Mitkähän kaikki asiat vaikuttaa jarrulevyjen kieroutumiseen ?
Autoa ostettaessa etulevyt selkeesti oli pikkasen kierot. Ennenkuin ne vaihdoin, tarkistin liukutapit, joista yksi olikin aivan tuhannen jumissa. Uusin jumittuneen sekä herkistin loput ja sitten vasta ratti alkoikin ravistaa törkeästi. Eli levyt oli aivan jojot. Vaihdoin mäsäksi menneet etualatukivarsien takapuslat uusiin, asensin niiden merkit tukivarsien merkkejä vasten. Kävin leimalla jossa käyttöjarrut olivat oikein hyvät teholtaan. Heittoa joku 1% edessä. Ravistus eiole oikein hyvästä, niin vaihdoin uudet levyt (brembo) ja uudet palat. Jarrutti aivan neitseellisen sileästi noin 1kk. Sitten yli satasessa alkoi kuulua trrrr ääntä ja ajankanssa sitten alko ratin ravistus ja hitaassa vauhdissa nyökkiminen. Vaihdoin tietty levyt sitten uusiin bremboihin takuuna. Sama homma uusiutu about samassa ajassa. Näissä bremboissa oikea etulevy oli molemmilla kerroilla jojo. Kun nämä takuuvaihdetut levyt alkoivat täristää, aloin mittaamaan levyjä. Vasemmalla heittokellolla mitattuna levy ei vispaa yhtään (heitto meni mittavirheen sisään). Oikealla levy vippasi levyn päältä mitattuna navan ihan ulkolaidasta n0.04mm. Eihän tuo ole tuossa paljoakaan, mutta kun tuosta lisätään kehää sen reilu 100mm, niin alkaa jo huomaamaan heittoa. En muista enää paljon levyn ulkolaidassa heittoa oli, mutta sitä oli senverta että tosiaan jarrutettaessa liikennevaloihin kevyesti auto nyökkii.
Tälläkertaa vaihdoin sitten oikean etunavan sekä tilasin Mteckiltä levyt. Vaihdoin normaalit uudet jarrupalat. Tarkistin ennen satuloiden irroitusta että männän saa puristettua sisään ihan käsivoimin vetämällä satulasta ja sen jälkeen likutapit liikkuu todella herkästi. Luonnollisesti palat putosivat pois kun satulan irroitti. Kidassa mihin palat laitetaan, ei ole kuin yläpuolella kitinä/väljän poistolevy. Mutta sen puute tuskin vaikuttaa tähän. Pala ottaa koko matkalta levyyn tasaisesti. Ensimmäiset palat olivat kuluneet tietenkin huonoiksi kun se yksi tappi oli ollut ties kui kauan jumissa. Nyt ei mitää vikaa.
Mitkä siis vaikuttaa tähän ongelmaan? Putsaan navat aina niin ruosteettomiksi kun ne neekerintukkalaikalla ja pinnapulttien ympärille kietoutuvalla mokkalaikalla vaan saa. Lisäksi turautan ohuelti keramiika spreitä estämään tulevaisuuden ruosteen. Näin olen tehnyt lukemattomiin henkilöautoihin ongelmitta. Olen huomannut myös että kun jarruttaa täristävillä levyillä samalla kun kääntää jyrkähköön mutkaan, tärinää ei tule, vaan se hukkuu puslien löysiin. Tuosta voisi tehdä johtopäätöksen että vaihtamalla alatukivarsien etupuslat myös ja liimaamalla takapuslat jämyiksi, vian oire voisi vähentyä ? Mutta tämä eiole tosi, koska vika edelleen olisi olemassa.
Ideoita, meikällä alkaa meinaan loppua nyt? Tällähetkellä enno aivan varma näiden mtecin levyjen kohdalla että onko ne kierot, vai onko tälläkertaa takajarruissa liu-ut jumissa. Samalla tavalla vaan alkoi värinät ja tärinät kuin ennenkin, nyt vain 2vk sisällä jossa 95% maantieajoa ilman jarrutuksia
