaan kaikki ei tullut paisuntasäiliöön. Säiliöstä laskin öljysekon pois ja laitoin puolilleen puhdasta vettä.

Ihan loppumatkasta ruuhkassa seisoessa auto rupesi polttamaan öp-valoa kun lähti liikkeelle tyhjäkäynnillä, jos vähänkin antoi kaasua valo ei syttynyt, paikallaan tyhjäkäynnillä se pysyi kanssa poissa. Öljyä oli maks.tasolla.

Oisikohan tuossa mennyt vain kansipahvi, vai voisiko vika olla ö.pumpussa(-kin)??
Olisiko ehdotuksia kuinka nilkuttaa tuo mainittu 200km takaisin, 50km ja öljyntarkastus-&sumppitauko, vai vaatiiko jotain akuuttia hoitoa?

Poissa AKK

• Grand Luxe
  • **
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Mainitsemallasi tavalla ajelet maks 80km/h takasin, riskillä. Ö-painevalo saattaa näissä vilkahdella, paineanturi on melko herkkä ja syttyilee varsinkin jos pumppu on kunnolla kulunut. Jos veden sekaan ilmestyy lisää öljyä tai jos öljyt menevät harmaaksi/vaaleanruskeeksi niin pahvi on takuulla entinen.
Nyt kun tuhoa ei todennäköisesti ole vielä tapahtunut niin varmin on joka tapauksessa vaihtaa se kannentiiviste. Ja paikallinen korjaamo pystyy mittaamaan sun moottoriöljynpaineen ja kertomaan onko se hyvä vai ei. Esimerkiksi mulla on ollu pumpun juuresta o-rengas rikki ja hukannut paineet/öljyt sitä kautta..
940 classic

Poissa kimisetä

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Onhan moottorissa tarpeeksi jäykkää öljyä? Näillä helteillä ei haittaa vaikka viskositeetti olisi 20W50.
Takavuosina ukot puhui, että B-kone ei ole kunnossa, jos se ei syö öljyä litra/1000km. Toki tuo oli herja mutta joku 0,5 litraa tuhannelle km:lle ei lie vielä katastrofi.
Öljynpaineanturia kannattaa vilkaista, että se ei vuoda päästään pihalle. Parikin vanhemmiten ulos vuotavaa anturia olen tavannut.
Öljytikun merkkkien väli on B-koneessa n. litra ja tilavuus suodattimen kanssa 3,75 eli kuiva koneesi ei ole ollut, jos sinne 1,4 meni ja pinta oli ylärajassa.
Viisasta varmaan on käväistä jossain pajalla mittauttamassa öljynpaine ja tosiaan, jos öljytikussa on harmaata mössöä niin öljyn seassa on pakkasnestettä joka tuhoaa laakerit melko pikaisesti.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Heko

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moro, tuo viskositeetti-pointti tuli tuossa juuri aiemmin puheeksi, ja koneessa olevista öljyistä en tiedä, mutta täytöksi laittamani on 10w-40, eli ei turhan jäykkää tosiaan tuohon 30+ moottoritieköröttelyyn.

Öljyt on onneksi vielä pysyneet ruskeina, mutta tarkkailemme. Täytyy varmaan nuo öljynpaineet mittauttaa tuossa lähtiessä jo mielenrauhankin takia, ja anturinperse tutkia.  Kansi irtoaa viimeistään kotitallilla.

Vauhdin pitäminen 80kmh ei ole ongelma, suunnilleen sitä tultiinkin, kun kovemmassa vauhdissa alkaa viima käymään niskaan.  8)

Kiitokset nopeista vinkeistä, eiköhän me kotiin päästä jos vaikka narunkin päässä, niin siellä on yksi kunnostettu b20 joutilaana odottamassa.

Poissa volmi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Takavuosina ukot puhui, että B-kone ei ole kunnossa, jos se ei syö öljyä litra/1000km. Toki tuo oli herja mutta joku 0,5 litraa tuhannelle km:lle ei lie vielä katastrofi.
Mikähän vika on mun 142:sen B20:ssä, kun ajanut Tebskan Silverillä 10W40 liki 5000km ja öljy vajonnu maksimista kuin neljäsosan verrattuna minimiin. Ja öljyn väri ole muuta kuin muuttunu mustemmaksi :D

Poissa leka

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Ihme boustailija
144-70

Poissa JVeij

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Itse olen vanhoissa autoissa pitänyt Gulfin 20W50 öljyä ja ne ovat olleet varsin toimivat. Tuskin nuo B18 ja B20 koneet ovat uutenakaan kamalan timmejä ollut. Oma Ama syö kanssa hieman öljyä, juurikin sen 0,4 - 0,5 l / 1000km . Eiköhän tuo ole varsin normaali määrä =)
Volvo Amazon Favorit 67

Kulkukoira  Proturbo