Jos akunvaraustila oli riittävän korkea, ei akkua ladata ollenkaan, ennen kuin varaus putoaa 80% tuntumaan.
20% reservi pidetään siellä moottorijarrutuksia varten, joiden aikana akkua ladataan täydellä kapasiteetilla.
Mikäli siis autossa on jarrutusenergian talteenotto, kuten taitaa olla.
Tarkistahan muuten, että onko akun - navasta otettu suoraan maadoituksia joillekkin laitteille, tätä ei saisi tehdä, vaan maat täytyy ottaa korista, muutoin ei toimi kyseinen järjestelmä oikein.
Tuo mittaamasi latausjännite voi siis olla ihan oikeinkin.
Vidalla saa aktivoitua lataustestin, eli sillä saa ns. pakko-ohjattua lataamaan korkeammalla jännitteellä, jolloin sen vasta voi todellisuudessa oikein tarkastaa.
(Jarrutusenergien talteenoton tunnistaa siitä, että akun - navan heti jälkeen on pikkuinen mokkula, johon menee johto)